آفتاب

شکایت گروه‌های مسلمان از رئیس جمهوری میانمار برای "قتل‌عام" روهینجا

شکایت گروه‌های مسلمان از رئیس جمهوری میانمار برای "قتل‌عام" روهینجا

ائتلافی از گروه‌های مسلمان علیه رئیس‌جمهوری میانمار و سایر مقام‌های دولتی آن به اتهام ارتکاب جرایم علیه اقلیت روهینجا، در نیویورک شکایت کرده‌اند و به گفته آنها قتل‌عام رخ داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه گاردین، این شکایت از قاضی فدرال نیویورک می‌خواهد که «تین سین» رئیس‌جمهوری میانمار، «ونا مائونگ لوین» وزیر امور خارجه میانمار و سایرین را طبق "قانون شبه‌جرم بیگانه آمریکا" (U.S. Alien Tort statute) احضار کند.

سخنگوی ریاست جمهوری میانمار با رد این شکایت گفت: میانمار رعیت آمریکا نیست. اصلا دلیلی ندارد که مقام‌های میانمار بخواهند بروند و در دادگاه فدرال آمریکا حاضر شوند.

این شکایت که پنج‌شنبه گذشته تقدیم شد، از دبرا فریمن، قاضی فدرال آمریکا می‌خواهد که برای مقام‌های مذکور احضاریه صادر کند. قانون شبه‌جرم بیگانه آمریکا در گذشته از سوی شهروندان خارجی‌ای استفاده می‌شد که از نقض حقوق بشر در خارج از آمریکا لطمه دیده‌اند.

در متن شکایت آمده است که مسلمانان روهینجا اولین گروهی هستند که مورد تنفر مذهبی و تبعیض و قتل‌عام از سوی راهب‌های ناسیونالیست افراطی بودایی و دولت تین سین مواجه می‌شوند. در ادامه آن آمده است: از 1962 دولت برتری‌طلب بودایی میانمار با ایدئولوژی انحصاری و استبدادی حکومت کرده است. مردم روهینجا در میانماری که اکثریت آن را بودایی‌ها تشکیل می‌دهند، از دریافت حق شهروندی باز مانده‌اند و به دلیل دین و قومیت مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

رویکرد دولت میانمار موجب شده تا شمار گسترده‌ای از مسلمانان روهینجا از این کشور فرار کنند که همین امر بحران منطقه‌ای مهاجران را رقم زده است. شاکی شامل "نیروی ضربت برمه" است که ائتلاف 19 گروه مسلمان محسوب می‌شود.

در این شکایت‌ گفته شده که مسلمانان روهینجا و بستگان آنها با قتل‌عام، شکنجه، بازداشت اجباری، ستم، بدرفتاری و رفتارهای اهانت‌آمیز مقام‌ها روبه‌رو بوده‌اند. وکیل این گروه گفته است که احضاریه‌ها به زودی ارسال می‌شود و پس از آن رئیس‌جمهوری میانمار 21 روز فرصت دارد که پاسخ دهد. آنها بر این باورند که تین سین باید مسوول قتل‌عام معرفی شود.

وی افزود: وقتی که قتل‌عام تایید شد، دولت آمریکا موظف می‌شود که عاملان این قتل‌عام را مورد پیگرد قرار دهد چرا که این کنوانسیونی‌ است که آمریکا آن را امضا کرده است.

میانمار که پس از نیم قرن حکومت خونتا در سال 2011 شاهد تغییراتی شد، قرار است ماه آتی با انتخابات پارلمانی مهمی روبه‌رو شود.

انتهای پیام

کد N981959

وبگردی