آفتاب
تقدیر از 32 مداح ایرانی و خارجی از 15 مهر

اجلاس پیرغلامان تحت تاثیر فاجعه منا/ حضور بانوان مداح

اجلاس پیرغلامان تحت تاثیر فاجعه منا/ حضور بانوان مداح

سیزدهمین اجلاس پیرغلامان حسینی با شعار «پیرغلامان حسینی منادیان وحدت اسلامی» از پانزدهم مهر ماه آغاز به کار خواهد کرد.

قرار است در اختتامیه این اجلاس از 32 پیرغلام حسینی تقدیر شود.

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، نشست خبری سیزدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی با حضور مهدی دهقان نیری (دبیر اجلاس‌)، حجت الاسلام سید محمود ابوالمعالی (قائم مقام رئیس بسیج صداوسیما‌) و جمعی از دست‌اندرکاران سیزدهمین اجلاس و با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

در این نشست برنامه‌های سیزدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی که قرار است در شهر شیراز برگزار شود، تشریح شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام ابوالمعالی - قائم مقام رئیس بسیج صدا و سیما‌ - در سخنانی گفت: افتخار این را داریم که سیزدهیمن اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی قرار است در استان عاشقان حسینی و شهید پرور فارس برگزار شود.

وی در ادامه گفت: از ریاست محترم صدا و سیما تشکر می‌کنیم که توفیق برگزاری اجلاس پیرغلامان را نصیب سازمان بسیج صدا و سیما کرد.

ابوالمعالی اظهار کرد: سازمان بسیج صداوسیما که به تمام حوزه‌های برنامه‌سازی ورود دارد‌، به نحوی سازمان دوم صدا و سیما محسوب می‌شود‌ و این فرصت و ظرفیت برای من و اجلاس پیرغلامان ایجاد شد تا ظرفیت‌های خوبی را به فعل تبدیل کنیم. بسیج صدا و سیما به نحوی نخ تسبیح صدا و سیما و محور وحدت اقشار بسیج در صدا و سیماست.

ابوالمعالی سپس با اشاره به اینکه سیزدهمین اجلاس در جای خوبی قرار گرفته است‌، یادآور شد: اجلاس خادمان حسینی در دوره پیش درآمدی برای تحقق مهارت‌ها بوده و هست و آغازین گام‌ها و طبل عزاداری سیدالشهدا را نیز امسال با اجلاس پیرغلامان به صدا درمی‌آوریم.

***

در ادامه این نشست دهقان نیری - دبیر اجلاس و مدیر سابق مرکز هنرهای نمایشی رادیو - با اشاره به اینکه اقدامات متعددی از جمله فاجعه منا برنامه‌ریزی‌های اجلاس را تحت شعاع قرار داده است، یادآور شد: در این چند وقت برای تهیه‌ی بلیت تحت فشار بودیم. همچنین قرار بود امروز از حضور استاندار محترم فارس استفاده کنیم که به دلیل بازگشت پیکر جان‌باختگان حادثه منا و استقبال از آنها این امر میسر نشد.

به گفته وی شب گذشته رئیس اجلاس پیرغلامان، محمود عاطفی هم به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری شد و به نمایندگی از او حجت الاسلام ابوالمعالی در این نشست حضور یافت.

***

در ابتدای این نشست از پوستر سیزدهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی رونمایی شد. در این پوستر نمادهای شهر شیراز (شاهچراغ و حافظیه‌)، نماد مقاومت‌ و طرح‌های گل و مرغ دیده می‌شد.

در ادامه این نشست از تیزر تبلیغاتی اجلاس پیرغلامان حسینی که از شبکه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی پخش خواهد شد نیز رونمایی شد.

دبیر اجلاس در ادامه این نشست یادآور شد: 13 سال پیش صدا و سیما به منظور تجلیل از پیرغلامان و مداحان و با طرحی که در معاونت صدا و سیما انجام شد‌، تصمیم به تجلیل از این پیرغلامان در حسینیه جماران گرفت و این تجلیل به مدت شش سال در حسینیه جماران انجام می‌شد. اما از آنجا که مداحان شهرهای مختلف امکان حضور نداشتند و هم از طرفی اداره نغمات آیینی صداوسیما منحل شد با طرحی که داده شد قرار شد از مداحان کشوری هم دعوت شود و برگزاری مراسم قبل از آغاز ایام محرم باشد.

وی سپس یادآور شد که اولین اجلاس بین المللی پیرغلامان در شهر زنجان برگزار شد و ادامه داد: برگزاری اولین اجلاس پیرغلامان در شهر زنجان نیز به دلیل این بود که این شهر توسط مقام معظم رهبری به عنوان شهر شوق و شعور حسینی یاد شده بود‌. امسال نیز قرار است در شهر شیراز این اجلاس برگزار شود.

وی سپس یادآور شد: در اجلاس پیرغلامان حسینی یکی از برنامه‌های ویژه‌ای که انجام می‌شود ثبت ملی عزاداری‌هاست و هر سال از این عزاداری‌ها رونمایی می‌شود و تاکنون عزاداری هفت شهر به ثبت ملی رسیده است.

دهقان نیری با اشاره به برگزاری سیزدهمین اجلاس در استان فارس یادآور شد، امسال نیز به بحث تکفیری‌ها و داعش می‌پردازیم و در این راستا شعاری با عنوان «پیرغلامان حسینی منادیان وحدت و امت اسلامی» را در دستور کار داریم.

