آفتاب

انتظار حزب دموکراتیک خلق از پ.ک.ک برای توقف حملات

انتظار حزب دموکراتیک خلق از پ.ک.ک برای توقف حملات

حزب دموکراتیک خلق اعلام کرد که انتظار دارد حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) به زودی حملات خود را متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پروین بولدان، معاون حزب دموکراتیک خلق گفت: من امیدوارم که بیانیه‌ای به زودی مبنی بر توقف حملات صادر شود. البته نمی‌توانم در این باره با اطمینان صحبت کنم زیرا هنوز اطلاعاتی به صورت رسمی به ما ارسال نشده است.

وی ادامه داد: اگر فضای مثبتی ایجاد شود و ما در چنین فضایی به سمت برگزاری انتخابات حرکت کنیم، در این صورت این حساسیت از سوی همه گروه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

همچنین صلاح الدین دمیرتاش، رئیس حزب دموکراتیک خلق در پاسخ به سوالی درباره احتمال توقف حملات از سوی پ.ک.ک گفت که آنها امیدوارند به زودی این خشونت‌ها به پایان برسد.

دمیرتاش روز گذشته در نشستی با گروهی از مغازه داران در استانبول گفت: من امیدوارم که به این نتیجه در آینده نزدیک دست یابیم البته هنوز اطلاعات موثقی دراین باره نداریم. اما شرایط کنونی ایجاب می‌کند که ما امیدوار باشیم. نباید کسی امید خود را برای برقراری صلح از دست دهد.

در همین راستا روزنامه طرفدار کردها، اوزگور گوندم، به نقل از "بسه حوزات" رییس شورای ریاست کل اتحادیه جوامع کردی، روز پنجشنبه اعلام کرد که پ.ک.ک بار دیگر موضع تاریخی خود را اتخاذ می‌کند و می‌خواهد به پیروزی حزب دموکراتیک خلق در انتخابات یکم نوامبر کمک کند. اما یالچین آکدوغان، معاون نخست وزیر ترکیه روز گذشته اظهاراتی مبنی بر احتمال برقراری آتش بس از سوی پ ک ک در آستانه برگزاری انتخابات در یکم نوامبر را رد کرد.

آکدوغان در گفت‌وگو با یک شبکه خصوصی اعلام کرد: در حال حاضر این مساله هیچ اعتباری ندارد. تابستان باشد یا زمستان اقدامات آنها در راستای حملات تروریستی است و یک گروه به قربانی کردن مردم دست می‌زنند. همه اقدامات لازم امنیتی در این باره باید انجام شود.

در همین حال جمیل باییک، رئیس شورای اجرایی اتحادیه گروههای کرد،(کی سی کی) گفت: پ.ک.ک برای برقراری یک آتش بس جدید با مقامات ترکیه علی رغم سه ماه درگیری و کشته شدن 120 نیروی امنیتی ترکیه و بسیاری از نیروهای پ.ک.ک آماده است.

باییک در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: ما خود برای برقراری آتش بس آماده‌ایم.

این اظهارات در حالی است که مراد کاراییلان، فرمانده ارشد پ.ک.ک هشدار داده است که اگر ترکیه حملات مسلحانه خود را ادامه دهد در این صورت پ ک ک پاسخ محکمی خواهد داد.

همچنین باییک در ادامه افزود: ما جنگ نمی‌خواهیم به همین دلیل تلاش می‌کنیم که مسیر دموکراتیک و سیاسی را برای انجام مذاکرات در پیش گیریم.

همچنین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه علیه پ ک ک گفت: آنها تصور می‌کنند که می‌توانند ملت را فریب دهند برهمین اساس تلاش می‌کنند که دولت و شخص من را مورد اتهام قرار دهند. آشکار است که چه کسی ملت را تهدید می‌کند.

انتهای پیام

کد N985445

وبگردی