آفتاب
دین‌پرور:

منشور سازمان ملل باعث سرافکندگی بشر است

منشور سازمان ملل باعث سرافکندگی بشر است

رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه، حکومت حق‌مدار و حکومت تعالی‌گرا را بزرگترین نیاز امروز جوامع بشری خواند و با مقایسه منشور سازمان ملل با منشور حکومتی حضرت امیر(ع)، منشور سازمان ملل را باعث سرافکندگی بشر دانست.

رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه، حکومت حق‌مدار و حکومت تعالی‌گرا را بزرگترین نیاز امروز جوامع بشری خواند و با مقایسه منشور سازمان ملل با منشور حکومتی حضرت امیر(ع)، منشور سازمان ملل را باعث سرافکندگی بشر دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، آیت‌الله سیدجمال‌الدین دین‌پرور در هفدهمین کنگره بین‌المللی نهج البلاغه که به میزبانی یزد و در مسجد جامع این شهر برگزار شد، دو اقدام مهم حضرت امیرالمومنین(ع) در حوزه حکومت‌داری را ارائه منشور حکومت حق‌مدار و تعالی‌گرا و تحقق و اجرای چنین حکومتی در جامعه‌ خود خواند و تاکید کرد: غفلت دنیای حاکم امروز از این دو موضوع عامل بیشتر گرفتاری‌های امروز بشر است.

وی با بیان این‌که «منشور حکومت حق‌مدار و تعالی‌گرا حضرت امیر(ع) به صورت کم و بیش در طول 1400 سال گذشته در اختیار همگان قرار داشته است» به نواقص و ایرادهای عمده منشور حکومتی سازمان ملل متحد که با مشاوره صدها دانشمند و متخصص در این حوزه تهیه شده است، اشاره کرد.

دین‌پرور یکی از این نواقص و نکات منفی در منشور حکومتی سازمان ملل که بسیاری از ظواهر زیبای آن را نیز نابود کرده است، حق ظالمانه "وتو" برای چند کشور قدرت طلب و بی‌خبر از حقوق بشر دانست و گفت: این منشور در واقع باعث سرافکندگی بشر است در حالی که منشور حکومتی حضرت امیرالمومنین(ع) که اوج آن همان نامه حضرت به مالک اشتر است، منجر به شگفتی به لحاظ قدرت دید و توجه به ابعاد مختلف مدیریتی و حکومتی افراد می‌شود.

رئیس بنیاد نهج البلاغه در رابطه با تحقق این منشور از سوی امام(ع) در جامعه‌ آن روز، اظهار کرد: حضرت امیرالمونین(ع) هدف خود را از ورود به میدان حکومت‌داری پس از گذشت 25 سال از ارتحال پیامبر(ص)، ایستادن در برابر زورگویان و ستمگران و خارج کردن حق مظلومان از حلقوم ظالمان ذکر کرده است.

وی به احاطه‌ حضرت امیر(ع) به سختی کار و بازتاب تحقق این منشور در جامعه و مقابله‌هایی که زر و زورگویان در برابر آن خواهند داشت، اشاره کرد و گفت: نتیجه این اقدام امام(ع)، علی‌رغم وجود تمام کارشکنی‌ها و تحمیل سه جنگ خانمان‌سوز، تشکیل موفق‌ترین حکومت اسلامی بود به نحوی که مردم حکومت اسلامی آن حضرت از رفاه نسبی خوبی برخودار بودند.

دین‌پرور در ادامه نیز اساس حکومت حق‌گرا، حق‌مدار و تعالی‌گرا را داشتن اعتقاد، تعهد و پاسخگو بودن در برابر حق تعالی خواند و شرط تحقق آن را نیز مقاومت و پایداری ذکر کرد.

وی در این رابطه به انقلاب اسلامی ایران اشاره و اظهار کرد: امام خمینی(ع) به پشتوانه ملت و خون شهدای کشورمان، حکومت جور و ظلم را از ریشه برکند و پایه‌های حکومتی سالم را بنا کرد و امروز به رغم وجود برخی کاستی‌ها، در جایگاهی قرار داریم که تنها کشور دنیا محسوب می‌شویم که رهبرش فقیهی عالم و زاهدی خداترس است ولی در عین حال نیز در برابر دنیا با قاطعیت و شجاعت به بیان حق می‌پردازد.

وی تاکید کرد: البته همه مسئولیت‌ها نیز برعهده مقام معظم رهبری نیست بلکه همگان در برابر این رسالت خطیر وظایفی دارند که باید به آن عمل کنند.

رئیس بنیاد نهج البلاغه کشورمان در بخش پایانی سخنانش نیز به وعده الهی در قران کریم مبنی بر پیروزی مومنان در صورت داشتن صبر و تقوا اشاره کرد و یادآور شد: در سال 2002 میلادی به درخواست اتحادیه عرب گزارشی از توسعه انسانی کشورهای عرب به سازمان عمران و توسعه سازمان ملل در قالب هشت فصل ارائه شد که در برخی از فصول آن گزارش‌هایی در مورد بیانات بزرگان به عنوان سوابق تاریخی موضوعات مطروحه آمده بود به نحوی که در بحث جوامع دانش محور نیز به زمام‌داری و بخشی از سخنان حضرت امیر(ع) و فرمان ایشان به مالک اشتر در نهج البلاغه اشاره شده بود.

در ادامه برنامه‌های روز دوم کنگره نیز "میشل کعدی" از راهبان کشور لبنان به شعرخوانی در مورد ویژگی‌های حضرت علی(ع) پرداخت و در ادامه رونمایی از کتاب یادنامه کنگره هفدهم، رونمایی از کتاب مقالات کنگره و مجموعه 15 جلدی کتابشناسی نهج البلاغه اثر سلمان حبیبی و رونمایی از سوگندنامه مدیر علوی برگزار شد.

در این مراسم همچنین ضمن تقدیر از استاد "محمود رهبران" خوشنویس برجسته یزدی، به بیت مرحوم "علینقی فیض الاسلام" نشان عالی علمی و به استاد "سید جلیل رسولی" نشان عالی علمی و هنری بنیاد نهج البلاغه اهداء شد.

انتهای پیام

کد N979524

وبگردی