به گزارش خبرنگار ایسنا‌، مراسم افتتاحیه سیزدهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی با حضور 110 پیرغلام در لارستان برگزار خواهد شد و 30 تن از مهمانان نیز خارجی هستند.

دهقان نیری در ادامه علت برگزاری مراسم افتتاحیه در شهرستان لارستان را این گونه تشریح کرد: بیش از 45 درصد جمعیت این شهرستان اهل سنت هستند و وفاداری زیادی به امام حسین(ع) دارند که با حضور پیرغلامان این نوع همکاری با شیعه به منصه ظهور بیشتری خواهد رسید.

بر اساس این گزارش مراسم اصلی افتتاح تجلیل از پیرغلامان حسینی چهارشنبه 15 مهر در شیراز با حضور 700 مهمان از سراسر کشور آغاز خواهد شد.

در طول اجلاس دو کارگروه تخصصی برگزار خواهد شد که در آن قرار است به بحث مباحث مداحی و تصحیح شعر، حفاظت از حنجره و مقتل‌خوانی پرداخته شود. روز شانزدهم مهر ماه نیز کارگروه تخصصی دوم برگزار خواهد شد. در این کارگروه نیز پنج سخنران بین المللی از کشورهای مختلف سخنرانی خواهند کرد.

به گزارش ایسنا‌، مراسم اختتامیه نیز پنجشنبه، 16 مهر ماه در حرم شاهچراغ پس از اذان مغرب و عشاء برگزار خواهد شد.

دهقان نیری همچنین اعلام کرد: قرار است از 15 پیرغلام حسینی تقدیر شود و مراسم بزرگداشت یکی از پیرغلامان که امسال مرحوم شده‌اند‌ - حاج سید نورالدین حسینی الهاشمی شیرازی - هم برگزار خواهند شد. ایشان اولین شخصیتی بودند که پایه‌گذار هیات عزاداری بودند و عنوان هیات را به دسته‌های عزاداری منتصب کردند.

در سیزدهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی همچنین قرار است از پژوهشگر نمونه تقدیر شود؛ بر این اساس به طور کلی از کشور ایران در مراسم اختتامیه، 17 پیرغلام تقدیر خواهند شد.

دهقان نیری در ادامه این نشست، شروط انتخاب پیرغلامانی که قرار است تجلیل شوند را اینگونه عنوان کرد: از جای جای کشور اسامی پیرغلامانی که بالای 70 سال سن داشتند را جمع‌آوری کردیم. حتی به تمام روستاها رفته و جستجو کردیم و چندین شروط برای تحلیل گذاشته‌ایم؛ به طور مثال این افراد باید بیش از 60 سال مداحی کرده و هیات عزاداری داشته باشند‌، شاگرد پرورش داده باشند و سبک خاصی برای مداحی به ثبت رسانده باشند به همین دلیل هر ساله 15 نفر انتخاب می‌کنیم.

دهقان نیری در ادامه این نشست از حضور مهمانان خارجی از 19 کشور جهان خبر داد و گفت: 40 نفر در این اجلاس از کشورهای مختلف حضور خواهند داشت که از جمله آنها می‌توان به آذربایجان‌، افغانستان‌، آلمان‌، اندونزی‌، برکینافاسو، پاکستان،‌ تاجیکستان‌، تانزانیا‌، تایلند،‌ عراق‌، میانمار‌، هندوستان‌، یمن، لبنان، نیجریه‌، قطر، مالزی و ترکیه اشاره کرد.

او سپس گفت از 40 مهمان خارجی، 14 نفر در اختتامیه تجلیل خواهند شد که این تجلیل شوندگان از کشورهای یمن، هند‌، پاکستان‌، نیجریه‌، مالزی‌، افغانستان،‌ لبنان‌، آلمان‌، قطر‌، تاجیکستان‌، عراق و ترکیه خواهند بود.

دبیر اجلاس در ادامه نیز درباره سازمان بسیج صدا و سیما که از امسال متولی اجلاس خواهد بود نیز توضیح داد: ماهیت این اجلاس از سیزده سال گذشته تاکنون تجلیل از پیرغلامان حسینی بوده است. اما زمانی که متولی برگزاری این اجلاس به سازمان بسیج صدا و سیما رسید‌، تغییراتی شکل گرفت که یکی از آنها برگزاری مستند پیرغلامان است که هر ساله فقط برنامه‌های رادیویی حضور داشتند اما امسال برنامه‌های تلویزیونی نیز وارد عمل شده اند و در حال حاضر 79 اثر رادیویی و 44 اثر تلویزیونی به این مسابقه مستند راه پیدا کرده‌ اند.

وی سپس از دیگر تغییراتی که در برگزاری سیزدهمین اجلاس پیرغلامان حسینی مشهود است را پوشش شبکه‌های تلویزیونی در این مراسم را قابل مشهود دانست.

دبیر اجلاس همچنین از حضور مداحان خانم در سیزدهمین اجلاس پیرغلامان حسینی خبر داد و در عین حال گفت: با توجه به اینکه تجلیل از مداحان بانو در دستور کار صدا و سیما نبوده است امیدواریم آیین نامه‌ای تصویب شود و در اجلاس‌های بعدی از مداحان بانو تجلیل کنیم.

دهقان نیری سپس استان هرمزگان را در سال آینده متولی برگزاری چهاردهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی عنوان کرد.

وی سپس در این نشست از مهمانانی که قرار است در سیزدهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی در شیراز حضور یابند به آیت الله مکارم شیرازی‌، رئیس سازمان میراث و... اشاره کرد.

انتهای پیام

کد N979535

وبگردی