آفتاب

جملات چند جانبه شخصی با موضوع «اخلاق» در 90/ کروش، خالکوبی یا کارت پایان خدمت؛ مشکل فوتبال چیست؟

جملات چند جانبه شخصی با موضوع «اخلاق» در 90/ کروش، خالکوبی یا کارت پایان خدمت؛ مشکل فوتبال چیست؟

مناظره دوشنبه شب 90 به محمدزاده و براتی اختصاص داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ بحث شب گذشته برنامه نود، به مناظره بین محمدزاده و براتی در مورد مسائل کمیته اخلاق اختصاص داشت.
در ابتدای این بحث، براتی در مورد خالکوبی صحبت کرد. این حقوقدان گفت:« خالکوبی برای ارازل و اوباش نیست و حتی در مثنوی معنوی هم به آن اشاره شده که برای پهلوانان است. از نظر شرعی هم که علمای بزرگ با آن مشکلی نداشتند.از نظر قانونی هم که در مملکت ما جرمی برای این مسال در نظر نگرفته است.»
این در حالی بود که محمدزاده در جواب گفت:« ما نه پرونده‌ای برای خالکوبی تشکیل دادیم، نه حتی یک رای صادر کردیم. چون اصلا اعتقادی به آن نداشتم .شما می‌خواهید کمیته اخلاق را بکوبید و بگویید تنها به مساله خالکوبی رسیدگی می‌کنند.»
فردوسی پور در این زمان وارد بحث شد و گفت:« شاید یکی از دلایلی که باعث شد کمیته اخلاق چنین شرایطی داشته باشد، فراخواندن دژاگه و آزمون باشد. »حرفی که باعث شد تا محمدزاده بدون توجه به آن بحث را به سمتی دیگر بکشاند و از استعفای دسته جمعی اعضای کمیته اخلاق بگوید و این که فردوسی پور به آن نپرداخته است.
در ادامه براتی گفت که یک نمونه از انحراف از صلاحیت و اخلاق این بود که کمیته اخلاق عکس سلفی را ممنوع کرد. دوم این که مبنای حقوقی این که شما می گویید حق ندارید عکس سلفی بگیرید چیست؟ کل رسانه‌های جهان این قانون را برجسته کردند که یک مساله بدی رخ داده است. اما واکنش محمد زاده که گفت:« شما شاید خبر نداشته باشید، اما مردم زیر پرچم شیر و خورشید با بازیکنان عکس می‌گرفتند. این رسانه‌های معاند که از ما خوششان نمی آید. » براتی هم در جواب گفت:« اگر شما کار خوبی می‌کردید در آن رسانه‌ها برجسته نمی‌شد. آن‌ها که خوب ما را نمی‌خواهند.»
در جریان این بحث که مهرداد خانبان آنالیزور تیم ملی از دبی تماس گرفت و گفت هیچ بازیکنی با پرچم شیر و خورشید عکس نگرفته است.
بعد از این محمدزاده در مورد خانبان هم به نکاتی اشاره کرد:« حرکت این آقا در شبکه اجتماعی به ما گزارش شد که به یکی از همکارانم ارجاع دادم. اگر این عکس در برابر یک ایرانی بود مشکلی نبود. اما او وزیر و رییس فدراسیون با جایگاه حقوقی‌شان را برابر یک خارجی نادان جلوه داده بود. »
البته در این بین فردوسی‌پور پرینت حکم خانبان را آورد که در حکم او قید شده بود به خاطر مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها مهرداد خانبان دو جلسه از نشستن روی نیمکت تیم ملی محروم شده است. براتی در مورد این حکم گفت که وزارت ورزش خودش یک تشکیلات مستقل است و می‌تواند در مواردی از خودش دفاع کند. حتی اگر توهینی هم باشد، این در وظایف کمیته انضباطی است. چرا توهین به داوران در اختیار کمیته انضباطی است، اما توهین به دیگران در اختیار کمیته اخلاق؟ این ناقص‌ترین ترجمه از قانون فیفا است، آیین نامه‌ای که در تناقض با قوانین فیفا است!

براتی در مورد کارت‌های پایان خدمت جعلی هم حرف زد:« این بزرگترین پرونده تخلف بود که جالب است چرا کمیته اخلاق به آن رسیدگی نمی‌کند؟ چرا مسال دژاگه 24 ساعته رسانه‌ای می‌شود اما در مورد این‌ها کاری انجام نشد. فیفا می گوید اگر جعل در یکی از مدارک شناسایی بازیکنان صورت بگیرد،‌ باید با بازیکن، باشگاه و افراد دخیل در این مساله برخورد شود. »در این مورد محمدزاده توضیحات مشخصی ارائه نداد.

در این جا بود که بحث به کارلوس کروش رسید. محمدزاده گفت ایشان محبوبیت بالایی دارند و از نظر فنی خیلی خوب هستند. اما این ها دلیل نمی‌شود ما به بعضی معایب رسیدگی نکنیم. ایشان معمولا این عادت را دارند فرار رو به جلو کنند تا باخت‌های تلخ را به گردن دیگران بیاندازند. رییس سابق کمیته اخلاق گفت:« یکی از دلایل ما برای استعفا همین مساله بود. ما اسناد و مدارکی را می‌خواستیم که با تعلل و کشتن زمان برای ما ارسال می شد. تا جایی که ما مطلع بودیم ایشان باید تابع فدراسیون و شرکت حامی‌اش باشد. اما ایشان با حرکاتی که انجام دادند، وجوهاتی را هم دریافت کردند. »
براتی در مورد کروش گفت:« آل‌اشپورت که در مورد این چیزها پول زوری نداده است. یک شرکت تجاری هستند و چیزی باشد که غیرقانونی بوده باشد به فیفا شکایت می‌کند. اما مهم این است،چطور است که پرونده‌ای در حال رسیدگی است و رسانه‌ها از آن مطلع هستند؟»حرفی که محمدزاده درباره اش گفت:« ما چیزی نگفتیم و در مقام پاسخگویی بوده ام.»

در ادامه نصیرزاده هم روی آنتن آمد که وقت برنامه اجازه نداد حرف‌هایش کامل شود و بحث به هفته بعد کشیده شد.

258 41

کد N981703

وبگردی