آفتاب
آیت‌الله نوری همدانی:

ریشه تحولات اسلامی در قرآن کریم است

ریشه تحولات اسلامی در قرآن کریم است

آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع عظام تقلید گفت: ریشه تحولات اسلامی در قرآن کریم است و قرآن تمدن اسلامی عظیمی را به وجود آورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، این مرجع تقلید روز پنجشنبه در مراسم افتتاح اولین دبیرستان تمام هوشمند دخترانه قرآنی امام علی النقی(ع)، با اشاره به اهمیت قرآن کریم در زندگی عنوان کرد: همه تحولات در سایه اسلام ریشه قرآنی دارد.

این مرجع تقلید شیعیان افزود: هنگامی که پیامبر(ص) به عرصه جهان قدم مبارک گذاشت در زمان جاهلیت بود که با آمدن ایشان تحولی عظیم در دنیا و تمدن اسلامی پایه ریزی شد. در این راستا رسول الله دو امانت اسلام یعنی قرآن کریم و اهل بیت(ع) را به یادگار گذاشت که این دو امانت تا روز قیامت با هم هستند.

وی خاطرنشان کرد: قرآن، عظمت فراوانی دارد که ریشه تحولات در آن استف ولی متاسفانه به واسطه انحراف از اسلام، جریان هایی ایجاد شد که استکبار در این شرایط فرصت یافت در کشورهای اسلامی تهاجم فرهنگی و اقتصادی داشته باشد.

نوری همدانی عمل نکردن به دستورات قران کریم را منشاء ظلم و ستم در برخی از کشورهای اسلامی برشمرد و اظهار کرد: در این کشورها همچون عربستان سعودی خون هزاران افراد بیگناه را می ریزند و فاجعه کشتن کودکان به راه می اندازند و مساجد زیادی را از میان می برند.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) تاکید داشتند که به قرآن کریم عمل کنیم و آن را از گورستان ها و مجالس ترحیم به میدان عمل و صحنه زندگی آورد؛ در واقع انقلاب نیز همین حرکت ارزشمند را انجام داد. در این شرایط مردم باید قرآن کریم را به خوبی بیاموزند و مضامین و مفاهیم قرآن را فرا بگیرند و به آن عمل کنند تا قدرت در سایه اسلام به وجود بیاید.

این استاد حوزه با اشاره به فرمایشات امیر المومنین(ع) گفت: ایشان در نهج البلاغه مباحث مهم قرآنی را مطرح کرده اند و فرموده اند که آیات قرآن کریم را فرا بگیرید و به آن عمل کنید؛ چرا که بهترین حدیث، گفتار قرآنی است.

وی افزود: قرآن را درست بفهمید هنگامی که آن را به خوبی فهمیدیم می توان به آیاتش، عمل کرد. در این باره علمای بزرگی همچون آیت الله طباطبایی مفسر قرآن کریم که افتخار حضور در کلاس ایشان به مدت 5 سال را داشتم همواره از درست فهمیدن قرآن سخن می گفت.

نوری همدانی خاطرنشان کرد: از معجزات قرآن کریم، معنای وسیع آن است. در آیات قرآن باید تعمق کرد و با نگاهی عمیق به آن نگریست؛ زیرا قداست قرآن، دلها را همچون بهار متحول و شکوفا می سازد.

وی تصریح کرد: انسان باید از نور قرآن استفاده کند؛ چرا که شفای دلها در قرآن کریم است؛ به طور کلی فهمیدن قرآن و ترجمه، تفسیر و عمل به آیات که 4 مرحله مهم است را فراموش نکنیم و بدانیم که در سایه قرآن می توان گذشته ها را جبران کرد و بدی ها را از میان برد.

این مرجع تقلید با اشاره به برکات انقلاب اسلامی عنوان کرد: انقلاب ما را به نظام ولایی و پیشرفت رساند سلطه استکبار جهانی را از میان برد و رهبر معظم انقلاب بعد از رحلت امام(ره) توانست کشتی انقلاب را در دریای پرتلاطم هدایت کند که همه این ها از برکات قرآن است.

وی در خصوص حادثه دلخراش منا اظهار کرد: عربستان سعودی دارای یک حکومت صد در صد باطل و قبیله ای است. این حکومت در زمان جاهلیت رواج داشته است؛ در واقع حکومت عربستان ارتجاعی و آمریکایی است، در حالی که در جای جای قرآن کریم مسلمانان را از سیطره کفار نهی می کنند، اما عربستان زیر سیطره آمریکا است.

وی افزود: سخنان اخیر و نهیب رهبر معظم انقلاب لرزه بر اندام مستکبران انداخت و این نشان دهنده قدرت نظام ولایی است که باید قدردان انقلاب و رهبری باشیم و بدانیم که چشم انداز این کشور انتظار فرج و ظهور امام عصر(عج) است تا افق روشنی را در مقابل چشمان مسلمانان جهان رقم بزند.

این مرجع تقلید با ابراز خرسندی از احداث اولین دبیرستان دخترانه قرآنی خاطرنشان کرد: خیرینی که در ساخت این مدرسه مشارکت داشتند کار ارزشمندی انجام داده اند؛ به ویژه اینکه مدرسه برای دختران است و یکی از ارزشهای انقلاب، میدان دادن به زنان در جامعه بود.

وی گفت: در زمان طاغوت، میدان برای بانوان بسته بود و دو دسته از خانم ها در آن جامعه زندگی می کردند عده ای با تفکر آمریکایی و اروپایی در جامعه حضور داشتند و عده ای از زنان خانه نشین بودند، اما انقلاب راه را برای ترقی زنان باز کرد و در عرصه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و ... حضور یافتند.

نوری همدانی اظهار کرد: در جنگ تحمیلی بسیاری از بانوان به شهادت رسیدند و از سویی بانوان در تحولات اجتماعی حضور یافتند، این نظام ولایی به برکت انقلاب همه مستکبران را به لرزه می اندازد.

انتهای پیام

کد N984275

وبگردی