آفتاب

اولاند: روند صلح اوکراین تا سال آتی ادامه می‌یابد

اولاند: روند صلح اوکراین تا سال آتی ادامه می‌یابد

رئیس‌جمهوری فرانسه گفت، به رسمیت شناختن انتخابات در اوکراین که مطابق استانداردهای بین‌المللی باشد، زمان‌بر خواهد بود و در نتیجه اجرای روند صلح موسوم به مینسک در سال آتی هم ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، "فرانسوا اولاند"، رئیس‌جمهوری فرانسه پس از میزبانی نشستی با رهبران روسیه، اوکراین و آلمان گفت: در مورد مساله انتخابات موضوع قدری طولانی‌تر می‌شود. ما نمی خواهیم انتخابات در مناطق شرقی اوکراین در حالی برگزار شود که شرایط صلح مینسک رعایت نشده است.

خشونت در مناطق جدایی‌طلب شرق اوکراین در هفته‌های اخیر به پایین ترین حد خود از زمان آتش‌بس ماه فوریه رسیده است اما دیپلمات‌های غربی می گویند که طرح صلح 12 بندی مینسک اصلا به صورت کامل اجرا نشده است.

اولاند در کنفرانس خبری خود تاکید کرد: بنابراین می‌توانم بگویم ممکن و یا حتی حتمی است که فراتر از تاریخ تعیین شده برای پایان مینسک برویم که 31 دسامبر 2015 است چرا که ما سه ماه زمان برای به رسمیت شناختن انتخابات لازم داریم.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در کنفرانس خبری خود در پاریس تاکید کرد: نتیجه نشست روز جمعه این بود که رئیس‌جمهوری روسیه متعهد شد که برای مهیا شدن شرایطی کار کند که طبق آن زمینه برگزاری انتخاباتی تحت توافق مینسک و بر پایه قوانین اوکراین و همچنین در هماهنگی میان جدایی‌طلبان دونتسک و لوهانسک با دولت کی‌یف برگزار شود.

بر اساس توافق مینسک یک سال ضرب‌الاجل وجود دارد که اوکراین باید در این مدت کنترل کامل مرزهایش را در دست بگیرد. اوکراین و جدایی‌طلبان روس‌گرا اخیرا توافق کردند تا خروج تسلیحات از شرق اوکراین را که شامل تانک و سیستم‌های تسلیحاتی کوچکتر می‌شود، تمدید کنند. حتی پس از خارج کردن تسلیحات سبک‌تر، طرفین هنوز نیاز دارند که بن‌بست ناشی از قوانین برگزاری انتخابات محلی را حل کنند.

رئیس‌جمهوری فرانسه گفت که آتش‌بس مذکور تا حد زیادی رعایت شده است و رهبران بر سر اجرای گام‌هایی برای برقراری صلح توافق دارند. وی افزود: می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که خروج تسلیحات سبک بامداد روز شنبه آغاز می‌شود. برای تسلیحات سنگین‌تر نیز همین روند باید اجرا شود و ما باید اجرای آن را تضمین کنیم.

به گفته اولاند، آتش‌بس موجب ارتقای شرایطی امنیتی شده است اما وی معتقد است که نمی‌توان تا پایان سال جاری میلادی آن را به صورت کامل اجرا کرد.

پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز گفت که وی درباره نتایج مذاکرات روز گذشته "محتاطانه خوش‌بین" است.

مرکل گفت که ولادیمیر پوتین و پترو پوروشنکو، روسای جمهوری روسیه و اوکراین در جریان مذاکرات بیشتر به یکدیگر نزدیک شدند. تصاویر پیش از آغاز نشست نشان می‌دهد که رهبران این دو کشور با یکدیگر دست دادند. به گفته دیمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین، خروج تسلیحات سبک‌ از این منطقه امروز شنبه آغاز می‌شود.

صدراعظم آلمان پس از نشست موسوم به نرماندی چهار گفت: امید به پیشرفت وجود دارد و ما شکاف اختلافات را کاهش دادیم. گفت‌وگوها موجب شد تا حل مسائل باقی‌مانده اولویت‌بندی شود. با اینکه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای رخ داده اما هیچ کدام از مراحل صلح به صورت کامل اجرا نشده است.

رئیس‌جمهوری فرانسه درباره انتخابات در شرق اوکراین تاکید کرد که این انتخابات نباید دیرتر از 80 روز پس از تصویت قانون آن به دست کی‌یف برگزار شود. با این وجود، وی تاکید کرد که این انتخابات در جمهوری‌ خودخوانده دونتسک که برای 18 اکتبر برنامه‌ریزی شده است، نمی‌تواند برگزار شود.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه پس از نشست گفت، ولادیمیر پوتین قول داد که مساله انتخابات محلی در مناطق شرقی را با نمایندگان دونتسک و لوهانسک به بحث بگذارد. وی افزود: رئیس‌جمهور پوتین نمی‌تواند هر نوع تعهدی بدهد و با هر شرایطی (درباره برگزاری انتخابات در شرق اوکراین) موافقت کند. تنها چیزی که رئیس‌جمهور می‌تواند آن را قول بدهد این است که در این مورد با نمایندگان دونتسک و لوهانسک صحبت کند.

رئیس‌جمهوری فرانسه نیز تاکید کرد که سازمان‌های بشردوستانه باید دسترسی بهتری به مناطق جنگ‌زده و شماری از گذرگاه‌ها داشته باشند. به گفته وی، روند تبادل زندانیان نیز باید شتاب بگیرد.

از سوی دیگر رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که به‌رغم آتش‌بس میان نیروهای اوکراینی و شورشیان بسیار زود است که درباره پایان درگیری نظامی در دونباس صحبت کنیم. وی گفت: ما هم‌اکنون به آتش‌بس رسیده‌ایم اما این جنگ زمانی به پایان می‌رسد که آخرین تکه از سرزمین اوکراین باز پس گرفته شود. روسیه باید کار زیادی برای اجرای توافقات مینسک انجام دهد.

نشست بعدی وزیران امور خارجه گروه نرماندی ماه نوامبر برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

کد N979031

وبگردی