آفتاب

فنلاند: توافق روسیه-آمریکا درباره سوریه به سازش در مورد اوکراین کمک می‌کند

فنلاند: توافق روسیه-آمریکا درباره سوریه به سازش در مورد اوکراین کمک می‌کند

رییس‌جمهوری فنلاند گفت، اگر روسیه و آمریکا قادر باشند تا درباره راه‌های حل بحران سوریه به توافق برسند، این روند ممکن است دو کشور را به سمت یافتن راه حلی مشترک درباره درگیری‌های اوکراین هم سوق دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، آمریکا و متحدانش در ناتو، روسیه را بخاطر نقض حریم هوایی ترکیه در سراسر مرز سوریه مورد نکوهش قرار داده و آنکارا هم تهدید کرده اگر بار دیگر این اقدام صورت گیرد، دست به واکنش می زند.

در همین حال "سالی نینستو"، رییس‌جمهوری فنلاند در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت: بحران بین المللی موجود بر سر سوریه باید به هر ترتیبی از بین برود. اختلافات زیادی میان روسیه و آمریکا درباره دستیابی به دستاوردی به منظور پایان دادن به جنگ داخلی سوریه وجود دارد. ما در وضعیتی هستیم که هر نتیجه خوب یا بدی را می توانیم انتظار داشته باشیم.

وی با اشاره به گزارش‌هایی درباره نقض حریم هوایی ترکیه توسط جنگنده‌های روس اعلام کرد که این اقدام آنچنان که باید دلگرم کننده نیست و افزود: اگر روسیه و آمریکا بتوانند وجه مشترکی درباره سوریه بیابند، این امر بر اوکراین هم اثر می‌گذارد. ما در حال حاضر شاهد تحولات مثبت در اوکراین هستیم که شامل تعلیق درگیری‌های خصمانه میان نیروهای دولتی کی‌یف و مخالفان در شرق اوکراین و خروج تسلیحات سنگین از مناطق درگیر و اعمال موثر آتش‌بس است.

فنلاند مرز مشترک 1340 کیلومتری با روسیه دارد و چندین بار به روسیه بخاطر نقض شدن حریم هوایی اش توسط جنگنده‌های این کشور هشدار داده است.

ائتلاف راست میانه فنلاند که مه سال جاری میلادی روی کار آمد به دنبال برداشتن گام هایی برای همکاری دفاعی با سوئد است و راه را برای عضویت احتمالی در ناتو در آینده بازنگهداشته است. رییس جمهوری فنلاند که قدرتی کم و بیش در سیاست خارجی و امور دفاعی دارد از اظهار نظر درباره عضویت کشورش در ناتو امتناع کرد.

وی درباره مهاجرانی که به فنلاند می آیند گفت: در حال حاضر،‌ رشد ورود مهاجران به کشور سریعتر از آلمان است.

فنلاند نیز همانند سایر کشورهای اروپایی با موج عظیم مهاجران از عراق که اکثرا مردان جوان هستند، مواجه شده است و دولت هلسینکی انتظار دارد که در سال جاری میلادی تعداد پناهجویان خارجی که وارد فنلاند می شوند، به 50 هزار تن برسد.

انتهای پیام

کد N982093

وبگردی