آفتاب

طرح تشویقی اتحادیه اروپا به ترکیه برای پذیرش هرچه بیشتر مهاجران سوری

طرح تشویقی اتحادیه اروپا به ترکیه برای پذیرش هرچه بیشتر مهاجران سوری

به گفته مقامات اروپایی، اتحادیه اروپا طرحی را به ترکیه پیشنهاد داده که براساس آن مشوق‌هایی در اختیار آنکارا قرار می‌گیرد تا در مقابل پناهجویان بیشتری را بپذیرد و تلاش‌هایش را برای کاهش موج مهاجرت به اروپا تقویت کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، براساس این طرح که ژان کلود یونکه، رئیس کمیسیون اروپا روز دوشنبه به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه ارائه داده، بروکسل همچنین آماده است تا پول بیشتری را برای افزایش توان آنکارا در میزبانی از 2.2 میلیون پناهجو ارائه دهد.

یونکه پیش از اعلام عمومی این طرح به پارلمان اروپا گفته بود: مشخص است که ما به ترکیه نیاز داریم. کمیسیون به کمک‌های خود به این کشور عمل خواهد کرد.

مقامات اتحادیه اروپا برای نهایی کردن این طرح هفته آینده به ترکیه سفر خواهند کرد. مسئولان کمیسیون مهاجرت این اتحادیه نیز در بین این مقامات خواهند بود.

این در حالی است که ترکیه این روزها دروازه مهمی برای مهاجرانی است که به دنبال ورود به اروپا هستند در حالی که عبور از ترکیه و رسیدن به اروپا مسیری کوتاه اما بسیار خطرناک دارد.

بروکسل مکرراً از آنکار می‌خواهد تا اقدام بیشتری برای جلوگیری از خروج مهاجران از ترکیه به سوی اروپا انجام دهد.

دونالد تاسک، رئیس اتحادیه اروپا نیز در این باره گفته بود، براساس برآوردهای ترکیه طی ماه‌های آتی سه میلیون پناهجوی دیگر از حلب شهری در شمال سوریه و اطراف آن وارد این کشور خواهند شد.

براساس طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا که آنکارا هنوز آن را تصویب نکرده است، این اتحادیه در مقابل اقدامات ترکیه مجموعه مشوق‌هایی را برای کمک به این کشور جهت مقابله با بدترین بحران آوارگان جهان ارائه می‌دهد.

با وجود اینکه هیچ آمار و ارقامی در طرح مذکور قید نشده است، اتحادیه اروپا متعهد شده تا تعداد پذیرش پناهجویان خود را افزایش دهد. این مساله در حالی مطرح شده است که ترکیه از سال 2011 تاکنون بیش از دو میلیون آواره سوری را پذیرفته است.

در همین حال سازمان بین‌المللی مهاجرت این برنامه را «گامی خوب» توصیف کرده است.

انتهای پیام

کد N983129

وبگردی