آفتاب

قلیچدار اوغلو: در صورت پیروزی در انتخابات دولت ائتلافی تشکیل می‌دهیم

قلیچدار اوغلو: در صورت پیروزی در انتخابات دولت ائتلافی تشکیل می‌دهیم

رهبر حزب اپوزیسیون مردم جمهوری‌خواه ترکیه اعلام کرد: اگر ما جایگاه نخست را در انتخابات کسب کنیم و مأمور تشکیل دولت شویم، حتما یک دولت ائتلافی تشکیل خواهیم داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایران)، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب اپوزیسیون مردم جمهوری‌خواه ترکیه در گفت‌وگو با شبکه خبری یورو نیوز به مسائل مختلفی از جمله انتخابات زودهنگام در ترکیه، سیاست‌های ترکیه در سوریه، درگیری با پ.ک.ک و اصلاحات در قانون اساسی پرداخت. متن این گفت‌وگو به شرح زیر است.

اگر حزب مردم جمهوری‌خواه در انتخابات بعدی به قدرت برسد، روند مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا چگونه پیش خواهد رفت؟

به سرعت پیش خواهد رفت. ما منتظر نمی‌شویم که اتحادیه اروپا فصل جدیدی را برای ما باز کند. هر نوع استانداردی که کشورهای دارای دموکراسی دارند، مانند قانون، برابری جنسیتی، استقلال قضایی و غیره، ما آن‌ها را پیاده می‌کنیم. بنابرین ما اتحادیه اروپا را متعجب خواهیم کرد. اتحادیه اروپا خواهد دید که بدون آن که فصل جدیدی برای ترکیه باز کند و خواهان بهبود برخی شاخص ها شود، ما همه معیارها را اجرا کرده‌ایم.

در هفتم ژوئن ترکیه انتخابات موفقی را برگزار کرد اما مذاکرات بین رهبران بی‌ثمر بود. حزب مردم جمهوری‌خواه در جایگاه دوم ایستاد، با این حال شما نتوانستید وارد ائتلاف برای تشکیل دولت شوید. به نظر شما دلیل این ناکامی چه بود؟

کسی که مانع ائتلاف شد، فردی است که اکنون در قدرت است یعنی آقای اردوغان. بر اساس قانون اساسی او باید بی‌طرف باشد اما او این بی‌طرفی را نادیده گرفت و در مبارزات انتخاباتی شرکت کرد. او آشکارا خواستار رأی دادن به حزبی شد که قبلا رهبرش بود. او خواستار ائتلاف نبود و واقعا در این مورد نگران بود. حتی او گفته بود که مانند خودکشی است اگر داوود اوغلو ائتلاف تشکیل دهد. سرانجام ائتلاف شکل نگرفت و در حال حاضر ما آماده انتخابات دیگری می شویم.

برخی از نظرسنجی‌ها نشان‌ می‌دهند که نتایج انتخابات تفاوت چندانی با انتخابات قبلی نخواهد داشت. حداقل به نظر می‌رسد که یک حزب نمی‌تواند اکثریت مطلق را کسب کند. یعنی دور جدیدی از مذاکرات ائتلاف پیش روست. موضع حزب مردم جمهوری‌خواه چیست؟

اگر ما جایگاه نخست را در انتخابات کسب کنیم و مامور تشکیل دولت شویم، حتما یک دولت ائتلافی تشکیل خواهیم داد. ترکیه نمی‌تواند صبر کند یا بار دیگر انتخابات برگزار کند. مشکلات در حال بزرگ‌تر و عمیق‌تر شدن است. ما در حال حاضر با تمام احزاب سیاسی در پارلمان در ارتباط هستیم. ما با حزب حرکت ملی، حزب دموکراتیک و حزب عدالت و توسعه در ارتباط هستیم. در پارلمان دو قطب متضاد وجود دارد. یک طرف حزب حرکت ملی و یک سو حزب دموکراتیک. حتی این دو قطب متضاد هم موافقت کردند که ما باید بخشی از ائتلاف باشیم.

