آفتاب

وزیران خارجه آلمان و کویت بر ریشه کن ساختن تروریسم تاکید کردند

وزیران خارجه آلمان و کویت بر ریشه کن ساختن تروریسم تاکید کردند

وزیر خارجه آلمان شایستگی و توان دستگاه امنیتی کویت در برخورد با حمله تروریستی علیه مسجد امام صادق (ع) این کشور را ستود و آن را الگویی که باید در کل منطقه مورد توجه قرار گیرد، توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری ایلاف، فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با شیخ صباح خالد الحمد الصباح، وزیر خارجه کویت که جانشین نخست‌وزیر نیز است اظهار داشت: حادثه فاجعه‌بار حمله به مسجد امام صادق وحدت ملی این کشور و همبستگی تمامی مردم کویت در نبرد با تروریسم را نشان داد.

در همین راستا وی از تمایل کشورش برای همکاری با کویت در زمینه مبارزه با تروریسم سخن گفت و اظهار داشت: در دیداری که روز گذشته با جمعی از پزشکان آلمانی داشتم، آنها از برخورد و همکاری عالی کویت با آنان و پیگیری مشکلات قربانیان حادثه ابراز رضایت کردند.

اشتاینمایر با تقدیر از عملکرد خوب کویت در برخورد با این بحران و برگزاری سه کنفرانس با حضور حامیان سوریه، تاکید کرد: در دیدار صباح الخالد به بررسی فاجعه انسانی سوریه به ویژه بحران پناهجویان پرداختیم.

وی در ادامه با تقدیر از نقش کویت در این زمینه تاکید کرد: آلمان نیز در مسیر اتحاد سازمان‌های بین‌المللی و حمایت مالی لازم از پناهجویان از کویت پیروی خواهد کرد به ویژه که این سازمان‌ها به دلیل کاهش منابع درآمدی، بودجه خود را کاهش داده‌اند.

وی تاکید کرد: آلمان با تامین پناهگاه برای اتباع سوریه مسوولیت خود را در این بحران مانند قبل به عهده خواهد گرفت.

وزیر خارجه آلمان ادامه داد: کویت و آلمان در طول دهه‌ها دو شریک مهم در زمینه امور اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری بوده‌اند و دو طرف در هر دو کشور فعالیت داشته‌اند.

این مقام آلمانی اظهار داشت: دو طرف در مذاکرات امروز خود در مورد مسائل مختلفی در منطقه به ویژه شرایط کنونی سوریه، یمن، لیبی و عراق گفت‌وگو کرد.

وی ادامه داد: در این مذاکرات مساله سوریه مهم‌ترین موضوع بود و بخش عمده مذاکرات مجمع عمومی سازمان ملل به آن اختصاص یافت.

این مقام آلمانی با تاکید بر اینکه بحران سوریه منجر به کشته شدن 250 هزار تن شده و تجهیزات نظامی برای حل این درگیری‌ها کافی نیست، گفت: با گذشت پنج سال ما در دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای این بحران با وجود طرح‌های متعددی که آغاز شده و نشست‌های ژنو، شکست خورده‌ایم.

مسئول وزارت خارجه آلمان در ادامه از جامعه جهانی خواست به سرعت راه‌حلی سیاسی برای این بحران بیابد و زمینه لازم برای آن را با همکاری شرکای بین‌المللی و نزدیک‌سازی نظرات قدرت‌های بزرگ منطقه فراهم کنند.

وی درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1 + 5 گفت: از آنجایی که این توافق در راستای تلاش مشترک برای آغاز گفت‌وگو با ایران و نهایتاً اتخاذ موضعگیری سازنده در مورد درگیری‌های منطقه است، به تحقق امنیت در خاورمیانه منجر خواهد شد. این توافق به منزله نقطه شروع و ستونی است که باید به آن تکیه کرد.

وی درباره نیاز اروپا به طرح رسیدگی به پناهجویان سوری گفت: آلمان پیش‌بینی می‌کند تا پایان سال جاری میلادی حدود یک میلیون نفر دیگر وارد این کشور شوند که این عدد بسیار زیادی است.

اشتاینمایر افزود: آلمان به تلاش با شرکای اروپایی خود درخصوص بحران پناهجویان تا زمانی که به راه‌حلی مشترک برای تقسیم بار مسوولیت برسد، ادامه می‌دهد چراکه یک چهارم کشورهای اروپایی نمی‌توانند به تنهایی میزبان این پناهجویان باشند.

وزیر خارجه آلمان تاکید کرد: در هفته جاری با وزرای خارجه اتحادیه اروپا دیدار کرده و درباره این مساله با آن گفت‌وگو خواهم کرد. سفر من به ترکیه که درگاه ورود پناهجویان خاورمیانه به اروپاست، از جهت دستیابی به توافقی با این کشور در زمینه مهاجرت و ممانعت از بحرانی شدن اوضاع اهمیت دارد.

وزیر خارجه کویت نیز آمادگی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را برای مذاکره با ایران اعلام کرد و از ایران خواست طبق قوانین بین‌المللی عمل کند.

این وزیر کویتی تاکید کرد: کشورهای شورای همکاری خلیج فارس همواره به دنبال اصولی برای همکاری با همسایه‌شان ایران هستند و امیدواریم این مذاکرات را با هدف حفظ ثبات و امنیت منطقه آغاز کنیم.

او درباره مسائل منطقه و جهان نیز گفت که مذاکراتش با همتای آلمانی‌اش کاملا همسو بود دو طرف به بررسی مسائل عراق و سوریه و حمایت از روند سیاسی در این دو کشور و تحقق صلح ملی به عنوان لازمه برقراری امنیت در منطقه پرداختند.

وزیر خارجه کویت به نزدیک بودن دیدگاه‌ دو کشور در زمینه تروریسم و لزوم وحدت تمامی تلاش‌ها برای مبارزه با آن و ریشه کن کردن آن در هر جا اشاره کرد.

انتهای پیام

کد N983317

وبگردی