آفتاب

حیدرالعبادی: مانعی برای دریافت سلاح از دیگر اعضای "ائتلاف چهارگانه" نداریم

حیدرالعبادی: مانعی برای دریافت سلاح از دیگر اعضای "ائتلاف چهارگانه" نداریم

نخست وزیر عراق اعلام کرد که هیچ مانعی برای تجهیز ارتش کشورش به سلاح از سوی "ائتلاف چهارگانه" نمی‌بیند. در همین حال نماینده روسیه در این ائتلاف آن را مرکز اطلاعات بغداد خواندن و گفت که ماموریت اصلی این مرکز شناسایی پایگاه‌های داعش در منطقه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که عراق هیچ مانعی در خصوص تجهیز ارتش به سلاح از سوی ائتلاف چهارگانه و یا هرگونه کمکی از سوی این ائتلاف برای مقابله با داعش نمی‌بیند.

العبادی با اشاره به برخی مخالفت‌ها از سوی آمریکا با این ائتلاف گفت: این یک ائتلاف امنیتی و اطلاعاتی است.

نخست وزیر عراق ادامه داد: در صورت توافق دولت عراق ما هیچ مشکلی با این مساله نداریم که روسیه بخواهد در عراق حملات هوایی علیه داعش داشته باشد.

وی تاکید کرد: عراق از هر گونه حمایت از سوی هر کشوری استقبال می‌کند چرا که به تنهایی با داعش می‌جنگد و جهان باید به کمک عراق بشتابد.

وی در ادامه با ابراز تعجب از مخالفت برخی کشورها با همکاری بغداد مسکو گفت: آنها به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویا باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا یکی از نزدیکان آن‌ها است.

العبادی در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما در نیویورک 30 دیدار مختلف با رهبران و مسئولان بین المللی داشتیم و در تمامی این دیدارها بر موضع جلب حمایت‌ها از عراق در نبرد با داعش تمرکز کردیم چرا که حمایت جهانی در این مساله بسیار مهم است.

در همین حال سرگئی کرالینکو، نماینده روسیه در مرکز اطلاعاتی بغداد در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای روسیا الیوم اعلام کرد: در ابتدا بگویم که این مرکز ائتلاف نیست بلکه یک مرکز اطلاعاتی بین المللی است که در بغداد تشکیل شده و ماموریت اصلی آن جمع آوری، تحلیل، رسیدگی و تبادل اطلاعات درباره وضعیت منطقه خاورمیانه در قالب نبرد با داعش و ارسال سریع این اطلاعات به ستادهای ارتش روسیه، ایران، عراق و سوریه است.

کرالینکو ادامه داد: اطلاعاتی که در این مرکز به ثبت می‌رسد و سپس تایید می‌شوند، اطلاعاتی مشترک میان چهار کشور روسیه، ایران، عراق و سوریه است و این کشورها در این زمینه از حقوق مساوی برخوردارند.

این مسئول نظامی روسیه تاکید کرد که ماموریت اصلی که این مرکز به دلیل آن تشکیل شد شناسایی پایگاه‌های داعش در منطقه است.

فرماندهی عملیات مشترک عراق چندی پیش از آغاز همکاری‌های امنیتی و نظامی خود با سه کشور ایران، روسیه و سوریه وتشکیل مرکزی در بغداد با هدف نابودی داعش خبر داد و اعلام کرد که این مرکز با توجه به افزایش نگرانی طرف روسی از مشارکت هزاران تبعه این کشور در گروه‌های مسلح افراطی از جمله داعش راه اندازی شده است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه نیز تاکید کرد: بغداد به مرکز هماهنگی عملیات روسیه در سوریه بدل خواهد شد.

انتهای پیام

کد N979442

وبگردی