آفتاب

بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم در ارتباط با فاجعه منا

بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم در ارتباط با فاجعه منا

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم با صدور بیانیه‌ای مسببان فاجعه منا را محکوم کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در متن این بیانیه آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

لقد صدق اللّه رسوله الرویا بالحق،لتدخلن المسجد الحرام ان شاءاللّه آمنین.

بار دیگر دست بی‌تدبیری و سوء مدیریت؛ بلکه شاید جنایت و حادثه از پیش طراحی شده حکومت استبدادی و ستمکار آل سعود بروز پیدا کرد و حجاج بیت الله الحرام را که به شوق ذکر و یادآوری معبود به خانه‌اش شتافته بودند، جان ستاند و حقوق حقه بشر را زیر پا نهاد و امت اسلامی را پس از واقعه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام، عزادار داغی دیگر ساخت.

نخستین بار نیست که حوادثی از این قبیل رخ می‌دهد. وقایعی نظیر تعرض به دو نوجوان ایرانی، آتش گرفتن چادر حاجیان در منا، آتش‌سوزی در هتل اقامت حاجیان، و بالاخص کشتار حجاج بی دفاع و مظلوم ایرانی در سال 66، همگی بیانگر عدم صلاحیت و مشروعیت بین‌المللی حکومت آل سعود در تصدی برگزاری مراسم حج است.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم ضمن محکوم کردن این فاجعه و عرض تسلیت به خانواده‌های جانباختگان و مجروحان، خواسته‌های ذیل را مطرح می‌نماید:

الف) از دولت محترم جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه درخواست می‌نماییم پیگیری حقوقی این امر نظیر محکومیت و مجازات عاملان و مسببان حادثه و تلاش برای خلع ید حکومت سعودی از برگزاری مراسم حج را در دستور کار خود قرار داده و از تمام ظرفیت‌های حقوق بین‌الملل در این زمینه استفاده‌های لازم را بعمل آورد.

ب) سابقه حکومت سعودی در توهین به زائران ایرانی نظیر برخورد نامناسب هنگام ملاحظه روادید، تفتیش‌های بدنی اهانت‌آمیز و ...، از حد گذشته است. لازم است دستگاه‌های مربوطه اعم از سازمان حج و زیارت و وزات امور خارجه، به طور جدی و متفاوت از گذشته، در این خصوص به مسئولین سعودی هشدار داده و این امر را نیز در محاکم بین‌المللی مطرح نمایند.

ج) از تمامی مراجع عظام تقلید و علما و متفکرین اسلامی تقاضا داریم از ظرفیت‌های عظیم و پویای فقاهت جهت وادار نمودن حکومت سعودی به تغییر رفتار نسبت به حجاج بیت الله الحرام وارد عمل شوند. همانگونه که پیشوای گران‌قدر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره)، زمانی از مردم دعوت کرد به جای رفتن به حج عمره به آبادانی ایران عزیز بپردازند، امید است امروزه نیز فقها و اندیشمندان اسلامی جهت اصلاح وضعیت حج، از هیچ کوششی فروگذار نکنند.

در پایان، بار دیگر ضمن محکومیت این حادثه تلخ و جانگداز، از خداوند منان برای درگذشتگان این واقعه مغفرت، برای مجروحان صحت و عافیت، و برای خانواده‌های داغدار، صبر و اجر را مسئلت می‌داریم.»

انتهای پیام

کد N983459

وبگردی