آفتاب
حدائق به‌عنوان یکی از شاهدان فاجعه منا:

مدیریت حج لباس گشادی بر قامت سعودی‌هاست

مدیریت حج لباس گشادی بر قامت سعودی‌هاست

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس عامل اصلی فاجعه منا را ناتوانی آل‌سعود در مدیریت مراسم حج عنوان و اضافه کرد: بی‌کفایتی و بی‌درایتی و نااهلی آل‌سعود، ارتباطی با مناسک حج ندارد.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس عامل اصلی فاجعه منا را ناتوانی آل‌سعود در مدیریت مراسم حج عنوان و اضافه کرد: بی‌کفایتی و بی‌درایتی و نااهلی آل‌سعود، ارتباطی با مناسک حج ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، حجت‌الاسلام علی‌رضا حدائق که خود یکی از زائران حج امسال بود در مراسم بزرگداشت قربانیان فاجعه منا، گفت: همانطور که اندیشمندان اسلام گفته‌اند باید برای این مسئله کمیته‌ای تشکیل شود و این بحران را رصد کند و اداره امور حج باید به صورت اشتراکی توسط جهان اسلام صورت گیرد چراکه مدیریت حج لباس گشادی بر قامت سعودی‌هاست.

وی گفت: حج نماد اسلام است، لذا باید مراقب باشیم تا سخن‌های ناشایست دشمنان در این زمینه که از روی عناد بیان می‌شود، اصل مناسک حج را زیر سوال نبرد.

حدائق با تأکید بر این‌که «علت بروز این واقعه خودخواهی، منیت، غرور و تکبر خاندان آل سعود بود که من با چشمان خود دیدم» گفت: ولیعهد دوم با اینکه محرم نبود اول صبح با گروهی از محافظان و یک هیئت عالی رتبه سلطنتی برای رمی جمره آمد در حالی که همه حجاج از سرزمین منا به سمت جمرات می‌رفتند.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس ادامه داد: به حجاج اطلاع‌رسانی نشده بود که نباید بیایند در حالی که دو خیابان از خیابان‌های اصلی را مسدود کردند و منتهی کردند به این خیابانی که اتفاق افتاد و جمعیت در این خیابان متمرکز و متراکم شد و تمام راه‌ها را بستند و هزاران نفر در این خیابان گیر افتاده بودند.

وی اضافه کرد: صحنه بسیار سخت و تلخی بود و افراد حتی نمی‌توانستند دست خود را بالا بیاورند اما در اوج ازدحام جمعیت هیچ اقدامی از سوی دولت عربستان صورت نگرفت و غرض‌ورزی اینجا بود و این‌ها ادعا می‌کردند صدها دوربین مدار بسته در منا نصب کرده‌ایم اما این دوربین‌ها کجاست؟

حدائق با یادآوری این‌که «حجاج مهاجر الی‌الله و این حاجیان محرم ساعت‌ها در این خیابان و در دمای بالای 50 درجه و تشنگی گرفتار شدند و در نتیجه یکی یکی از هوش رفتند» گفت: راه‌ها را باز نکردند تا اینها خارج شوند و حتی به هیئتی از ایرانیان که لباس احرام پوشیدند و برای کمک آمدند نیز راه ندادند در نتیجه اجساد بر روی هم تلنبار شدند.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: اگرچه برای ما بازماندگان، این مسئله واقعه تلخی است، اما آن روی سکه برای عزیزانی که به محضر خدا رفتند، بسیار خوب است زیرا طبق احادیث و روایات اسلامی اگر کسی در یکی از دو حرم مکه یا مدینه از دنیا برود، بعد از رفتن نه به او تعرض می‌شود و نه مورد حساب قرار می‌گیرد. این افراد در حال انجام مناسک حج به لقای الهی واصل شدند لذا دارای احترام زیادی هستند.

حدائق با اشاره به برخی از آیات قرآن، عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم دو چیز را برای موفقیت انسان‌ها جهت زندگی ایده‌آل نام می‌برد یکی ایمان و دیگری عمل صالح که باید این دو در کنار یکدیگر باشد.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با تأکید بر این‌که «در خانه خدا عزت به سواد و نژاد نیست» گفت: یکی از شیطنت‌هایی که در فضای مجازی و ماهواره باب آن گذاشته شده است این است که قومیت‌ها و عرب و عجم را در مقابل هم گذاشتند که این درست نیست.

وی با قرائت این آیه قرآن کریم که هر کسی باتقواتر است نزد خدا محبوبتر است، گفت: بعد از وقوع فاجعه منا، اکنون دشمن شیطنت‌های فراوانی را ایجاد می‌کند تا بتواند از احساسات خانواده‌های داغدار برای رسیدن به اهداف خود و همچنین قومیت‌گرایی استفاده کند در حالی که اسلام قومیت واحدی است و یک قوم، ملت و ملیت است و ما کار غلط، عنادگونه و مغرضانه آل سعود و دشمنان حقیقت و فضیلت را به حساب قبیله عرب نمی‌گذاریم زیرا حساب عامه مردم از دولت جداست.

حدائق تأکید کرد: اشتباه یک قوم و برخی از مردم که در مدیریت، تدبیر و اداره حج ضعیف و عاجزند، جداست و در این راستا باید مسئله حج توسط هیئت عالی رتبه کشورهای اسلامی مدیریت شود.

وی با بیان این‌که «هیچ‌گاه داغ‌دیدگان رضایت نخواهند داد که اصل حج و ارزش حضور در اماکن مقدسه تحت‌الشعاع قرار گیرد» گفت: اگر مقبر مطهر حضرت رسول(ص) و خانه خدا در عربستان نبود، چه کسی بدانجا می‌رفت؟

حدائق همچنین، به یکی از شبهاتی که اخیراً در شبکه‌های اجتماعی بیان می‌شود مبنی بر اینکه حج برای چه برگزار می‌شود و چرا باید پول‌های خود را به عرب‌ها داد و حج کمک به فقراست، گفت: پخش تمام این شبهات، توطئه‌های یهود، صهیونیست و شیطان صفتانی که می‌خواهند از این فاجعه سوء استفاده کنند.

این مدرس حوزه و دانشگاه عنوان کرد: مسلماً دشمن هیچگاه بیکار نمی‌نشیند و از همین وضعیت هم می‌خواهد سوء استفاده کند که حاجی شما فقیر محله شما و دختر دم بخت است در حالی که حج مسیری است که انسان‌ها را به کمال می‌رساند و سبب می‌شود که انسان‌ها به وظایف خود بهتر عمل کنند و در حقیقت کسانی که حج‌ می‌گزارند، با خدا معامله می‌کنند.

وی با بیان این‌که «تنها متدینانی هستند که حج گزارده و همیشه در امور خیر پیشگام هستند» گفت: چه زمانی و در کجا مشاهده شده است که یک انسان لاییک و بی‌دین به کمیته امداد و یا فقرا کمک کند؟ در حالی که همیشه خیران از متدینان هستند.

حدائق، سفر حج را فقرزدا دانست و گفت: اگر می‌خواهیم فقر را ریشه‌کن کنیم باید مردم را راغب به حج کنیم زیرا حج انسان را متحول می‌کند و اخلاقیات را به انسان یادآوری می‌کند چرا که محرم در احرام حتی از برخی از حلال‌ها هم چشم می‌پوشد چه برسد به حرام و در این راستا امام صادق(ع) نیز می‌فرماید خوش رفتاری، نوع دوستی و مهرورزی از برکات حج است.

انتهای پیام

کد N981291

وبگردی