آفتاب

پ.ک.ک آماده "آتش‌بس جدید" با ترکیه است

پ.ک.ک آماده "آتش‌بس جدید" با ترکیه است

یکی از رهبران حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) می‌گوید که به‌رغم حدود سه‌ ماه خشونت مرگبار، آماده برقراری آتش‌بس جدیدی با مقام‌های ترکیه است.

یکی از رهبران حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) می‌گوید که به‌رغم حدود سه‌ ماه خشونت مرگبار، آماده برقراری آتش‌بس جدیدی با مقام‌های ترکیه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پ.ک.ک که از 1984 عملیات مسلحانه خود را برای خودمختاری و دریافت حقوق بیشتر برای کردها در ترکیه آغاز کرده است، در مارس 2013 آتش‌بس اعلام کرد. اما این گروه در ژوئیه امسال آتش‌بس را ملغی کرده و مقام‌های ترکیه را به همدستی با تروریست‌ها متهم کرد؛ اتهاماتی که آنکارا نمی‌پذیرد.

جمیل بایک، از رهبران پ.ک.ک در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه از کوه‌های قندیل در شمال عراق گفت: ما خودمان از همین الان برای برقراری آتش‌بس آماده‌ایم.

بایک که در کنار مراد کارایلان به عنوان فرمانده ارشد پ.ک.ک در غیاب عبدالله اوجالان محسوب می‌شوند، گفته‌ است که اگر ترکیه به کمپین نظامی خود ادامه دهد، با واکنش تند پ.ک.ک مواجه می‌شود.

وی گفت: اگر دولت ترکیه به منطق جنگ خود ادامه دهد، چه بخواهیم چه نخواهیم، قبرستان‌ها پر شده و این درگیری به سراسر ترکیه، سوریه و خاورمیانه کشیده می‌شود.

بایک با مقصر دانستن رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه برای خشونت‌ها گفت: ما جنگ نمی‌خواهیم. ما حرکت در مسیر سیاسی و دموکراتیک را برای پیشبرد مذاکرات امتحان کرده‌ایم. اما اردوغان این روند را متوقف کرد. او ما را وادار کرد که باور کنیم مذاکره‌ای وجود دارد اما هدف وی به تاخیر انداختن آن بود چرا که هرگز به آن باور نداشت.

این رهبر ارشد پ.ک.ک تاکید کرد: ما هنوز هم به راه حل صلح‌آمیز امید داریم و همواره گفته‌ایم که گذر زمان نشان داده که خشونت راه برون رفت نیست. اگر می‌شد این مشکل را از طریق جنگ حل کرد، باید مدت‌ها پیش این مساله حل می‌شد.

وی با رد تقصیر پ.ک.ک در افزایش تنش‌ها گفت که آنها تنها "دفاع از خود را مشروع" داشته‌اند.

بایک تاکید کرد: تمام حرکت‌های چریکی انجام‌شده برای دفاع از خودمان است و هنوز وارد حالت جنگی نشده‌ایم. آنچه می‌بینیم این است که افراد جوان وارد این نبرد می‌شوند تا از خودشان و دموکراسی حفاظت کنند.

بایک همچنین آمار کشته‌شدگان پ.ک.ک در حملات هوایی ارتش در جنوب شرق ترکیه و شمال عراق را که آنکارا حدود 1740 تن اعلام می‌کند، دروغ برشمرد و گفت که تنها 70 نیرو را تاکنون از دست داده‌اند.

این رهبر ارشد پ.ک.ک همچنین اردوغان را متهم کرد که به تلافی از دست دادن اکثر کرسی‌ها در انتخابات پارلمانی دست به آتش‌افروزی مجدد زده است.

اما وی همچنین گفت که شبه‌نظامیان پ.ک.ک آماده هستند تا پیش از انتخابات پارلمانی زودهنگام در اول نوامبر آتش‌بس اعلام کنند چرا که تلاش‌ دارند به حزب دموکراتیک خلق حامی کردها برای درخشش مجدد در انتخابات کمک کنند.

این مقام حزب کارگران کردستان ترکیه گفت: برای ارتقای دموکراسی در جمهوری ترکیه، لازم است که به حزب دموکراتیک خلق کمک کنیم. ما این کار را انجام داده و باز هم انجام می‌دهیم.

انتهای پیام

کد N985257

وبگردی