آفتاب

هشدار کارشناسان آمریکایی درباره رقابت پلوتونیومی در شرق آسیا

هشدار کارشناسان آمریکایی درباره رقابت پلوتونیومی در شرق آسیا

گروهی از کارشناسان هشدار می‌دهند ممکن است رقابت خطرناکی در شمال شرق آسیا به منظور گسترش ذخیره پلوتونیوم قابل استفاده در تسلیحات به راه بیفتد و در همین حال قانونگذاران آمریکایی می‌گویند: سیاست‌های دولت اوباما ممکن است این وضعیت را بدتر کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت ژاپن قصد دارد تا بهار سال آینده نیروگاهی را به منظور بازفرآوری سوخت مصرف شده راکتورها تاسیس کند.

این نیروگاه می‌تواند مواد هسته‌ای کافی به منظور ساخت بالغ بر 1000 بمب هسته‌ای در سال را تولید کند.

گفته شده که پلوتونیوم تولید شده در تولید برق خواهد بود اما در حال حاضر ژاپن چندین تن پلوتونیوم بلااستفاده داشته و در همین حال راکتورهای این کشور پس از فاجعه سال 2011 فوکوشیما عملاً به حال تعلیق درآمده‌اند.

سیاستمداران ژاپن حمایت شدیدی از این نیروگاه دارند و مشتاق به سرمایه‌گذاری در یک منطقه دور افتاده در نواحی شمالی هستند.

در همین حال آمریکا در حال تجدید توافق‌های هسته‌ای غیرنظامی خود با چین و کره‌شمالی بر مبنای محدودیت‌های کمتر است.

برای نخستین بار چین اولویت را برای استخراج پلوتونیوم از سوخت مصرف شده از راکتورهای طراحی شده از سوی آمریکا به دست آورده است. این پلوتونیوم می‌تواند به طور بالقوه برای سلاح‌های هسته‌ای نیز استفاده شود هرچند که براساس توافق طرفین استفاده از تکنولوژی آمریکایی برای اهداف نظامی ممنوع است.

همچنین کره‌جنوبی می‌تواند مجوز بازفرآوری هسته‌ای را در عرض شش سال به دست آورد.

به گفته برخی قانون‌گذاران آمریکایی، این مساله می‌تواند پیام اشتباهی را ارسال کند.

اد مارکی، سناتور دموکرات آمریکایی به کمیته روابط خارجه این مجلس گفت: ما نباید در را به روی شرکایمان باز بگذاریم تا آنها با استفاده از تکنولوژی آمریکایی به نحوی سوخت هسته‌ای مصرف شده را فرآوری کنند تا مواد قابل استفاده برای اجزاء سلاح‌های هسته‌ای را تولید کنند.

بازفرآوری شیوه‌ای است که با استفاده از آن سوخت مصرف‌شده راکتورهای هسته‌ای در یک چرخه شیمیایی قرار گرفته تا زباله هسته‌ای از پلوتونیوم جدا شود و این پلوتونیوم را می‌توان دوباره به عنوان سوخت استفاده کرد.

ژاپن تصمیم گرفته تا از بازفرآوری به منظور تولید منابع سوخت هسته‌ای به شکل خودکفا بهره ببرد. اما مشکلات فنی و موجود بودن گسترده اورانیوم در بازارهای بین‌المللی منطق اقتصادی این رویکرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این در حالی است که ژاپن ذخیره عظیمی از پلوتونیوم دارد که برای بازفرآوری به کشورهای خارجی فرستاده بود. در حال حاضر به میزان 11 متریک تن پلوتونیوم در ژاپن موجود است و 36 متریک تن پلوتونیوم بازفرآوری شده در انگلیس و فرانسه در انتظار بازگشت به ژاپن هستند که همه اینها برای 6000 بمب هسته‌ای کافی هستند.

ژاپن مثل کره‌جنوبی در مواجه با تهدیدهای فزآینده کره‌شمالی متکی به چتر هسته‌ای آمریکاست اما برخی در این کشور مخالفت با تسهیلات هسته‌ای را زیر سوال برده‌اند.

برخی کارشناسان می‌گویند، اگر ژاپن نیروگاه بازفرآوری مشهور به روکاشو را تاسیس کند، در حالی که نحوه استفاده از پلوتونیوم آن نامشخص است زنگ خطر در پکن و سئول به صدا درخواهد آمد.

جیمز آکتون، مولف یک گزارش جدید درباره سیاست بازفرآوری ژاپن در اندیشکده صلح بین‌الملل کارنگی گفت: این کار سابقه بدی را به وجود می‌آورد زیرا ژاپن در زمینه عدم اشاعه هسته‌ای شهرت خوبی دارد. اگر در آینده یک کشور دیگر شروع به ذخیره مواد هسته‌ای چه اورانیوم و چه پلوتونیوم کند می‌تواند از ژاپن به عنوان یک سابقه نام ببرد.

انتهای پیام

کد N983475

وبگردی