آفتاب

دبیرکل یونسکو: پاکسازی فرهنگی تراژدی انسانی خاورمیانه است

دبیرکل یونسکو: پاکسازی فرهنگی تراژدی انسانی خاورمیانه است

دبیرکل یونسکو با اشاره به وقایع خاورمیانه گفت، اعدام افراد براساس قومیت آنها و نابودی میراث فرهنگی به بخشی از تراژدی انسانی در خاورمیانه تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، ایرینا بوکووا، دبیرکل یونسکو با اشاره به فعالیت‌های داعش در این زمینه، "پاکسازی فرهنگی" این گروه تروریستی را "تراژدی بشری" توصیف کرد.

بوکووا در این باره اظهار کرد: زمانی که کسی مردم را به دلیل ریشه‌های قومی یا مذهبی آنها اعدام می‌کند، میراث فرهنگی آنها را از بین برده و به میراث معنوی آنها حمله می‌کند، هویت انسانی را از آنها می‌گیرد.

وی سپس به قتل دکتر خالد الاسد، باستان شناس سوری در پالمیرا اشاره کرد. الاسد 82 ساله پس از یک ماه شکنجه برای افشای اطلاعات درباره مکان آثار باستانی ارزشمند این شهر سر بریده شد اما اسرار این منطقه باستانی را حفظ کرد.

بوکووا با قهرمان خواندن الاسد، میراث فرهنگی را بخشی از تاریخ مشترک انسان‌ها توصیف و عنوان کرد: الاسد برای حفظ این میراث جانش را داد چرا که عمیقا معتقد به چیزی بود که ما هم در یونسکو به آن معتقدیم. میراث فرنگی نقش بسیار بزرگ و مهم در آشتی ملی دارد.

وی سپس بر ضرورت مقابله با تاراج گسترده آثار باستانی و قاچاق آنها به منظور قطع منبع مالی افراط گرایان تاکید کرد: ما نباید فراموش کنیم این یک جنایت است که آینده مالی تروریسم و تروریست‌ها را تامین کنیم. این فقط یک تاراج ساده نیست و مخالفت ما با آن هم فقط از عشق ما به هنر نمی‌آید. این اقدام معنی عمیقی از صلح و امنیت دارد.

دبیرکل یونسکو در ادامه اظهاراتش مجددا بر اهمیت قطعنامه 2199 شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت نابودی میراث فرهنگی و ضرورت انجام اقدامات قانونی برای مقابله با غارت و قاچاق آن از عراق و سوریه تاکید و عنوان کرد: برای اولین بار ما شورای امنیت را قانع کردیم که اقدامی جدی علیه مساله‌ای انجام دهد که از ابتدای جنگ سوریه وجود داشت. در آن روزها ما از شرایط انتقاد می‌کردیم اما شورای امنیت با مطرح کردن قتل‌ها و کشته‌ها مساله یونسکو را خارج از چارچوب توصیف می‌کرد اما حالا همگی می‌دانیم که این مساله تنها مربوط به یادگاری‌های تاریخی نیست بلکه به زندگی انسان‌ها مرتبط است و بخشی از هویت بشر است.

در نتیجه قطعنامه مذکور سازمان ملل، برنامه مشترکی برای افزایش تشریک اطلاعات در بین 33 کشور ایجاد شد و کشورهایی چون آمریکا، فرانسه و آلمان قوانین جدید را برای مقابله با ورود آثار باستانی عراق و سوریه به کشورشان تصویب کردند.

انتهای پیام

کد N980999

وبگردی