آفتاب

آخرین زندانی انگلیسی از گوآنتانامو می‌گوید

آخرین زندانی انگلیسی از گوآنتانامو می‌گوید

آخرین زندانی انگلیسی گوآنتانامو که امیدوار است در عرض چند هفته آینده از این زندان آزاد شود، در مصاحبه‌ای به شرح شکنجه‌ها و بدرفتاری‌هایی که با وی در این زندان شده است، پرداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی‌میل، شاکر عامر، آخرین زندانی انگلیسی زندان گوآنتانامو که 46 سال سن دارد، گفته است به رغم دادن وعده برای آزاد شدنش همچنان از سوی زندان‌بانان خود مورد سوءاستفاده فیزیکی قرار می‌گیرد.

وی همچنین در اعتراض به حمله نگهبانان زندان به او به منظور گرفتن نمونه خون ، دست به اعتصاب غذا زده است.

شاکر عامر به همسر و چهار فرزندش در لندن هشدار داده که ممکن است از زندان زنده بیرون نیاید. وی از ابتدای زندانی شدنش در گوآنتانامو به عنوان یکی از اعضای القاعده پس از حوادث 11 سپتامبر 2001 تاکنون بدون اتهام در بازداشت است.

وی همچنین اظهار کرد که شاهد عینی شکنجه یک زندانی بوده است که اعترافات دروغینش راه را برای حمله به عراق هموار کرد.

این افشاگری شاکر عامر می‌تواند تبعاتی را برای تونی بلر، نخست‌وزیر انگلیس در زمان حمله به عراق و کمیته تحقیقات چیلکات به همراه داشته باشد.

عامر اظهار داشت: من می‌دانم افرادی هستند که نمی‌خواهند من بار دیگر نور خورشید را ببینم. اینکه آنها گفته‌اند اسناد آزادی من را امضا کرده‌اند هیچ معنی‌ای ندارد زیرا پیش از آن که من آزاد شوم هر اتفاقی ممکن است بیفتد بنابراین اگر من کشته شوم مسوولیت کامل آن با آمریکایی‌ها خواهد بود.

شاکر عامر همچنین به بازرسان گفته است از همان روزی که در دسامبر 2001 به پایگاه هوایی بگرام افغانستان فرستاده شد مورد سوءاستفاده نظامیان آمریکایی قرار گرفته است.

وی همچنین مدعی شد که اوایل همان سال از انگلیس به افغانستان رفته تا برای یک موسسه خیریه فعالیت کند اما افراد محلی او را ربوده و به آمریکایی‌ها فروختند.

وی گفت که انتظار داشته آزاد شود اما ارتش آمریکا او را یکی از مقام‌های ارشد القاعده معرفی کرده که با اسامه بن لادن آشنایی دارد و بعدها متهم به جذب نیرو، تامین مالی و تسهیل‌گری برای القاعده با سابقه شرکت در درگیری‌های شبه‌نظامی شده است.

عامر به رغم این اتهامات که همه را رد می‌کند همچنان به صورت رسمی اتهامی دریافت نکرده و هرگز در دادگاه حاضر نشده است.

انتهای پیام

کد N980267

وبگردی