آفتاب
با اعمال فشار سعودی‌ها؛

شورای حقوق‌بشر پیش‌نویس عربستان درباره یمن را تصویب کرد

شورای حقوق‌بشر پیش‌نویس عربستان درباره یمن را تصویب کرد

با اعمال‌ فشارهای عربستان بر شورای حقوق بشر سازمان ملل، این شورا تصمیم گرفت طرح مورد حمایت غرب را که خواهان انجام تحقیقات در مورد نقض حقوق بشر در یمن است، از جریان خارج و پیش‌نویس ارائه شده از سوی ریاض را تصویب کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه اسکای نیوز عربی گزارش داد که شورای حقوق بشر سازمان ملل، امروز (جمعه) پیش‌نویس عربی ارائه شده در مورد یمن را با توافق آراء تصویب کرد.

پیش از این یک پیش‌نویس دیگر قرار بود که به شورای حقوق بشر ارائه شود، اما به دیل اعمال‌ فشارها عربستان، این پیش‌نویس پس گرفته شد.

پیش‌نویس قطعنامه اروپایی که هلند آن را به همراه آلمان و شش کشور اروپایی دیگر به شورای حقوق ارائه کرده بود، از زید بن رعد الحسین، رئیس این شورا می‌خواهست تا هیاتی را برای آگاهی از وضعیت حقوق بشر در یمن و ارائه گزارشی در مورد آن به این کشور اعزام کند.

این پیش‌نویس همچنین خواهان این بود که تحقیقات بر روی نقض‌ حقوق بشر و نقض‌ قانوانین بین‌المللی از سپتامبر 2014 متمرکز شود. اما شورای حقوق بشر سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد که متن ارائه شده توسط هلند پس گرفته شده و یک پیش‌نویس از سوی عربستان به جای آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در پیش‌نویس عربستان درخواستی برای انجام تحقیقات نشده است.

فیلیپ دام، از دیدبان حقوق بشر نیز در این خصوص گفت: این فرصتی بود که کاملا تباه شد. چه توضیحی در این خصوص وجود دارد. عربستان کاملا با این پیش‌نویس مخالفت کرده است.

وی افزود که انگلیس و آمریکا در مقابل انتخاب عدالت یا ائتلاف استراتژیک با عربستان قرار گرفتند و دومی را برگزیدند.

انتهای پیام

کد N978604

وبگردی