آفتاب
یک فعال فرهنگی حوزه کودکان مطرح کرد:

فراکسیونی در مجلس که هیچ تاثیر عینی و اجرایی ندارد

فراکسیونی در مجلس که هیچ تاثیر عینی و اجرایی ندارد

یک فعال فرهنگی حوزه کودکان با طرح این پرسش که "در چند وزارتخانه مشاور امور کودکان یا اداره‌ای برای رسیدگی به این امر در نظر گرفته شده است؟"، از جدی بودن خواست همتایان خود در توجه بیشتر به مسائل کودکان حکایت کرد.

"سیدعلی کاشفی خوانساری" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) گفت: انتظار فعالان فرهنگی حوزه کودکان از دولت فعلی توجه بیشتر به مسائل این گروه سنی است. جا دارد بپرسیم در چند وزارتخانه دولتی مشاور امور کودکان وجود دارد یا اداره‌ای برای این امر در نظر گرفته شده است؟ و یا چرا روز جهانی کودک از پیام‌های رییس‌جمهور تهی شده و برای مثال چرا در این مناسبت، به‌عنوان اقدامی نمادین در یکی از موسسه‌های خیریه نگهداری ایتام با بچه‌ها همگان نمی‌شود و برایشان قصه نمی‌گوید؟

این منتقد ادبی تصریح کرد: متأسفانه در برنامه توسعه پنج ساله و همین‌طور در سند چشم‌انداز 20 ساله به کودکان و امور فرهنگی و هنر آنان کوچک‌ترین توجهی نشده است و درخواست ما بازنگری جدی و فوری درباره جبران این قصور است. در مجلس شورای اسلامی شاید بیش از 100 فراکسیون وجود دارد که بسیاری از آن‌ها حتی یک بار هم جلسه تشکیل نمی‌دهند. انتظار ما از مجلس با توجه به وجود فراکسیون کودک و نوجوان، داشتن فراکسیون جدی کارآمد و منتقد است که پیوسته اقدامات نهادهای مختلف را رصد کند و از آنان گزارش بخواهد.

این روزنامه‌نگار با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر موضوع کودکان و نوجوانان به نسبت سال‌های گذشته بهتر شده است، گفت: یکی از نمودهای علمی این مسئله، اعلام هفته کودک همزمان با روز جهانی کودک و تشکیل فراکسیون کودک و نوجوان در مجلس است. البته هر دو این حرکت‌ها به‌عنوان اقدام نمادین، ارزشمند هستند؛ ولی هنوز تا رسیدن به مرحله‌ای که بتوان شاهد تأثیرات عینی و اجرایی در این زمینه بود، فاصله معناداری وجود دارد.

وی افزود: برای اولین بار در تاریخ مجلس شورای اسلامی چند سالی است که فراکسیون کودک و نوجوان تشکیل شده است. این فراکسیون بیشتر به همت فردی شکل گرفته و دیگر نمایندگانی از استان خراسان و سایر استان‌ها در آن حضور دارند. اما تاکنون هیچ گزارشی از برگزاری جلسات این فراکسیون و مصوبات آن برای ارائه در صحن علنی دیده نشده است. به گمانم اگر مطالبات اجتماعی مجلس در حوزه کودکان جدی‌تر شود، این فراکسیون قدرت و عینیت بیشتری خواهد داشت.

مدیر نشریه شهرزاد همچنین با اشاره به هفته ملی کودک در ایران تأکید کرد: چند سالی است که به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جمعی از نهادهای دولتی گردهم می‌آیند اما متأسفانه در شورای سیاست‌گذاری این جشن جای نهادهای مدنی، تشکل‌ها و نشریه‌های تخصصی حوزه کودکان به شدت خالی است. به همین خاطر عملا با برنامه‌های دولتی و نمایشی در این ایام روبه‌رو هستیم، در حالی که اگر در این برنامه‌ها، نهادی مدنی، بخش خصوصی، اتحادیه‌های اصناف،‌ اتاق بازرگانی، تشکل‌ها و انجمن‌ها همکاری داشته باشند، شاهد رویکرد ملی و فراگیر در این زمینه خواهیم بود.

کاشفی تصریح کرد: البته سال گذشته نیز برنامه‌های هفته کودک به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محدود نشد و وزارت آموزش و پرورش و سازمان میراث فرهنگی در برنامه‌های موازی به سعی در رقابت با کانون در این زمینه پرداختند. همچنین چند نهاد مدنی و تخصصی برنامه‌های بزرگی را برگزار کردند که از جمله آن‌ها به جشن روز جهانی کودک در برج میلاد می‌توان اشاره کرد که به همت نشریه شهرزاد برپا شد و در آن از 10 خادم رشته‌های مختلف کودکان تقدیر شد. اما به طور قطع انتظار فعالان فرهنگی حوزه کودکان از دولت فعلی توجه بیشتر به مسائل کودکان است.

انتهای پیام

کد N978865

وبگردی