به مدت نزدیک به دو سال و نیم پ.ک.ک اعلام آتش‌بس کرده بود اما بعد از انتخابات تروریسم در ترکیه دوباره ظهور کرد. اگر حزب مردم جمهوری‌خواه حزب حاکم شود، چه وعده‌ای برای حل این مشکل می دهید؟

دلیلی که این مشکل تاکنون حل نشده است به خاطر این است که سیاستمداران وظایفشان را انجام نداده‌اند. آن‌ها همواره این موضوع را به عنوان یک مسأله امنیتی تلقی کرده اند و از نیروهای امنیتی و ارتش برای حل این مشکل استفاده کرده‌اند. راه حل این مشکل در پارلمان است. باید یک کمیسیون آشتی در پارلمان شکل بگیرد و آشتی جمعی به اجرا گذاشته شود. اگر ما بتوانیم به اجرای این آشتی جمعی موفق شویم می توانیم مشکل را حل کنیم. اگر حزبی وجود داشته باشد که بتواند این مشکل را حل کند آن حزب مردم جمهوری‌خواه است و حزب دیگری قادر به حل این مشکل نخواهد بود.

اما به عنوان یک حزب چپ، حزب مردم جمهوری‌خواه نمی‌تواند از مناطقی که انتظار می‌رود مثلا مناطق شرقی ترکیه رأی جمع کند؛ جایی که بیشتر کردها آنجا زندگی می‌کنند. حزب مردم جمهوری‌خواه چه برنامه‌ای برای این مسأله دارد تا بتواند رأی کردها را جمع کند؟

سال‌هاست وضعیت قطبی شده است و ما با نوعی جدایی قومی روبرو هستیم. بنابراین کردها به حزب دموکراتیک رأی می دهند که آن‌ها اسمش را «حزب ما» گذاشته اند. در جریان مبارزات انتخاباتی ما به کردها گفتیم: نگاه کنید، حزب مردم جمهوری‌خواه هر کاری انجام داده که این مشکل حل شود و برای این موضوع نقشه‌راه آماده کرده، چرا باز شما به ما رأی نمی دهید؟ آن‌ها می‌گویند: به خاطر این که ما حزب خودمان را داریم و ما به این حزب رأی می دهیم.

رهبران جهان درباره راه حلی برای سوریه با حضور بشار اسد یا بدون او اختلاف نظر دارند. موضع شما چیست؟ اگر حزب مردم جمهوری‌خواه قدرت را به دست بگیرد، سیاست خارجی ترکیه درباره این موضوع چه خواهد بود؟

ترکیه نباید یکی از دو طرف ماجرا در سوریه باشد. برعکس ترکیه باید یک بازیگر مهم برای حل این مشکل باشد. اگر نقض حقوق بشر در سوریه وجود دارد ما باید هر اقدام لازمی را برای جلوگیری از آن انجام دهیم. اما اقدام نادرستی است اگر شما از یک طرف به طور کامل پشتیبانی کنید و طرف دیگر را کاملا نادیده بگیرید. بودن یا نبودن اسد برای ما مهم نیست، مسأله مهم این است که صلح به سوریه برگردد. داعش باید کاملا نابود شود. ما نمی‌توانیم بپذیریم که داعش در همسایگی مرزهای ما باشد.

در صورت لزوم گزینه عملیات نظامی روی میز است. ما نظرمان را به پارلمان گفته ایم. گفته‌ایم که اگر عملیات نظامی علیه داعش باشد، ما به عنوان حزب مردم جمهوری‌خواه به لایحه‌ای که در این باره در پارلمان ارائه شود، آری می‌گوییم.

درباره پناهجویان صحبت کنیم. موضع غرب این است که ما منابع مالی می دهیم و کشورهای منطقه از پناهجویان میزبانی کنند. در حال حاضر حدود دو میلیون پناهجو در ترکیه هستند. نظر شما در این باره چیست؟

درباره این موضوع به نظر من غرب با میل و رغبت عمل نمی‌کند. من این نکته را با صداقت می‌گویم زیرا بیش از دو میلیون پناهجو به ترکیه آمده اند و ما تاکنون هیچ چیزی جز تشویق از غرب دریافت نکرده ایم. غرب تنها وقتی اهمیت کاری که ترکیه بر عهده گرفته را درک کرد که پناهجویان شروع کردند به رفتن به سوی غرب و اینجا بود که آن‌ها گفتند پناهجویان نباید به کشورهای ما بیایند. آن‌ها گفتند ما به شما پول می دهیم تا آن‌ها را در ترکیه نگه دارید. ما این پیشنهاد را نمی‌پذیریم. آنچه باید انجام شود این است که به سرعت به درگیری‌های داخلی سوریه پایان داده شود و شهرهایی که کاملا نابود شده‌اند، بازسازی شوند و پناهجویان سوری به کشورشان باز گردند.

انتهای پیام

کد N982849

وبگردی