آفتاب
حجت‌الاسلام غلامی:

نظریات برتر علوم انسانی در اداره کشور ورود کند/ انتقاد از کم‌کاری

نظریات برتر علوم انسانی در اداره کشور ورود کند/ انتقاد از کم‌کاری

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: راه‌هایی پیدا می‌کنیم که نظریات برتر علوم انسانی اسلامی در امور اجرایی کشور ورود کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی روز پنجشنبه در مراسم اعطای جوایز نخستین جشنواره علمی پژوهشی علامه طباطبایی که در قم برگزار شد اظهار کرد: انقلاب اسلامی که ثمره مجاهدت‌ها و خون شهیدان است یک فرصت استثنایی و طلایی برای بسط و تعمیق و کاربردی‌سازی فرهنگ و اندیشه مترقی اسلام به وجود آورده است و هیچ گاه چنین فرصت عظیمی در اختیار مسلمانان نبوده است.

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره علامه طباطبایی گفت: بسیاری از بزرگان و اندیشمندان در آرزوی ظهور چنین روزگاری بسر می‌برند و چشم به راه بودند اما در دوران حیات ما یک انقلاب بزرگ رخ داده و بستری را به وجود آورده که عقب ماندگی‌ها جبران شود.

حجت‌الاسلام غلامی با طرح این سئوال که در ۳۶ سال گذشته چقدر از این فرصت عظیم استفاده شده است، اظهار کرد: به برکت انقلاب اسلامی کارهای خوب زیادی انجام شده و جشنواره علامه طباطبایی نشان می‌دهد که سرمایه‌های خوبی داریم که معرفی شوند، ولی حرکت‌هایی که تاکنون انجام شده با فرصت طلایی که در اختیار ما بوده هیچ انطباقی ندارد.

وی تاکید کرد: ما از بخش قابل توجهی از این فرصتی که خداوند در اختیار ما قرار داده استفاده نکردیم و در مقاطعی در غفلت بسر می‌بردیم.

کم‌کاری‌ها را به گردن کمبود بودجه و امکانات نگذاریم

وی با بیان اینکه مسئله پول و امکانات گرچه در جای خودش مهم است ولی هیچ کدام نمی‌تواند عذری برای کم کاری و غفلت ما محسوب شود، تصریح کرد: در ۳۶ سال گذشته امکانات خوبی وجود داشته ولی ما همیشه نسبت به کم لطفی که مجلس‌ها و دولت‌ها به بودجه پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی داشتند و دارند گلایه داریم اما این طور نبوده که اصلا بودجه و امکانات نباشد.

حجت‌الاسلام غلامی با تاکید بر اینکه ما نمی‌توانیم بعضی از کم کاری‌ها را به گردن کمبود بودجه و امکانات بگذاریم، تصریح کرد: البته فرصت همچنان باقی است و باید مقداری دشواری را تحمل کنیم تا کارهای عظیم رخ دهد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به علوم انسانی اسلامی، گفت: وجود علوم انسانی غربی و سکولار در نظام اسلامی ما تناسب ندارد و قابل جمع نیست، بنابراین چطور می‌توانیم این تناقض را توجیه کنیم.

رفیق‌بازی را کنار بگذاریم

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا از علوم انسانی به عنوان مغزافزار اداره نظام اسلامی تعبیر کرد و گفت: با علوم انسانی غربی، نظام اسلامی هیچ شانسی برای تغییر و تحول ندارد. علوم انسانی غربی در خیلی از زمینه‌ها کشور را به انحراف کشانده و اگر این وضع تغییر نکند و ادامه داشته باشد بیش از این ما را به بیراهه خواهد کشاند.

حجت‌الاسلام غلامی حرکت‌های صوری برای تغییر علوم انسانی غربی را مورد انتقاد قرار داد و در ادامه گفت: تغییر متون و سرفصل‌ها اگر جواب می‌داد وضع ما این گونه نبود. منظور ما از تغییر علوم انسانی غربی، تحول بنیادی و صحیح علوم انسانی و شکل گیری علوم انسانی اسلامی است.

وی گفت: در این مسیر باید رفیق‌بازی‌ها را کنار بگذاریم و چیزی که حق است و نظام اسلامی بر اساس آن شکل گرفته را مبنا قرار دهیم و جلو برویم.

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره علامه طباطبایی تصریح کرد: تحول بنیادی در علوم انسانی برای ما حکم شکست و پیروزی دارد و اگر نتوانستیم این علوم را متحول و به صورت فرایندی و طبیعی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور به کار بگیریم، امکان تداوم و استقرار انقلاب وجود ندارد.

