آفتاب
در ابتدای تور اروپایی‌اش؛

اشتون کارتر وعده تحقیق درباره حمله به بیمارستان قندوز را داد

اشتون کارتر وعده تحقیق درباره حمله به بیمارستان قندوز را داد

رئیس پنتاگون متعهد شد درخصوص اینکه آیا یکی از هواپیماهای آمریکا که برای کماندوهای آمریکایی و افغان تدارکات لازم را فراهم می‌کند مسوول حمله‌ای است که بیمارستانی را در شمال افغانستان تخریب کرده و جان 22 تن را گرفته یا خیر، تحقیقات کامل و شفافی صورت دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا به خبرنگارانی که در سفر به اسپانیا وی را همراهی می‌کردند، گفت: وضعیت افغانستان پیچیده و مبهم است. در نتیجه جمع‌آوری اسناد زمان می‌برد اما ما به واقعیت موضوع پی خواهیم برد.

وی گفت: در جریان سفرم به مادرید با ژنرال جان کمپبل، فرمانده ارشد آمریکا در افغانستان و ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا صحبت کردم و اگر لازم باشد جواب‌دهی درخصوص این رویدادها مثل همیشه صورت می‌گیرد.

کارتر افزود: به ژنرال کمپبل گفتم تا مطمئن شود که آمریکا هرگونه کمک پزشکی لازم برای زخمی‌ شدگان در شهر قندوز را فراهم می‌کند.

مقامات آمریکایی گفتند، هنگامی که کماندوهای افغان در قندوز مورد حمله قرار گرفته و خواستار حمایت هوایی شده بودند، نیروهای عملیات ویژه آمریکا به این کماندوها درخصوص نزدیکی این بیمارستان هشدار دادند. جنگنده AC-130 به درخواست حمایت هوایی پاسخ داد و در منطقه آتش گرفت اما به گفته کارتر هنوز مشخص نیست که این مساله باعث تخریب بیمارستان شده باشد.

کارتر گفت: معتقدم در روزهای آتی هنگامی که بازرسان و محققان آمریکایی و بین‌المللی به محل این بیمارستان دسترسی پیدا کنند، واشنگتن اطلاعات بهتری به دست می‌آورد.

مقامات گفتند، بازرس ارشد نظامی آمریکا در قندوز حضور دارد اما به خاطر ادامه درگیری‌ها میان نیروهای افغان و شبه‌نظامیان طالبان، نتوانسته به محل بیمارستان دسترسی پیدا کند.

کارتر در نخستین روز از سفر یک هفته‌ای خود به اروپا به سر می‌برد. وی برای نشست با رهبران ارشد دفاعی به اسپانیا، ایتالیا و انگلیس خواهد رفت. وی همچنین در نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل شرکت خواهد کرد.

کارتر اوایل سال جاری میلادی به استونی سفر کرده و با وزرای دفاع کشورهای شرق اروپا دیدار کرد.

وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد: تانک، خودروهای زرهی و دیگر تجهیزات نظامی را به شش عضو سابق جماهیر شوروی ارسال خواهم کرد تا به این متحدان ناتو که با تهدیدهای روسیه مواجه شده‌اند، کمک کند.

او در این سفر بیشتر بر مسائلی که کشورهای جنوب اروپا را تهدید می‌کنند از جمله اقدامات تهاجمی روسیه و همچنین تروریست‌های داعش و دیگر افراط‌گرایان خاورمیانه و شمال آفریقا متمرکز خواهد بود.

انتهای پیام

کد N981296

وبگردی