آفتاب

راهپیمایی بزرگ راهبان بودایی در میانمار همزمان با تشدید تنش‌های مذهبی

راهپیمایی بزرگ راهبان بودایی در میانمار همزمان با تشدید تنش‌های مذهبی

هزاران تن از راهبان بودایی میانمار و حامیانشان در بزرگترین راهپیمایی این کشور شرکت کرده و در حالی به ایراد سخنرانی پرداختند که کشور در حال آماده شدن برای برگزاری انتخابات پارلمانی هشتم نوامبر سال جاری میلادی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این راهپیمایی با حضور راهبان بودایی و حامیانشان در حالی برگزار شد که میانمار با تشدید تنشهای مذهبی مواجه است.

انتخاباتی که قرار است اویل ماه آتی میلادی در این کشور آسیایی برگزار شود، نخستین انتخابات آزاد و عادلانه در 25 سال گذشته محسوب می‌شود.

راهپیمایی مذکور که روز یکشنبه برگزار شد به رهبری حزب اصلی بوداییان افراطی موسوم به "ما تا با" بود.

برگزاری این راهپیمایی وسیع یک موفقیت برای حزب ما تا با است چرا که توانست موفقیتش را در پیشبرد قوانین موسوم به حفاظت از نژاد و مذهب که به صورت گسترده زنان و اقلیت مسلمان در میانمار را هدف قرار می‌دهد، جشن بگیرد.

راهبان بودایی میانمار به نظر نیرویی قدرتمند در برگزاری انتخابات ماه آتی میلادی در کشور محسوب می‌شوند و به شدت آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی خواه میانمار را مورد انتقاد قرار می‌دهند.

یکی از راهبان ارشد در جریان این راهپیمایی گفت: امروز روز پیروزی است. ما تا با سالیان طولانی تلاش کرد تا قوانین را برای حفاظت از کشور، مردم میانمار، ملی گرایی و مذهب اجرایی کند.

هزاران تن از حامیان حزب ما تا با با پوشیدن تی شرت‌هایی به رنگ سفید و راهبان و راهبه‌ها با بستن روبان‌هایی به رنگهای کبود و صورتی در این راهپیمایی شرکت کردند.

در یکی از این قوانین برای افرادی که بیش از یک زن داشته باشند، مجازات تعیین می‌شود. همچنین اگر زنان بودایی با مردان غیر بودایی ازدواج کنند، باید سریعا ازدواج خود را ثبت کنند.

این درحالیست که دیده‌بان حقوق بشر در اوت سال جاری میلادی گفته بود که این قوانین برای میانمار بسیار خطرناک است و باعث اعمال تبعیض در بسیاری از جنبه‌های زندگی در این کشور می‌شود.

دولت میانمار این مساله را رد کرده که این قوانین ضد اسلام است.

رییس حزب ما تا با با اشاره به دین‌های اسلام، مسیحیت و هندو گفت: ما تشخیص دادیم که قوانین مذکور برای حفاظت از مذهب و ملت میانمار ضرورت دارد. معتقدان به سه دین هندو، اسلام و مسیحیت که در کشور ساکن هستند، مدت‌هاست که دارای قوانینی برای حفاظت از دین و معتقدانشان هستند.

اکثریت ساکنان میانمار بودایی هستند.

در همین حال، ویراتو، یکی از برجسته ترین رهبران حزب ما تا با در جریان راهپیمایی روز یکشنبه از تین سین، رییس جمهوری میانمار حمایت کرد؛ کسی که حزبش قرار است در مقابل حزب رهبر دموکراسی خواه کشور در انتخابات به رقابت بپردازد.

انتهای پیام

کد N980985

وبگردی