آفتاب
/کنفرانس بین‌المللی سکوت صلح/

غریب‌آبادی: در هیچ زمانی مانند امروز، حقوق بشر مظلوم واقع نشده است

غریب‌آبادی: در هیچ زمانی مانند امروز، حقوق بشر مظلوم واقع نشده است

معاون بین‌الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: کشورهای مدعی حقوق بشر هیچ اعتقادی به شأن و کرامت انسانی ندارند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کاظم غریب‌آبادی در کنفرانس بین‌المللی «سکوت صلح» که در دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد ضمن تسلیت به خانواده‌های جان‌باختگان فاجعه منا،‌ اظهار کرد: با اینکه حقوق بشر پدیده مقدسی است ولی هیچ زمانی مانند امروز مظلوم واقع نشده است.

وی افزود: حقوق بشر تنها شامل حقوق سیاسی و مدنی نیست بلکه حقوق فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را هم در بر می‌گیرد. حقوق بشر دارای نسل‌های اول، دوم و سوم است که نسل سوم به عنوان حقوق همبستگی یاد می‌شود مانند حق توسعه،‌ حق محیط زیست و حق صلح که در این حقوق گنجانده می‌شود.

غریب‌آبادی با اشاره به اینکه امیدوارم با توجه به فجایع جهان، توجه بیشتری به حق بر صلح شود، ادامه داد: هر ملتی حق زندگی در صلح را دارد و باید توجه بیشتری به این حق شود. به عنوان مثال اگر حق فردی نقض شود و هیچ کس به آن اعتراض نکند می‌توان گفت که یک تناقض مهم در حقوق بشر است.

غریب‌آبادی با بیان اینکه در جنگ، حقوق بشردوستانه نیز مورد غفلت قرار می‌گیرد، گفت: وقتی کشوری با درگیری مواجه است علاوه بر اینکه همه حقوق افراد در آن نقض می‌شود، ما شاهد نقض حقوق بشردوستانه هم هستیم. مانند شرایط یمن که کشور متجاوز مانع از ارسال کمک‌ها به این کشور می‌شود. در واقع در شرایط جنگ ما شاهد فجیع‌ترین نقض حقوق بشر هستیم که کمتر از آن یاد می‌شود.

معاون بین‌الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به اینکه منطقه ما امروز شاهد اوضاع ناآرامی است، خاطرنشان کرد: شرایط یمن، بحرین، سوریه و داعش در عراق را داریم و باید ببینیم که مکانیسم حقوق بشر چگونه به این وضعیت نگاه می‌کند. متاسفانه با اینکه بحث تروریسم موضوع مهمی در حقوق بشر است ولی امروز اراده جدی برای مبارزه با تروریسم وجود ندارد. اکنون در منطقه تنها کشوری که با تروریسم مبارزه می‌کند جمهوری اسلامی ایران و سوریه است.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای مدعی حقوق بشر اعتقادی به شأن و کرامت انسانی ندارند، گفت: دین اسلام به شرافت و کرامت انسانی تاکید فراوان دارد، ولی متاسفانه امروز مورد غفلت کشورهای مدعی حقوق بشر و غربی قرار گرفته است. متأسفانه برخی از فجایعی که ما در منطقه شاهد آن هستیم به دلیل این است که آنها برداشت نادرستی از اسلام دارند.

غریب‌آبادی افزود: شأن و کرامت انسانی جایگاه والایی در ادیان دارد و نمی‌دانم که چرا برخی از کشورها به آن غفلت می‌کنند با اینکه مدعی‌اند باید از حقوق بشر حمایت کرد.

معاون بین‌الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به اینکه متاسفانه از حقوق بشر استفاده ابزاری می‌شود، گفت: در حال حاضر حقوق بشر تبدیل شده به وسیله‌ای برای اعمال فشار سیاسی به برخی کشورها. نمونه سوءاستفاه سیاسی از حقوق بشر علیه کشورها، جمهوری اسلامی ایران است. انقلاب اسلامی، انقلاب حقوق بشری بود و وضعیت ما بعد از انقلاب با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست. تعیین گزارشگر ویژه برای ایران نشان دهنده نگاه ابزاری به حقوق بشر است.

وی یادآور شد: متاسفانه فجایعی که عربستان در منطقه ما به وجود آورده و نیز حوادثی که در یمن افتاده موضوعاتی نیست که به سادگی از آن گذشت. در صورتی که سازمان‌های بین‌المللی به راحتی از آن می‌گذرند و این موضوعات را بررسی نمی‌کنند. غربی‌ها نیز مایل‌اند که استانداردهای واحد خودشان را در حقوق بشر وارد کنند که در اینجا عدم توجه به تنوع فرهنگی رخ می‌دهد. ولی با این وجود متأسفانه به این موضوعات توجهی نمی‌شود؛ بنابراین نظام بین‌المللی نیاز به بازتعریف ساختار خودش در حقوق بشر را دارد و باید تعریف قابل قبولی از انسان و کرامت انسانی ارائه شود چرا که تعریف ما از این موضوع با غربی‌ها متفاوت است.

غریب‌آبادی با اشاره به اینکه باید به تنوع فرهنگی احترام گذاشت و رویکردها باید تغییر کنند، گفت: هرچند که در بحث تروریسم نیز اختلاف نظر وجود دارد ولی باز باید با این پدیده مبارزه کرد و در مبارزه با تروریسم باید حقوق افراد رعایت شود. گرچه مبارزه با پدیده تروریسم هیچ جایگاهی در اسناد حقوق بشری ندارد. به عنوان مثال با اینکه باید با پدیده مواد مخدر مبارزه کرد اما این موضوع هیچ جایگاهی در اسناد بین‌المللی ندارد ولی با این وجود باید در مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر حقوق آنها را مدنظر قرار داد و باید این موضوع تعریف شود.

انتهای پیام

کد N981410

وبگردی