اقلیتی که می‌خواهند جلوی علوم انسانی اسلامی را بگیرند

وی با تاکید بر اینکه امروز جریان تحول خواهی و علوم انسانی اسلامی خواهی روز به روز بیشتر می‌شود، گفت: الان در بدنه دانشگاه‌ها مشکلی نداریم و بیشتر مدرسان و پژوهشگران دانشگاه‌ها و مراکز علمی از این حرکت استقبال می‌کنند. البته اقلیتی هستند که می‌خواهند جلوی ورود علوم انسانی اسلامی به دانشگاه‌ها را بگیرد، از این رو برچسب بیسوادی اساتید و غیرکاربردی بودن علوم انسانی اسلامی را می‌زنند.

حجت‌الاسلام غلامی با بیان اینکه با دستورالعمل، چیزی عمل نمی‌شود، تاکید کرد: اگر بهترین کار علمی انجام شود ولی فقط از طریق دستور و بخشنامه پیگیری شود جواب نمی‌دهد. بخشی از علوم انسانی اسلامی در دانشگاه‌ها مستقر است در حالی که در گذشته وقتی صحبت از علوم انسانی می‌شد مورد تمسخر قرار می‌گرفت.

وی تاکید کرد: کرسی‌های علوم انسانی اسلامی در دانشگاه‌ها وجود دارد ولی ما احساس می‌کنیم نیاز به نقشه راه داریم چون با پراکنده‌کاری به جایی نمی‌رسیم. اگر هر کسی بخواهد روی خودش تاکید کند و منیت‌ها باقی بماند نمی‌توانیم کاری بکنیم، بنابراین باید نقشه راهی برای ۲۰ سال آینده فراهم کنیم.

به گفته رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، در چند سال گذشته کارهای خوبی برای تولید نقشه راه تحول در علوم انسانی اسلامی انجام شده که اگر مقداری روی آن کار شود به نتیجه می‌رسد.

وی با بیان اینکه بسیاری از کارهای پژوهشی که در حال انجام است با اولویت‌های پژوهشی تطابق ندارد، افزود: البته این پژوهش‌ها کارهای خوبی است و بی‌حاصل نخواهد بود اما معلوم نیست بتواند نیازها و اولویت‌ها را پاسخ بدهد.

لزوم قطب بندی در علوم انسانی اسلامی

حجت‌الاسلام غلامی بر لزوم قطب‌بندی در علوم انسانی اسلامی تاکید کرد و افزود: هر کدام از مراکز مهم علمی بر اساس بضاعت‌های واقعی مجموعه‌ها مشخص و طبق اهمیت آن قطب سرمایه گذاری گسترده انجام گیرد تا حرکتی متناسب با شان نظام انجام شود.

وی تاکید کرد: ما باید دنبال کاربردی سازی علوم انسانی اسلامی باشیم. ما علوم انسانی‌ای که بر کنار از اداره کشور باشد را قبول نداریم. علوم انسانی که هیچ دخالتی در اداره کشور نداشته باشد به درد نمی‌خورد، بلکه محصولات و نتایج علمی باید وارد مدیریت‌ها شود تا تغییرات اساسی در بخش‌های مختلف ایجاد کند.

به گفته رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره علامه طباطبایی، نظریات و اندیشه‌های اسلامی در عرصه‌های مختلف ورود ندارد و باید به آنها میدان داده شود.

وی ادامه داد: نگذاشتند نظریات برتر علوم انسانی در اداره کشور ورود کند و بسیاری از متخصصان ما در حوزه و دانشگاه میدان عمل نداشتند و ما معتقدیم باید این میدان عمل به آنها داده شود.

حجت‌الاسلام غلامی افزود: درخواست ما این است که دست اندرکاران امور اجرایی که دلشان برای اسلام و نظام می‌سوزد اجازه دهند این عرصه‌ها در صحنه علوم انسانی اسلامی فراهم شود. البته ما دست روی دست نمی‌گذاریم و راه‌هایی را پیدا می‌کنیم که این اتفاق حتما بیفتد.

اعطای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی

وی با انتقاد از کاربردی نبودن برخی جشنواره‌ها اظهار کرد: بعضی از جشنواره‌ها با اینکه تابلوی اسلامی دارند ولی سکولار هستند. این جشنواره‌ها معلوم نیست کدامیک از نیازهای جامعه اسلامی را جواب می‌دهد و چه نفعی برای انقلاب و اسلام سیاسی دارد.

حجت‌الاسلام غلامی تاکید کرد: جشنواره علامه طباطبایی با نگاه حضور در صحنه اجرایی کشور طراحی شده و امیدواریم بتواند به مقام شایسته خودش دست پیدا کند.

وی از اعطای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به دو یا سه نفر از برترین‌های این عرصه خبر داد و تاکید کرد: جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به کمک دستگاه‌های مختلف طراحی شده و این جایزه در قله قرار دارد.

وی افزود: دو سال پیش تعدادی از پژوهشگران داخلی و خارجی در این جایزه معرفی شدند و امسال هم این برنامه برگزار می‌شود.

به گفته حجت‌الاسلام غلامی، جشنواره علامه طباطبایی یک سطح قبل از جایزه جهانی است.

کد N977969

وبگردی