آفتاب

واکنش ربیعی به منتقدان دولت در بحث اشتغال

واکنش ربیعی به منتقدان دولت در بحث اشتغال

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خطاب به منتقدان اشتغال دولت گفت: آمارهایی که درباره ایجاد اشتغال اعلام می‌شود صحیح است و عملکرد دولت در این زمینه موفق بوده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، علی ربیعی در همایش مزیت‌ها و ظرفیت‌های بخش تعاون در توسعه اقتصادی و اجتماعی اظهار کرد: مهم‌ترین رویکرد و سیاست دولت در بحث اشتغال تمرکز در بنگاه‌های خرد و کوچک و متوسط و استفاده از ظرفیت آنها در مشاغل خرد و خانگی است.

وی افزود: هم‌اکنون ظرفیت‌های خالی در بنگاه‌های کوچک و متوسط وجود دارد که با یک تحرک ساده می‌توان بخشی از اشتغال کشور را در طول چهار سال آینده از طریق آنها تامین کرد.

ربیعی گفت: هم‌اکنون طرح دولت در زمینه‌ی مشاغل خرد و مشاغل حمایتی و اجتماعی آماده شده است و دولت در صدد است تا از ظرفیت SMEها و بنگاه‌های کوچک و متوسط استفاده کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره‌ی موضع‌گیری‌های اخیر نسبت به آمار ایجاد 700 هزار شغل و برنامه اشتغال دولت گفت: متاسفانه شاهد برخی رفتارها و اظهارات در خصوص آمارهای اشتغال هستیم که بعضا ایجاد 700 هزار شغل را در حد یک ادعا دانستند در حالی که این آمارها صحیح است و دولت عملکرد موفقی از خود در زمینه‌ی اشتغال نشان داده است.

وی ادامه داد: یک بخش از آمارها را عکس می‌گیرند و بزرگنمایی می‌کنند و براساس آن قضاوت غیرمنصفانه‌ای ارائه می‌دهند در حالی که وقتی آمار اشتغال را اعلام می‌کنیم هم اشتغال خالص و هم ریزش آن را اعلام می‌کنیم. مثلا در سال 1393، 400 هزار شغل خالص رسمی و بیمه اجباری ایجاد شد.

ربیعی افزود: در حال حاضر 22.5 میلیون شاغل در کشور داریم ولی تعداد بیمه‌شده‌های ما 15 میلیون نفر است، لذا بین شغل رسمی و غیررسمی فاصله وجود دارد و ما براین اساس ادعا می‌کنیم که از شغل‌های رسمی ایجاد شده بیش از 600 هزار شغل به وجود آمده که 400 هزار شغل آن با احتساب دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی خالص بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: خوشبختانه کمیته امداد، سازمان بهزیستی، وزارت جهاد کشاورزی و بخش‌های ICT به جای رسمی شدن به سمت بیمه‌ای شدن رفتند و مجموع اشتغال این بخش‌ها قابل قبول بوده است که بخش اعظمی از این شغل‌ها در حوزه کسب‌وکارهای خرد و متوسط و در کارگاه‌های زیر پنج نفر بوده است.

وی در عین حال از معرفی 300 هزار متقاضی کار به کارگاه‌های زیر پنج نفر خبر داد و گفت: از این تعداد 200 هزار نفر مشغول کار شده‌اند و 100 هزار نفر دیگر به دلیل تغییر ذائقه شغل‌ها را نپذیرفتند.

ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود از تسهیلات صندوق کارآفرینی امید با کارمزد چهار درصد به تعاونی‌های گردشگری خبر داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یکی از برنامه‌هایی که در بخش اشتغال دنبال می‌کنیم ایجاد تعاونی‌های گردشگری است و از تعاونی‌های گردشگری که درحوزه روستاها شکل بگیرد حمایت می‌کنیم.

به گفته وی در روستاهایی که تعاونی‌های گردشگری ایجاد شود به هر نفر وام و تسهیلات پرداخت می‌شود و در صورت شکل‌گیری یک تعاونی گردشگری وام چهار درصد بهره از سوی صندوق کارآفرینی امید پرداخت می‌شود.

ربیعی به ظرفیت بالای اشتغال در حوزه زعفران و کفش اشاره کرد و گفت: با یک تحرک کوچک موفق به ایجاد 15 هزار شغل در بخش کفش شده‌ایم که این طرح در هشت استان مورد مطالعه قرار گرفته و در 30 استان کشور آغاز خواهد شد.

به گفته وی وزارت تعاون به دنبال متصل کردن تعاونی‌ها با سازمان فنی و حرفه‌ای و ارتباطات است تا حوزه کارآفرینی و مشاغل پشتیبان را به سمت تعاونی‌ها سوق بدهد.

به گزارش ایسنا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به حضور تعاونی‌ها در عرصه ساخت‌وساز اشاره کرد و گفت: در حوزه مسکن یک میلیون و 430 هزار واحد مسکن مهر برعهده تعاونی‌ها بوده است که سال گذشته با تفاهم و همکاری دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی بخشی از کار ساخت و تکمیل مسکن مهر را آغاز کردیم و 950 هزار واحد را تحویل دادیم و امیدواریم باقی‌مانده واحد‌ها را تا سال 1395 تحویل بدهیم.

ربیعی گفت: همچنین تفاهم‌نامه‌ای را با وزیر راه و شهرسازی در بحث مسکن حمایتی و اجتماعی در قالب تعاونی‌ها امضاء کردیم که براساس آن در تامین بخش مسکن کارگری از ظرفیت اتحادیه‌های مسکن کارگران و در بخش بازنشستگان از ظرفیت تعاونی‌های مسکن استفاده خواهیم کرد تا با آورده خود و کمک صندوق‌های بازنشستگی و سپرده‌گذاری در بانک مسکن برابر آورده متقاضیان وام بدهیم.

وی اضافه کرد: طرح دیگر ما این است که خانه‌های نیمه‌ساخته و یا آماده‌ایم که در حال حاضر برای تکمیل یا تحویل آن توانایی وجود ندارد، به صندوق‌های مسکن حمایتی و اجتماعی واگذار کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی متذکر شد: خوشبختانه کار مشترکی با وزارت راه و شهرسازی در حوزه معلولان در دست اجرا داریم که براساس آن مسکن حمایتی در قالب تعاونی ها و با همراهی سازمان بهزیستی و کمیته امداد به پیش خواهیم برد که ثمره‌اش را سال 1395 خواهیم دید.

ربیعی همچنین از تصویب پنج هزار میلیارد تومان اعتبار در جلسه گذشته شورای پول و اعتبار خبر داد و گفت: این اعتبار به بخش مسکن اختصاص می‌یابد و بخشی از آن در اختیار مسکن حمایتی و اجتماعی قرار خواهد گرفت.

وی در پایان درباره‌ی زمان اجرای طرح مسکن اجتماعی گفت: جلسات آن شروع شده و نمی‌خواهیم به سرنوشت طرح‌های دیگر دچار شود. از محل هدفمندی یارانه‌ها رقمی برای بخش مسکن پیش‌بینی شده که منتظر هستیم گشایش بیشتری حاصل شود و اگر سهم‌مان را از محل هدفمندی بگیریم می‌توانیم طرح را آغاز کنیم.

انتهای پیام
کد N980218

وبگردی