آفتاب

ایندیپندنت کمک سری انگلیس به عربستان برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل را فاش کرد

ایندیپندنت کمک سری انگلیس به عربستان برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل را فاش کرد

واحدمرکزی خبر نوشت: اسناد منتشر شده معامله سری دولت انگلیس با مقامات سعودی برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل را فاش ساخته است.

روزنامه ایندیپندنت در اینترنت امروز گزارش داد: مکاتبات دیپلماتیک محرمانه ای که در روزنامه استرالین فاش شد، ظاهرا از کمک دولت انگلیس به انتخاب بحث برانگیز عربستان سعودی در شورای حقوق بشر سازمان ملل از طریق تبادل سری آراء حکایت دارد.

طبق این گزارش، اسناد وزارت خارجه سعودی در میان شصت و یک هزار سند فاش شده توسط ویکی لیکس به مذاکره با دیپلماتهای انگلیسی در آستانه رای گیری نوامبر دو هزار و سیزده در نیویورک اشاره دارد و توسط دیده بان حقوق بشر سازمان ملل مستقر در ژنو ترجمه شده است.
طبق گزارشهای موجود، مکاتبات محرمانه حاکی از آن است که انگلیس آغاز کننده مذاکرات سری بود و متقابلا خواستار کمک عربستان سعودی شد. متعاقبا هر دو کشور به عضویت شورای چهل و هفت عضوی سازمان ملل درآمدند.
عربستان سعودی که به کرات به علت سوء سابقه در زمینه حقوق بشر مورد انتقاد بوده است، تصمیم دارد به زودی علی محمد النمر را که در سال دو هزار و دوازده به علت مشارکت در اعتراضات قیام عربی دستگیر شد، گردن بزند و به صلابه بکشد. او در زمان بازداشت فقط هفده سال داشت.
هیلل نوئر مدیر اجرایی دیده بان سازمان ملل به استرالین گفت:‌ «بر اساس شواهد موجود عمیقا درباره نقش احتمالی انگلیس در معامله برای انتخاب زن ستیزترین رژیم جهان به عنوان یکی از قضات حقوق بشر جهان نگرانیم.»
سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در گفتگو با ایندیپندنت ضمن تمجید از نقش دولت انگلیس در گسترش حقوق بشر در سراسر جهان گفت نگرانی موجود در زمینه حقوق بشر به مقامات عربستان سعودی منتقل خواهد شد.
سفارت عربستان سعودی به تماسها برای اظهار نظر در این خصوص پاسخ نداد.
این هفته سازمان ملل به علت انتخاب سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل به عنوان رئیس یک هیئت مهم شورای حقوق بشر این سازمان با وجود سابقه بد این کشور در زمینه حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفت.
همسر رائف بداوی وبلاگ نویس بازداشتی در عربستان گفت این انتصاب «شرم آور» نشان می دهد «نفت حقوق بشر را پایمال می کند».

4949

کد N977870

وبگردی