آفتاب

مذاکرات جدید لیبی با هدف تشکیل دولت وحدت ملی/فعالیت پارلمان لیبی تمدید شد

مذاکرات جدید لیبی با هدف تشکیل دولت وحدت ملی/فعالیت پارلمان لیبی تمدید شد

منابع لیبیایی اعلام کردند، طی جلسه‌ای در شهر طبرق، دروه فعالیت پارلمان مورد تایید بین‌المللی این کشور شش ماه دیگر تمدید شد. از سوی دیگر دور جدید مذاکرات صخیرات برای معرفی کاندیداهای ریاست دولت وحدت ملی و اعضای آن آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، برخی منابع در پارلمان لیبی اعلام کردند، دوره پارلمان لیبی با این هدف تمدید شد که حضورش در مذاکرات صخیرات با طرف دیگر معتبر باشد چراکه این پارلمان تنها تا 20 اکتبر اعتبار داشت.

پس از آنکه شبه نظامیان مسلح کنترل شهر بنغازی و بخش‌های وسیعی از منطقه ساحلی آن را به دست گرفتند، پارلمان مذکور کار خود را در تاریخ چهار اوت 2014 در طبرق آغاز کرد.

در این راستا، محمد الدایری، وزیر خارجه لیبی اظهار داشت: جامعه جهانی دو طرف را تحت فشار گذاشته تا پیش از 20 اکتبر جاری به توافق دست یابند.

عقیله صالح، رئیس این پارلمان نیز هفته گذشته اعلام کرد که گروه‌های وابسته به اخوان المسلمین مسئول مانع تراشی‌ها در گفتگوی سیاسی و تشکیل دولت وحدت ملی هستند.

از سوی دیگر، دور جدید مذاکرات طرف‌های لیبیایی در شهر صخیرات واقع در جنوب شهر الرباط، پایتخت مراکش با هدف معرفی کاندیداهای ریاست کابینه دولت وحدت ملی از سرگرفته شد که ریاست آن را برناردینو لئون، فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی برعهده داشت.

در دور جدید مذاکرات صخیرات که احتمال دارد به تایید توافقی سیاسی با نظارت سازمان ملل بینجامد، هیاتی از کنگره ملی سراسری منحل شده طرابلس و پارلمان طبرق و نیز چند تن از نمایندگانی که این پارلمان را تحریم کرده بودند، شرکت داشتند.

عبدالرحمان الغریانی، یکی از نمایندگانی که نشست‌های پارلمان در طبرق را تحریم کرده بود، گفت: هیات‌های حاضر در نشست صخیرات پیشنهادات خود را برای تعیین نخست وزیر دولت وحدت ملی و اعضای آن ارائه کردند.

از سوی دیگر، نماینده‌ای از کنگره منحل شده طرابلس تصریح نکرد آیا تصویب اسامی پیشنهاد شده در صخیرات انجام می‌شود یا لیبی؟

هیات سازمان ملل اواخر ماه گذشته میلادی اعلام کرد، با انجام اصلاحات مورد نظر کنگره منحل شده لیبی به پیش‌نویسی رسیدیم و حالا نوبت آن است که همه طرف‌های لیبیایی پیش‌نویس مذکور را تایید کنند.

پس از آنکه طرف‌های مذاکره‌کننده لیبیایی در دستیابی به توافق مورد نظر ناکام ماندند، لئون 20 اکتبر - موعد پایان فعالیت پارلمان منحل شده - را زمان دستیابی به توافق نهایی تعیین کرد.

انتهای پیام

کد N982120

وبگردی