آفتاب

فرمانده نیروهای بین‌المللی در افغانستان: حمله به بیمارستان قندوز اشتباهی بود

فرمانده نیروهای بین‌المللی در افغانستان: حمله به بیمارستان قندوز اشتباهی بود

فرمانده نیروهای بین‌المللی در افغانستان تاکید کرد، حمله هوایی مرگباری که بیمارستانی را در شهر قندوز افغانستان هدف گرفت، اشتباهی بود که داخل زنجیره فرماندهی آمریکا رخ داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ژنرال جان کمپبل، فرمانده نیروهای بین‌المللی در افغانستان همچنین صریحا اعلام کرد که می‌خواهد مجددا به برنامه خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان تا پایان سال جاری میلادی فکر کند.

وی گفت، بروز تهدیدهایی در افغانستان از جانب داعش و القاعده از جمله مواردی هستند که بر توصیه‌هایش به کاخ سفید در خصوص سطح آتی نیروها در افغانستان اثر می‌گذارد.

حمله هوایی روز شنبه به یکی از بیمارستان‌های تحت مدیریت پزشکان بدون مرز در افغانستان جان 22 تن را گرفته و به شدت این خیریه پزشکی را عصبانی کرد. مقامات سازمان پزشکان بدون مرز آمریکا را مقصر این رویداد دانسته و خواستار برگزاری تحقیقات مستقلی در خصوص این رویداد شده و آن را جنایت جنگی خواندند.

ژنرال کمپبل گفت: نیروهای آمریکایی به درخواست نیروهای افغان پاسخ دادند و از آن‌ها که درگیر مبارزه با شبه نظامیان طالبان در قندوز بودند، حمایت هوایی نزدیکی صورت دادند.

وی در مقابل کمیته خدمات مسلحانه سنا شهادت داد: صریحا باید بگویم که تصمیم انجام حملات هوایی یکی از تصمیمات آمریکا بود که در داخل زنجیره فرماندهی آمریکا اتخاذ شد. نیروهای ویژه آمریکا که در نزدیکی محل درگیری حضور داشتند با هواپیمایی که این حملات را انجام می‌دادند، در ارتباط بودند. در این بین اشتباها یک بیمارستان مورد هدف قرار گرفت. ما هرگز عمدا یک تاسیسات پزشکی حفاظت شده را هدف قرار نمی‌دهیم.

اظهارات کمپبل صریح‌ترین اذعانی است که تاکنون از سوی دولت واشنگتن در خصوص اینکه نیروهای آمریکایی حمله به این بیمارستان را انجام داده‌اند، ارائه شده است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه گفت، قرار است باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اقداماتی را برای جلوگیری از وقوع مجدد چنین رویدادهایی انجام دهد.

دولت اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به شدت به حمایت نظامی واشنگتن وابسته است و کمتر از حامد کرزای، رئیس جمهوری سابق افغانستان از آمریکا انتقاد می‌کند.

انتهای پیام

کد N983093

وبگردی