آفتاب

گزارش هیل از تلاش نمایندگان آمریکا برای نظارت بر روند اجرای برجام

گزارش هیل از تلاش نمایندگان آمریکا برای نظارت بر روند اجرای برجام

پایگاه خبری هیل گزارش داد لایحه جدید دو حزب عمده آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 می‌تواند مجوزی برای نظارت بر روند اجرای این توافق باشد.

پایگاه خبری هیل گزارش داد لایحه جدید دو حزب عمده آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 می‌تواند مجوزی برای نظارت بر روند اجرای این توافق باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری هیل، این لایحه جدید منجر به تشکیل کمیسیونی مشترک با حضور نمایندگان کنگره و مقامات دولت آمریکا خواهد شد تا بر اجرای توافق هسته‌ای نظارت کنند.

این لایحه که مورد حمایت حامیان و مخالفان توافق هسته‌ای با ایران است مشابه کمیسیون هلسینکی خواهد بود که در سال 1976 برای نظارت بر روابط با اروپا ایجاد شد و تا به امروز هم اعتبار دارد. بیش‌تر حامیان این لایحه را اعضای دموکرات مجلس آمریکا تشکیل می‌دهند. البته ریچارد هانا، نماینده جمهوری‌خواه از ایالت نیویورک هم طرح پیش‌نویس این لایحه را امضا کرده است.

اگر این لایحه مطرح و تصویب شود تلاش‌ها در این زمینه می‌توانند مسیری رو به جلو را برای کنگره آمریکا ایجاد کنند، چرا که کنگره آمریکا تاکنون موفق نشده است اقدام واحدی را که مورد حمایت هر دو حزب این کشور باشد در برابر توافق هسته‌ای که ماه ژوییه میان ایران و گروه 1+5 حاصل شد، ارائه کند. این در حالی است که نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات در برابر این توافق صرفا مواضع حزبی خود را پیگیری کرده‌اند و جمهوری‌خواهان هم اغلب از اقدامات و مواضع برخی چهره‌های این حزب که برای ابطال یا تضعیف توافق هسته‌ای تلاش می‌کنند حمایت کرده‌اند. هرچند تمامی این تلاش‌ها تاکنون ناموفق بوده و مخالفان توافق هسته‌ای تا به امروز نتوانسته‌اند نظرات خود را به رییس‌جمهور آمریکا تحمیل کنند.

ریچارد هانا که از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود روز جمعه در بیانیه‌ای گفت: با توجه به این‌که توافق هسته‌ای با وجود مخالفت‌های شدید من هم‌چنان در مسیر رو به جلو حرکت می‌کند اکنون کنگره موظف است که ‌اطمینان حاصل کند، ایران به‌طور کامل از تعهدات خود در این توافق پیروی می‌کند.

او هم‌چنین در دفاع از این لایحه گفت: چه نمایندگان کنگره از لایحه جدید درباره توافق هسته‌ای حمایت کنند و چه آن‌را رد کنند، ما همگی می‌توانیم موافقت کنیم که بهترین شرایط برای حرکت به جلو این است که نظارت شفاف و جدی بر روند اجرای توافق انجام شود. لایحه مورد حمایت هر دو حزب برای نظارت بر روند اجرای توافق هسته‌ای می‌تواند شرایط را برای نظارت شفاف و جدی فراهم کند.

این نماینده جمهوری‌خواه تابستان سال جاری هنگام رای‌گیری درباره توافق هسته‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا با آن مخالفت کرد.

به گزارش هیل، این لایحه جدید کمیسیون یا مجوز جدیدی را برای تایید میزان پایبندی ایران به توافق هسته‌ای ایجاد خواهد کرد.

قرار است روند اجرایی شدن این توافق در ماه‌های پیش رو آغاز شود. ایران و گروه 1+5 در ماه ژوییه به یک توافق دست یافتند که بر اساس آن، در ازای محدودیت‌هایی که تهران بر برنامه هسته‌ای خود اعمال می‌کند، کشورهای مختلف در سراسر جهان تحریم‌ها علیه ایران را که شامل حوزه نفت و مالی می‌شود، لغو خواهند کرد.

انتهای پیام

کد N985463

وبگردی