آفتاب

استقبال ترکیه از وعده حمایت ناتو

استقبال ترکیه از وعده حمایت ناتو

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه از وعده جدید حمایت ناتو برای پشتیبانی نظامی در بحبوحه نقض‌های مکرر روسیه در حریم هوایی ترکیه استقبال کرده اما گفته است که چنین درخواستی نداشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری حریت، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اخیرا گفته است که ائتلاف ناتو می‌تواند "نیروهای آمادگی بالا" به ترکیه اعزام کند اما تانجو بلقیچ، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه گفته است که این اقدام به تصمیم شورای ناتو نیاز دارد.

بلقیچ تاکید کرد که آنکارا در این مرحله برای استقرار نیروهای آمادگی بالا در ترکیه درخواستی نداده است. ترکیه از مسکو خواسته است تا مقام‌های روسی به این کشور سفر کنند و درباره نقض‌های حریم هوایی توضیح دهند اما تاکنون هیچ هیاتی نیامده است.

گفته می‌شود که روسیه در سوم و چهارم اکتبر حریم هوایی ترکیه را نقض کرده و در پی آن آنکارا قوانین حضور در امتداد مرز سوریه را با احضار سفیر روسیه شرح داده است. سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه افزود: در این مرحله بسیار دشوار است که بگوییم بر سر مشارکت هواپیماهای روسی یا سوری اختلاف‌هایی وجود دارد. بلقیچ گفت: ترکیه در حال مذاکره با ناتو و شرکای دوجانبه برای ارتقای ظرفیت‌های دفاعی شامل موشک‌های پاتریوت است. ظرفیت‌های ملی ما برای دفاع از ترکیه کافی است اما ما هم با ناتو و هم شرکای خود همکاری می‌کنیم.

آمریکا قرار است سیستم‌های دفاع موشکی پاتریوت خود را از غازی‌آنتپ خارج کند و در همین حال آلمان در 15 اکتبر سامانه‌های خود را از شهر قهرمان ماراش می‌برد. بلقیچ گفت که سامانه‌های اسپانیا تا ژانویه 2016 همچنان در آدانا می‌ماند اما مادرید برای تمدید این زمان تصمیمی نگرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه همچنین گفته که ناتو هنوز درباره عملیات پاتریوت ها در ترکیه تصمیمی نگرفته است اما این مساله به دلیل سورتی‌های نظامی اخیر روسیه بر فراز سوریه بار دیگر مطرح شده است. این مقام همچنین تاکید کرد که آنکارا نگران رسیدن موج جدیدی از آوارگان به مرزهای آن در پی حملات هوایی در سوریه است.

انتهای پیام

کد N985412

وبگردی