آفتاب

تمایل 9 کشور آفریقایی برای هسته‌ای شدن

تمایل 9 کشور آفریقایی برای هسته‌ای شدن

کشورهای بزرگ اقتصادی آفریقا به منظور پایان دادن به کمبود نیروی برق و تقویت اقتصادشان به سمت انرژی هسته‌ای پیش خواهند رفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری اویل پرایس در حالیکه آفریقا تلاش دارد تا کمبود برق و انرژی را رفع کند با نگاه به گزینه‌های سوخت همه استراتژی‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد و انرژی هسته‌ای نیز جزء گزینه‌های آفریقا به شمار می‌رود.

به نظر می‌رسد که روسیه بسیار علاقمند است تا در نیروگاههای انرژی هسته‌ای سرمایه‌گذاری کند. با این حال چین، کره جنوبی و دیگر کشورها با داغ شدن بازار هسته‌ای آفریقا در پی تثبیت جایگاه خود هستند.

کشورهای بزرگ اقتصادی آفریقا مانند آفریقای جنوبی، کنیا و نیجریه به منظور پایان دادن به نقصان انرژی و تقویت اقتصاد خود اعلام کرده‌اند که زمان هسته‌ای شدن فرا رسیده است.

همچنین کشورهای غنی از اورانیوم مانند نامیبیا و نیجریه به همراه غنا، سنگال ، اوگاندا و مراکش آشکارا علاقه خود را به انرژی هسته‌ای ابراز کرده‌اند.

بر اساس این گزارش پیشرفت آفریقا در سال 2015 با توجه به سرعت کنونی برق رسانی، آفریقا تاسال 2080 می‌تواند دسترسی همگانی را فراهم کند که نتیجه‌ای غیر قابل قبول به شمار می‌رود. در مجموع قاره آفریقا باید سالانه 55 میلیارد دلار برای سرعت دادن و الکتریسیته برای همگان تا سال 2030 سرمایه گذاری کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که به کشورهای آفریقایی برای توسعه برق هسته‌ای کمک خواهد کرد.

آفریقای جنوبی تنها کشور در قاره آفریقاست که انرژی هسته‌ای 2 گیگاواتی دارد و فعالانه به دنبال ساخت دست کم شش راکتور هسته‌ای جدید تا سال 2030 و با هزینه‌ای بالغ بر 100 میلیارد دلار است.

فرانسه، چین، کره، ایالات متحده، ژاپن و روسیه برای فعالیت در این بازار با هم به رقابت می‌پردازند. چین در حال حاضر درباره‌ی عملکرد نیروگاههای هسته‌ای به آموزش آفریقای جنوبی پرداخته است.

بعد از آفریقای جنوبی، به نظر می‌رسد کنیا فعالترین کشور در طرح ریزی آینده هسته‌ای خود است. کنیا در نظر دارد تا سال 2025 یک گیگاوات انرژی هسته‌ای خود را به شبکه برق این کشور اضافه کند.

چین برای بالا بردن توانایی‌ها در فراهم آوردن حمایت‌های تکنیکی در انتخاب محوطه و مطالعات علمی به کنیا کمک خواهد کرد.

اولین گروه از کنیایی‌ها در حال مطالعه مهندسی هسته‌ای در کره جنوبی هستند.

انتهای پیام

کد N980176

وبگردی