آفتاب

روسای جمهور آمریکا و کره‌جنوبی هشدار جدی به کره‌شمالی خواهند داد

روسای جمهور آمریکا و کره‌جنوبی هشدار جدی به کره‌شمالی خواهند داد

یک مقام بلندپایه آمریکایی اظهار کرد: روسای جمهور آمریکا و کره‌جنوبی در دیداری که چند روز دیگر خواهند داشت قصد دارند ضمن دادن هشدار قدرتمند به کره‌شمالی، در را به روی مذاکره با این کشور باز بگذارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری یونهاپ، پارک گئون های، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی و باراک اوباما همتای آمریکایی وی قرار است روز جمعه در واشنگتن با یکدیگر دیدار کنند. این دیدار در حالی انجام می‌شود که پیونگ‌یانگ تهدید به شلیک موشک دوربرد و انجام یک آزمایش هسته‌ای دیگر کرده است.

آنتونی بلینکن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا که با یون بیونگ سه، وزیر امور خارجه کره‌جنوبی و چو تائه یونگ، معاون وی دیدار کرد، بعد از این دیدار به به خبرنگاران گفت: ما کاملا درخصوص چالش کره‌شمالی وحدت و همبستگی داریم.

وی از کره‌شمالی خواست تا در طرح خود برای شلیک یک موشک که به ادعای پیونگ‌یانگ برای فرستادن ماهواره خواهد بود، تجدیدنظر کند.

بلینکن ادامه داد: در صورتی که آنها این کار را نکنند خیلی روشن است که جامعه بین‌المللی اقدامات قدرتمندی را علیه آنها اتخاذ خواهد کرد.

وی افزود: ما با روسیه و چین گفت‌وگوهایی را داشته‌ایم و همه آنها شدیداً احساس می‌کنند که نه فقط باید کره‌شمالی این کار را انجام ندهد بلکه باید به تلاش‌های موثر برای خلع سلاح هسته‌ای بازگردد.

بلینکن همچنین گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه دولت اوباما دیگر به گفت‌وگو با کره‌شمالی علاقه‌مند نیست، رد کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما به این شرط که مقام‌های کره‌شمالی بر مبنایی معتبر صحیح عمل کنند از چنین مذاکراتی استقبال می‌کنیم.

وی با استناد به توافق هسته‌ای اخیر با ایران گفت: باید از این تجربه درس مهمی را فرا گرفت و ما امیدوار هستیم کره‌شمالی این موضوع را مدنظر داشته باشد.

انتهای پیام

کد N983180

وبگردی