آفتاب
نشست علمی ایران پس از برجام

یک جامعه‌شناس: دولت قبول کرده که مردم و نخبگان خاموش باشند

یک جامعه‌شناس: دولت قبول کرده که مردم و نخبگان خاموش باشند

یک جامعه‌شناس با انتقاد از بی‌توجهی دولت به سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی در کشور گفت: اگر این سرمایه‌ها در جامعه به جریان افتد دولت به سرعت می‌تواند از فرصت برجام استفاده کرده و مانع از بروز برخی دیدگاه‌ها و تحمیل نظرات در جامعه شود.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سعید معیدفر، جامعه‌شناس در سخنانی در نشست علمی "ایران پس از برجام" که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد با بیان این که عده‌ای با بهانه تحریم و مقابله خودشان با دنیا، سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی را نابود کردند گفت:‌ در این میان شاید خسارت بزرگی به سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی در کشور وارد شد دیده نشود. در دولت اصلاحات شکاف بزرگی که میان دولت و ملت وجود داشت پر شد و اعتماد عمومی و مشارکت مردم در بحث‌های سیاسی اجتماعی افزایش یافت و آن دولت توانست فاصله بین مردم و حکومت را کم کند اما در دولت قبل متاسفانه این سرمایه از دست رفت و دولت جدید در فضایی کار را در دست گرفت که این شکاف به مراتب گسترش یافته بود.

او ادامه داد: متاسفانه دولت یازدهم از همان ابتدا تمرکز خود را بر بازگرداندن سرمایه اقتصادی و بین‌المللی معطوف کرد و سعی کرد چهره ایران را به عنوان یک تهدید بین‌المللی تغییر دهد و اتفاقا در این زمینه موفق هم شد.

معیدفر افزود:‌ در دولت قبل خسارت‌های اقتصادی زیادی به کشور وارد شد که دولت یازدهم سعی کرده است این خسارت‌ها را جبران کند و مجاری فساد را ببندد و البته دستاوردهایی در این زمینه داشته است اما مردم از این بهبود هیچ احساس خاصی نداشته و موجب نشد تا آن‌ها در جامعه بخروشند و خوشحالی خود را نشان دهند. مردم معتقدند همان هایی که ایران را به این روز انداختند باید شرایط را عوض کنند و این جایی برای تشویق ندارد.

این جامعه شناس با بیان این که متاسفانه دولت توجهی به سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی ندارد و رویکرد سرد مردم به تلاش‌های دولت در دو سال گذشته ناشی از همین بی‌توجهی است گفت:‌ اگر تلاش می‌شد این سرمایه‌ها احیا شوند اعتماد عمومی بیش‌تر می‌شد و آن وقت عده‌ای که خود باعث شکل‌گیری تحریم‌ها و فشارها علیه ایران شدند زبان‌شان برای انتقاد به دولت دراز نبود و برعکس نخبگان و اندیشمندان سکوت نمی‌کردند. این انتقادی است که آقای روحانی نیز به آن پرداختند و خواستار شکستن سکوت نخبگان و کارشناسان درباره تحرکات سیاسی و بین‌المللی دولت شدند.

وی گفت: معتقدم اگر در کنار بازسازی شرایط اقتصادی و بین‌المللی به مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز توجه می‌شد امروز دولت با این مشکل مواجه نبود اما متاسفانه این رویکرد باعث شده تا نخبگان اعتماد لازم برای تحرک در جامعه پیدا نکنند و اکنون بلاتکلیف هستند. متاسفانه در این دو سال دولت نشان داده است که ترجیح می‌دهد مردم و جامعه نخبگان، دانشجویان و فرهیختگان هم‌چنان خاموش باشند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بهبود این وضعیت و پر کردن شکاف بین مردم و دولت نیازمند یک عزم جدی است نه فقط دولت. اگر سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی به جریان افتد دولت به سرعت می‌تواند با فرصت برجام مانع از بروز برخی دیدگاه‌ها و تحمیل نظرات در جامعه شود. متاسفانه فردگرایی در جامعه آن قدر افزایش یافته است که هر کس سعی دارد از این ساختمان آجری برای خود بر دارد و تا وقتی شرایط این گونه است جامعه توسعه نمی‌یابد.

انتهای پیام

کد N981568

وبگردی