آفتاب
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس:

سازمان همکاری های اسلامی باید درباره فاجعه منا جلسه اضطراری تشکیل دهد

سازمان همکاری های اسلامی باید درباره فاجعه منا جلسه اضطراری تشکیل دهد

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سازمان همکاری‌های اسلامی یا همان اجلاس کنفرانس اسلامی باید برای بررسی ابعاد فاجعه منا جلسه اضطراری تشکیل دهد.

الله‌یار ملک‌شاهی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) خاطر نشان کرد: کشور عربستان بر اساس قوانین بین‌المللی مسؤول حفظ امنیت و جان اتباع کشورهایی است که به صورت قانونی و با ویزای رسمی وارد این کشور می‌شوند و باید مانند اتباع خود با آن‌ها برخورد کند و در صورت تخطی از این موضوع لازم است مراجع بین‌المللی با آن برخورد نماید.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران موظف است حقوق پایمال اتباع خود در عربستان را پیگیری و از طریق دادگاه بین‌المللی این موضوع را دنبال کند و خانواده‌های زیان دیده نیز می‌توانند راساً برای پیگیری حقوق خود شکایتی را علیه دولت عربستان به مجامع نظیر دادگاه لاهه ارائه کنند.

وی تاکید کرد:‌ در گذشته نیز در زمان جنگ افرادی که در اثر استفاده صدام از بمب شیمیایی خسارت دیده بودند از صدام شکایت کردند و در مورد اتفاق منا نیز این موضوع شدنی است و این امکان وجود دارد که در صورت احراز عمدی بودن و یا بی احتیاطی دولت عربستان، دولت این کشور در مجامع بین‌المللی محکوم شود اما این موضوع ملزم به تشکیل یک کمیته حقیقت یاب توسط کشورهایی است که از سوی آن‌ها در این حادثه زیان دیده‌اند.

انتهای پیام

کد N976697

وبگردی