آفتاب
معاون وزیر نفت خبر داد:

اصلاح نظام پژوهش و فناوری نفت/ تجدید نظر در نظام مهندسی

اصلاح نظام پژوهش و فناوری نفت/ تجدید نظر در نظام مهندسی

معاون وزیر نفت گفت: صنعت نفت ایران نیازمند اصلاح نظام پژوهش و فناوری و تجدید نظر در نظام مهندسی است تا بتوان بین تحقیقات و توسعه رابطه برقرار کرد.

به گزارش خبرنگار مهر محمد رضا مقدم امروز در مراسم افتتاحیه دومین همایش بین المللی فرصت های فناورانه نفت و گاز گفت: پس از تعریف نظام جامع پژوهش و فناوری حدود یک تریلیون و ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه برای اجرا تعریف شد اما اینکه چه تعداد از این پروژه به خلق فناوری و جلب کارآفرینی تبدیل شده سوالی است که باید به آن پاسخ داده شود.

وی با تاکید بر اینکه صنعت نفت ایران نیازمند برنامه ریزی و اصلاح نظام پژوهش و فناوری است خاطرنشان کرد: بدون برنامه ریزی نمی توان به رویش ایده ها در این حوزه امیدوار بود.

مقدم با بیان اینکه تامین منابع از دیگر چالش های موجود در نظام پژوهش و فناوری است گفت: بازنگری در حوزه نظام پژوهش و فناوری نفت الزامی است تا کار آفرینان اطمینان پیدا کنند که می توانند این فناوری را تبدیل به کسب و کار کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت با انتقاد از روند طولانی شدن اجرای پروژه های نفتی در کشور گفت: پروژه هایی که در این حوزه انجام می دهیم اغلب طولانی تر از زمان پیش بینی شده آن است و این مسئله ارزش های اقتصادی پروژه را به شدت می کاهد این در حالی است که در دنیا زمانی که پروژه ای تعریف و اجرا می شود هم در فرآیند و هم در مصرف مواد شاهد کاهش مصرف هستیم که در نهایت منجر به افزایش ارزش های اقتصادی پروژه می شود و این موضوع در ایران برعکس است.

وی حوزه مهندسی نفت را دارای چالش های فراوان عنوان کرد و گفت: در حوزه انتقال تکنولوژی هیچ یک از پروژه ها با موفقیت دنبال نمی شود. بر این اساس نیازمند تجدید نظر در نظام مهندسی نفت هستیم؛ باید نظام مهندسی به سمت توجه به بخش بالادستی نفت حرکت کند.

به گفته مقدم آنچه تاکنون در کشور انجام شده است توجه به تاسیسات سطح الارضی و تاسیسات پتروشیمی است و نظام مهندسی نفت کشور به سمت پایین دستی در حرکت است که این هیچ ارزشی ندارد.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه باید بتوانیم بین بخش تحقیقات و توسعه ارتباط برقرار کنیم و رویکردها را تغییر دهیم گفت: نظام پژوهش و فناوری نفت نیازمند یک آسیب شناسی جدی در بخش پروژه های موجود دارد تا بتوانیم از این انرژی به عنوان مهمترین مبحث توسعه کشور استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه با رفع تحریم ها آینده خوبی در انتظار صنعت نفت کشور است گفت: بسیاری از مشکلاتی که برای ما حادث شد و آثارش هم اکنون در سیستم های نفتی دیده می شود مربوط به تحریم های گذشته بوده است.

مقدم با تاکید براینکه تمامی اقتصادهای توسعه یافته در دنیا در حوزه انرژی سرمایه گذاری وسیعی کرده اند بر لزوم به دست آوردن ارزش واقعی منابع نفت و گاز در کشور و فرصت های فناورانه اکتشاف گاز تاکید کرد.

معاون وزیر نفت با اشاره به مزیت نسبی ایران در حوزه منابع نفت و گاز در میان سایر کشورهای دنیا گفت: براساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری دانش بنیان کردن بخش بالادستی و پایین دستی صنعت نفت و ایجاد شرکت های دانش بنیان و تقویت آنها امیری ضروری است.

کد N976903

وبگردی