آفتاب
رئیس کمیسیون شوراهای مجلس:

شرایط استیضاح شهردار را سخت می‌کنیم

شرایط استیضاح شهردار را سخت می‌کنیم

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با اشاره به هدف مجلس شورای اسلامی برای تقویت جایگاه شهرداران جهت ارائه خدمات شهری بهتر به شهروندان گفت: سخت شدن استیضاح شهرداران به نفع همه است بر همین اساس در این طرح شرایط استیضاح شهردار همانند شرایط استیضاح وزرا در مجلس دیده شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، امیر خجسته با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری درباره مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی بر کاهش تعداد اعضای شوراها گفت: من خود از جامعه شورایی کشور هستم و حامی سرسخت شوراهای شهر و روستا و مدام تلاش کرده ام در مجلس تصمیماتی گرفته شود که به سود شوراها باشد.

وی با اشاره به درخواست مکرر نمایندگان شوراها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر کاهش اعضای شورا افزود: در جلسه ای با حضور وزارت کشور، شورای شهر تهران، مرکز پژوهش‌های مجلس و کارشناسان و متخصصین اهل فن هم در کمیسیون و هم در صحن مجلس پیرامون موضوع مورد نظر به بحث و تبادل نظر پرداختیم. بر اساس بررسی‌ها در دوره قبل که تعداد اعضا کمتر بوده عملکرد شوراها بسیار بهتر بوده است بر همین اساس معتقدم کاهش تعداد اعضای شورای شهر خروجی کار را بیشتر می کند و کثرت اعضا باعث تشنج در کار می شود.

وی با اشاره به اینکه فرآیند تصمیم گیری و تصمیم سازی در شورای شهر به دلیل افزایش تعداد با مشکل مواجه شده است گفت: یکی از اعضای شورای شهر نیز در مصاحبه‌ای اذعان داشته است که به دلیل افزایش شوراها تعامل میان شهرداری و شورا کم شده است؛ لذا در بیشتر شوراها دو گروه به وجود آمده که یک گروه همراه شهرداری و گروه دیگر مخالف شهرداری است که این امر موجب اختلال در عملکرد شورا شده است. در حال حاضر نیز کار شورا فقط انتخاب شهردار و نظارت بر کار شهرداری شده است شرایط فعلی اقتضا می کند که اعضا شوراها کاهش یابد.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در برنامه‌ای که پیش بینی کردیم در حال آماده کردن بستر مدیریت یکپارچه شهری هستیم به این معنا که تمام دستگاه‌های خدمت‌رسان باید زیر نظر شورای شهر و شهرداری باشند و کلید آن نیز در دست شورا و شهرداری باشد و آن زمان است که نیاز داریم تعداد اعضای شورای شهر بین 70 تا 100 نفر افزایش پیدا کند. از زمانی که کار را در کمیسیون شوراها شروع کردیم مهمترین بخش تعیین تکلیف خدمات شهری اعم از شهرداری و شوراها بوده است که در این راستا طرح مدیریت یکپارچه شهری را آماده کردیم، اما دولت از ما خواسته تا به آنها فرصت بدهیم تا لایحه‌ای در این خصوص به مجلس ارائه کنند. با توجه به این که درست این بود که دولت این کار را انجام دهد این فرصت داده شد، اما اعلام کردیم اگر لایحه به مجلس ارسال نشود با توجه به اهمیت موضوع برای مجلس خود نمایندگان در قالب طرح این کار را انجام می دهند.

انتهای پیام

کد N983262

وبگردی