آفتاب

پوروشنکو: آتش بس واقعی در اوکراین آغاز شده است

پوروشنکو: آتش بس واقعی در اوکراین آغاز شده است

رئیس جمهوری اوکراین امروز (چهارشنبه) اظهار کرد: آتش بس واقعی در شرق اوکراین آغاز شده است اما همچنان برقراری صلح پایدار با شبه نظامیان حامی روسیه در کشور به زمان نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین در یک سخنرانی که از طریق تلویزیون پخش شد گفت: در مدت اخیر یک گلوله هم شلیک نشده است. با این حال این وضعیت معادل صلح پایدار و پایان جنگ نیست.

وی ادامه داد: پایان جنگ در اوکراین تنها هنگامی اتفاق می‌افتد که وجب به وجب خاک اوکراین از دست دشمن اشغالگر و متجاوز آزاد شود. این وضعیت یک آتش بس ساده نیست بلکه به نوعی صلح محسوب می‌شود.

این سخنان پوروشنکو خطاب به گروهی از دانشگاه افسری ارتش اوکراین یک روز بعد از آن انجام شد که جدایی طلبان شرق اوکراین اعلام کردند که انتخابات محلی خود را تا سال آینده میلادی به تاخیر می‌اندازند.

این اقدام آشتی جویانه در پاسخ به فشارهای غرب به منظور تلاش روسیه برای متقاعد کردن شبه نظامیان برای لغو انتخابات انجام شد.

از روز سه شنبه هفته جاری نیروهای اوکراینی عقب نشینی تانک‌های خود از خط مقدم درگیری در منطقه لوهانسک را آغاز کردند.

پوروشنکو اظهار کرد که نشستش با پوتین و رهبران فرانسه و آلمان در شهر پاریس در روز جمعه کمک کرده است که اگرچه لزوما مرحله فعال درگیری در اوکراین پایان نیابد اما دست کم قاطعانه متوقف شود.

وی همچنین تاکید کرد که هر دو منطقه حامی روسیه در شرق اوکراین باید بلندپروازی برای برقراری روابط تجاری و دیپلماتیک نزدیک‌تر با مسکو را کنار بگذارند.

وی خاطرنشان کرد: به لطف خدا و با توافق برای عقب نشینی سلاح‌ها و آتش بس این وضعیت وارد یک توقف پایدار تخاصمات خواهد شد.

وی افزود: در این مورد ما فرصتی به دست خواهیم آورد تا به صلح دست پیدا کرده و همچنین من اطمینان دارم که به بازگشت اراضی اشغال شده دست پیدا کنیم.

انتهای پیام

کد N983574

وبگردی