آفتاب

آخوندی:این استیضاح 5 ماه است درجریان است و من تا حالا 4 بار از شما رای اعتماد گرفته ام/1

آخوندی:این استیضاح 5 ماه است درجریان است و من تا حالا 4 بار از شما رای اعتماد گرفته ام/1

پس از سخنان مخالفان وزیر نوبت وزیر شد تا از خود دفاع کند.عباس آخوندی سخنان خود را درمجلس با آیاتی از قرآن کریم آغاز کرد.

به گزارش خبرآنلاین، وزير راه و شهرسازي در ادامه گفت:انشالله به اين آيات عمل کنيم و به ياد بياوريم که در سال همدلي دولت و ملت هستيم. فاجعه منا را خدمت حضرت وليعصر، مقام معظم رهبري و ملت ايران تسليت عرض مي کنم. از همه دست اندرکاراني که در اين زمينه به مردم خدمت کردند از جمله همکاران من در شرکت هواپيمايي کشوري خسته نباشيد عرض مي کنم.

آخوندي در ادامه گفت: مي خواهم از تمام کساني که زحمت استيضاح را کشيدند و وزارتخانه را رصد کردند ومشکلاتي را ديدند تشکر کنم. قطعا استيضاح حق مجلس شوراي اسلامي است و هرگاه بيش از 10 تن از نمايندگان تصميم بگيرند ، اين استيضاح روي مي دهد. از اينکه شما اين موقعيت را براي من به وجود آورديد از شما تشکر مي کنم. صحنه هاي استيضاح نمايش مردمسالاري در ايران است. ما بايد خشنود باشيم که اين اتفاقات مي افتد.

اهم اظهارات عباس آخوندي در ادامه مي آيد:
من تا امروز 4 بار از نمايندگان مهر تاييد گرفته ام. يکبار روز راي اعتماد و سه بار هم از من سوال شد و پاسخ هاي من قانع کننده بود و شما مجددا به حرف هاي من اعتماد کرديد. اميداورم براي بار پنجم هم حرف هاي من براي شما قانع کننده باشد.
استيضاح قاعدتا زماني به جريان مي افتد که سخنان قبلي قانع کننده نباشد. من که تا الان سوال هاي قبلي را پاسخ داده اين استيضاح جاي تامل دارد. اين استيضاح 5 ماه است که در جريان است. عده اي از دوستان در جلساتي که در کميسيون عمران حرف هاي من را مي شنيدند و امضايشان را پس مي گرفتند. من 4 بار در جلسه کميسيون شرکت کردم و حرف هاي من مورد توجه اعضاي کميسيون عمران قرار گرفت. در هر صورت، وقتي استيضاح وزارتخانه اي مطرح مي شود تمام کارمندان آن وزارتخانه متوجه استيضاح مي شود. وزارت ما 56 هزار کارمند دارد و 50 هزار پيمانکار با ما در ارتباط هستند. ببينيد وقتي طرحي مطرح مي شود چقدر تاثير مي گذارد. من نگذاشته ام اين استيضاح ترديدي در عملکرد آن ها داشته باشد. من هيچ کاري را متوقف نکردم و همين سه روز پيش همايش جذب سرمايه هاي خارجي را گذاشتيم. تک تک پروژه هاي توجيه اقتصادي شده بود. ما يک لحظه نگذاشتيم کار وزارتخانه متوقف شود. روز گذشته کنفرانس حمل و نقل روستايي را نيز برگزار کرديم.
در جريان اين استيضاح تعداد زيادي از دوستان به من مراجعه کردند و پيشنهاد کردند که در صحن علني دفاع کنند. من از همه دوستان سپاسگذارم و مراتب تشکر خود را اعلام مي کنم.
دوستان عزيز با توجه به مواردي که مطرح شد من در 4 دسته عرايض خود را خدمت شما بيان مي کنم و اميدوارم همه موارد و سوال ها را پوشش دهم. بخش اول رويکرد استراتژيک در اقتصاد مقاومتي. من اثبات مي کنم که جزو اولين وزارتخانه هايي بوديم که براي فرمايشات رهبر انقلاب برنامه عملي و نحوه اجرا تدوين کردم. من در جلسه راي اعتماد به حفظ حقوق شهروندي اشاره کردم و الان گزارش مي دهم که در اين زمينه چه کرديم. در بخش بعدي هم به مسئله مسکن مهر مي پردازم و مي گويم که در اين زمينه چه کرديم و به چه نحوي مي خواهيم به تعهداتمان عمل کنيم .در نهايت هم درباره مبارزه با فساد سخناني را مي گويم و اقداماتي که در زمينه مبارزه با فساد انجام داديم.
در ارتباط با بحث اقتصاد ايران دو جمله مي گويم. در هر صورت قيمت نفت 106 دلاري به 42 دلار کاهش پيدا کرده است. 60 درصد کاهش درآمد هاي نفتي را داريم. براي شما کاملا محسوس است. ما در تنگناي عجيبي مالي در تاريخ ايران مواجهيم. امروز که من در حدمت شما هستم کليه تخصيصي که دريافت کرديم 1000 ميليارد تومان است. ما 120 هزار ميليارد تومان تعهد مالي داريم. شما مي دانيد که کل قدرت وام دهي بانک هاي ايران به کمتر از 10 درصد توليد ناخالص داخلي ايران کاهش پيدا کرده است. ما ماموريت بزرگي داريم براي خروج از رکود و رشد 8 درصدي . ببينيد ما در چه شرايط سختي قرار داريم. من به شما گزارش خواهم داد که چگونه در اين شرايط سخت توانسته ايم سرمايه گذاري کنيم. اين افتخار بزرگي براي وزارت راه و شهرسازي است .

رهبري فرمودند که اتکا به نفت نداشته باشيد. اين جانمايه اصلي سخن ايشان است. ايشان دو رويکرد به ما گفتند. يکي رويکرد درونزا يعني بهره برداري از کليه ظرفيت هاي داخلي. دومي برونزا يعني جلوگيري از کليه عوامل تحريک کننده و شوک آورد و استفاده حد اکثري از بازار جهاني. وقتي اين حرف ها را خلاصه کرديم به سه سياست اصلي رسيديم. يک برنامه ملي ارتقاي بهره وري دو برنامه ملي توسعه صادرات و سوم برنامه ملي قطع وابستگي از نفت. اينکه ما بتوانيم تمام پايانه هاي مرزي ايران را بازسازي کنيم.
بحث بعدي دسترسي به آب هاي آزاد در جنوب و شمال است. نماينده چابهار مي تواند شهادت بدهد که ما چگونه توانستيم بندر شهيد بهشتي را با وجود اعتبار صفر در حال ساخت و ساز است. ما يک خط شمال و جنوب در شرق ايران در حال انجام هستيم. نمايندگان سيستان و بلوچستان و خراسان شمالي و جنوبي هستند اين را مي توانند شهادت دهند.

ادامه دارد....

 

2929

کد N982005

وبگردی