آفتاب

سرگذشت کتاب در ایران در یک کتاب

سرگذشت کتاب در ایران در یک کتاب

مهدی میرکیایی که به تازگی کتاب «حبیب و میرزا شیپور» او راهی بازار شد است از زیرچاپ رفتن کتاب «کاروان دانایی» خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، «کاروان دانایی» عنوان کتابی از این نویسنده است که به سرگذشت کتاب و کتاب‌خوانی در ایران می‌پردازد.

میرکیایی در این کتاب غیرداستانی اطلاعاتی درباره گرایش ایرانیان به کتاب و کتاب‌خوانی در گذشته و بویژه پس از اسلام در قرن‌های پنج و شش ارائه می‌کند. این کتاب ویژه کودکان و نوجوانان گروه سنی ج و د (سال‌های پایان دوره ابتدایی و راهنمایی) تعریف شده و با تصویرگری حسین آسیوند به زودی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راهی بازار می‌شود.

«حبیب و میرزا شیپور» یکی از آثار تازه منتشرشده میرکیایی است که اخیرا در انتشارات پیدایش راهی بازار شده است. او درباره این کتاب خود می‌گوید: این کتاب رمانی است که در آن طنز تلخی مربوط به دوره ناصری نهفته است. قهرمان این کتاب یکی از دلقک‌های آن دوره است که جریانات زندگی و حوادث روزگار او را با نوجوانی به نام حبیب آشنا می‌کند. میرزا شیپور در این رمان تاریخی تلاش می‌کند تا پدر حبیب را از زندان نجات دهد. مخاطبان این کتاب نوجوانان هستند.

«بیا یک داستان بنویسیم» یکی دیگر از آثار نوشتاری نویسنده کتاب «پادشاه کوتوله و چهل دردسر بزرگ» است که بناست در انتشارات طلایی راهی بازار شود. این کتاب با لحنی صمیمی علاقه‌مندان به داستان‌نویسی را با عناصر داستان آشنا می‌کند و نویسنده در تعریف آن برای روشن‌تر شدن موضوع بحث‌هایش از نمونه‌هایی از آثار خود بهره برده است. مخاطب این اثر نیز نوجوانان و گروه‌های سنی بالاتر هستند.

«نان و سیاست» یکی دیگر از آثار میرکیایی است که این روزها ویژه مخاطبان بزرگسال زیر چاپ قرار دارد. این کتاب که بناست در انتشارات نشر علم راهی بازار شود به تأثیر بحران‌های نان در سیاست‌ و اقتصاد عصر ناصری می‌پردازد و کتابی آکادمیک محسوب می‌شود.

میرکیایی درباره این کتاب خود گفت: بحران‌ نان در دوره ناصری در زمره بحران‌های مستمر و دامنه‌داری بود که هر از چند گاهی رخ می‌داد. این بحران‌ها باعث بلواهایی در نقاط مختلف کشور می‌شد و حکومت را بارها به عقب‌نشینی واداشت. بسیاری از حکام ولایات، وزرا و حتی چند صدراعظم ناصری به سبب همین بلواها و اعتراض‌ها برکنار شدند. پس از تکرار قحطی‌های نان در ایران شوراهای نان در برخی از ولایات تشکیل شد و حکومت به ناچار برای حل این بحران تن به مذاکره با نخبگانی همچون علما و تجار آن زمان داد و بدین ترتیب شوراهای نان اندیشه امور کشور به دست مردم را تقویت کرد و زمینه‌ساز انقلاب مشروطیت شد.

انتهای پیام

کد N978361

وبگردی