آفتاب

همکاری ژاپن، آمریکا و کره‌جنوبی علیه تسلیحات هسته‌ای کره‌شمالی

همکاری ژاپن، آمریکا و کره‌جنوبی علیه تسلیحات هسته‌ای کره‌شمالی

ژاپن، ایالات متحده و کره جنوبی روز سه‌شنبه توافق کردند تا درباره‌ی مسائل مرتبط با کره شمالی مانند آزمایش پرتاب ماهواره که گمان می‌رود پرتاب موشک بالستیک باشد که توانایی حمل کلاهک هسته‌ای را دارد با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری ژاپن تایمز، فومیو کیاشیدا، وزیر خارجه ژاپن در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که وی به همراه جان کری، وزیر خارجه آمریکا و یون بیونگ سه، وزیر خارجه کره جنوبی در نشستی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بر تعهدات‌شان در مواجه با اقدامات تحریم آمیز احتمالی پیونگ یانگ تاکید کردند.

کیشیدا گفت: ما تاکید کردیم که هرگونه پرتاب موشک دوربرد بالستیک نقض آشکار قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت سازمان ملل است حتی اگر کره شمالی آن را ماهواره بخواند.

او ادامه داد: ما تاکید کردیم که از کره شمالی قویا درخواست خواهیم کرد که از انجام هر گونه عمل تحریک‌آمیز خودداری و از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و نیز از توافق گفت‌وگوهای شش کشور درباره‌ی پایان دادن به برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ تبعیت کند.

شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به آزمایش هسته‌ای و آزمایش پرتاب موشک‌های بالستیک پیونگ یانگ قطعنامه‌هایی را به تصویب رسانده است که کره شمالی را از انجام هرگونه پرتاب موشک با استفاده از تکنولوژی موشک بالستیک منع می‌کند.

کره شمالی پیش‌تر در اوایل ماه سپتامبر اعلام کرد که در هفتادمین سالگرد تاسیس حزب حاکم کارگران ممکن است ماهواره‌ای را در حدود 10 اکتبر به فضا پرتاب کند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا در آغاز این نشست سه جانبه با حضور خبرنگاران گفت: کره شمالی چالش‌های امنیتی را ارائه می‌کند.

کیشیدا، کری و یون، وزیران خارجه این سه کشور، بر اهمیت همکاری با چین و روسیه برای گفت‌وگوهای معنی‌دار با کره شمالی تاکید کردند که اشاره‌ای است بر گفت‌وگوهای شش کشور که در سال 2008 متوقف شد.

کره شمالی پس از نشست سال 2005 متعهد شد تا تمامی سلاح‌های هسته‌ای و برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارد. اما بعدها کره شمالی با انجام آزمایش هسته‌ای و آزمایش پرتاب موشک بالستیک که برای حمل کلاهک هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، این توافق را زیر پا گذاشت.

انتهای پیام

کد N976982

وبگردی