آفتاب

پزشکان بدون مرز: یک هیأت بی‌طرف بین المللی حمله به بیمارستان قندوز را بررسی کند

پزشکان بدون مرز: یک هیأت بی‌طرف بین المللی حمله به بیمارستان قندوز را بررسی کند

در پی حمله هوایی نیروهای ناتو به یک بیمارستان متعلق به سازمان پزشکان بدون مرز در شهر قندوز، این سازمان خواهان تحقیق یک هیات بی‌طرف بین‌المللی در مورد این حادثه شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رویترز از قول یکی از مقامات رسمی سازمان پزشکان بدون مرز نوشته است که آن‌ها نمی‌توانند به تحقیقی که تنها به وسیله ارتش آمریکا انجام شود، اعتماد کنند.

پیشتر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا گفته بود که وزارت دفاع این کشور تحقیقات کاملی را درباره حادثه حمله به بیمارستان پزشکان بدون مرز در قندوز افغانستان آغاز کرده است. اوباما گفته که پیش از قضاوت قطعی درباره این فاجعه، منتظر نتایج این تحقیق می‌ماند و از پنتاگون خواسته است او را در جریان کامل تحقیق درباره این حادثه بگذارد.

با این حال کریستوفر استوک، مدیر کل سازمان پزشکان بدون مرز در بیانیه‌ای گفته است: با این فرض روشن که جنایت جنگی اتفاق افتاده است، پزشکان بدون مرز خواهان تحقیقی کامل و شفاف از سوی یک هیات بی‌طرف بین‌المللی در مورد این حادثه است.

گفتنی است واشنگتن و کابل اقدام مشترکی را برای بررسی بمباران اخیر بیمارستانی در قندوز توسط جنگنده‌های آمریکایی آغاز کرده‌اند.

روز شنبه هواپیماهای نیروهای ائتلاف بین‌المللی حاضر در افغانستان که برای حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان در قندوز عملیات می‌کنند، بیمارستان سازمان پزشکان بدون مرز را هدف حمله قرار دادند.

در همین حال حمدالله دانشی که به تازگی به عنوان سرپرست ولایت قندوز تعیین شده، به روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گفته است که افراد وابسته به گروه طالبان برای چندین روز از این بیمارستان برای حمله به نیروهای افغان و بین المللی استفاده می‌کردند. دانشی مدعی شده است: محوطه بیمارستان صددرصد به وسیله طالبان استفاده می‌شد.

سازمان پزشکان بدون مرز این ادعا را رد کرده و گفته است که در هنگام حمله، به غیر از کارمندان این سازمان و بیماران، کس دیگری در بیمارستان نبوده و هیچ یک از کارمندان آن نیز در مورد درگیری در داخل بیمارستان گزارشی نداده است.

این نهاد افزود: مهم است به خاطر داشته باشیم که مطابق با قوانین بشردوستانه، هر فرد مجروحی که در بیمارستان بستری است، فارغ از اینکه پیش از این برای چه گروهی می‌جنگیده، یک فرد غیرنظامی به حساب می‌آید.

پیش‌تر دیده‌بان حقوق بشر با انتقاد از حمله هوایی آمریکایی به بیمارستانی در قندوز ابراز نگرانی کرد که نیروهای آمریکایی در عملیات خود دقت کافی برای پرهیز از تلفات غیرنظامیان ندارند.

نیکولاس هیسم، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: من حمله مرگبار به اعضای پزشکان بدون مرز را در قندوز به شدت محکوم می‌کنم؛ حمله‌ای که به کشته و زخمی شدن تعدادی پزشک، بیمار و غیرنظامی منجر شد.

در همین حال، زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد، حمله هوایی در قندوز افغانستان توجیه‌ناپذیر است و می‌تواند در حد یک جنایت جنگی در نظر گرفته شود.

زید رعد الحسین تحقیقی کامل و شفاف را در این مورد درخواست و اعلام کرد: حمله هوایی به بیمارستان در صورتی که در دستگاه قضایی، عمدی بودن آن به اثبات برسد، می تواند جنایت جنگی محسوب شود.

انتهای پیام

کد N980641

وبگردی