آفتاب
قائم مقام وزیر کشور:

نشاط سیاسی انتخاباتی رقابتی و حداکثری به دنبال دارد

نشاط سیاسی انتخاباتی رقابتی و حداکثری به دنبال دارد

معاون و قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی ضمن تشریح شرایط برگزاری انتخابات پیش‎رو در سال 94، به اهمیت رعایت قوانین انتخاباتی در تمام مراحل انتخابات اشاره کرد و گفت: مطالعه و رعایت قانون باید جزو برنامه‎های اولویت‎دار مجریان برگزاری انتخابات باشد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه چهارمحال و بختیاری، محمدحسین مقیمی هشتم مهرماه در نخستین نشست منطقه‌ای آموزش توجیهی انتخابات که با حضور اعضای ستاد انتخابات، فرمانداران و بخشداران استان‎های یزد، چهارمحال و بختیاری و اصفهان در فرهنگ‎سرای شهرکرد در حال برگزاری است، نقش انتخابات در نظام جمهوری اسلامی را بسیار تعیین کننده دانست و افزود: بر اساس مواد قانون اساسی، کشور توسط کسانی اداره می‏شود که با رای مستقیم و غیرمستقیم مردم انتخاب می‌شوند که این نشان دهنده اهمیت انتخابات است.

وی با بیان این‌که «مردم‌سالاری دینی در انتخابات نقش تعیین کننده‎ای دارد»، به پیش‎رو بودن دو انتخابات مهم نمایندگان مجلس و خبرگان که هر دو با تصمیم مردم رای می‎آورند» اشاره کرد و گفت: در انتخابات خبرگان رهبری نمایندگانی انتخاب می‎شوند که در مورد بالاترین مرجع کشور تصمیم می‎گیرند.

وی برگزاری 30 ساله انتخابات در کشور و کسب تجربه‏‌های زیاد از این انتخابات را یادآور شد و تصریح کرد: اگر از تجربیات گذشته در انتخابات به خوبی استفاده شود و نکات مثبت و منفی نیز شناسایی و مورد توجه قرار گیرند به طور قطع انتخابات پیش‎رو با شکوه بیشتری برگزار می‎شود.

معاون و قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی اظهارکرد: ما به دنبال انتخابات شکوه‌مند در سال 94 هستیم، در همین راستا یکی از مهم‎ترین وظایف وزارت کشور در سال جاری برگزاری این دو انتخابات است، که لازم است تمام تلاش خود برای برگزاری انتخاباتی شکوه‌مند، سالم، قانونی، با حضور حداکثری مردم، پرشور، رقابتی و در تراز جمهوری اسلامی ایران به کار بگیریم.

وی با بیان این‌که «همه ما باید بپذیریم که انتخابات مظهر وفاق ملی و هم‎بستگی اجتماعی است و اجرای صحیح آن موجب افزایش اعتماد عمومی و سرمایه‎های اجتماعی می‎شود» ادامه داد: صندوق‌های رای امانت و حق‎الناس است. در برگزاری انتخابات، مجریان، ناظران و بازرسان نقش مهمی دارند که مجریان و بازرسان از سوی وزارت کشور و ناظران از سوی شورای نگهبان انتخاب می‎شوند و اعضای هیئت اجریی و نظارت حق تبلیغ له یا علیه هیچ یک از داوطلبان انتخاباتی را نخواهند داشت و باید بی‎طرف باشند.

وی تاکید کرد: رعایت حقوق انتخاب شوندگان، انتخاب کنندگان و رعایت حقوق شهروندی از مسائلی است که باید در انتخابات پیش‎رو با جدیت مورد توجه قرار بگیرد.

این مقام مسوول با اشاره به اهمیت رعایت قوانین انتخاباتی در تمام مراحل انتخابات، خاطرنشان کرد: رعایت قانون موجب می‏‌شود تا اقدامی مغایر قانون انجام نشود و لازمه این مهم نیز شناخت قانون است؛ بنابراین مطالعه قانون باید جزو برنامه‎های اولویت‎دار مجریان باشد. در همین راستا 22 مهرماه سال جاری تمام فرمانداران و بخش‌داران در یک آزمون سراسری شرکت کرده و به 100 سوال پاسخ می‎دهند.

وی در ادامه «بی‎طرفی مجریان و ناظران در تمامی مراحل، شناسایی مسائل و مشکلات و چاره‎اندیشی در مورد آنان و ارائه راهکار، تامین امنیت انتخابات، حراست از اسناد و مدارک مربوط به انتخابات از هم‌اکنون، تهیه تقویم اجرایی انتخابات، اطلاع‌رسانی به مردم و یادآوری نقش رسانه‎ها و تکلیف صدا و سیما در این زمینه، تعامل سازنده با هیئات‌های نظارت، شناسایی جرایم و تخلفات، صیانت از رای مردم جلوگیری از ایجاد جوهای ملتهب و آلوده به تهمت، افترا، غیبت و دروغ و همچنین نظم بخشیدن به امور تبلیغی» را از لوازم برگزاری با شکوه‎تر انتخابات برشمرد.

وی با اشاره به این‌که «ما به دنبال برگزاری انتخاباتی عاری از هرگونه مشکل و مسائل بیان شده هستیم»، افزود: با ارزیابی فرمانداران در برگزاری انتخابات مسائلی همچون حضور پرشکوه مردم، نشاط سیاسی، هماهنگی با دیگر دستگاه‎ها، استقرار آرامش در منطقه در عین نشاط سیاسی از مواد دارای اهمیت در انتخابات است.

مقیمی تاکید کرد: از هم‌اکنون باید برای فراهم کردن محیطی آرام و در عین حال دارای نشاط سیاسی تلاش کنیم که این مهم زمانی محقق می‎شود که کار خود را به خوبی شناخته و به درستی به آن عمل کنیم که نتیجه آن انتخابات رقابتی و حداکثری خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه در جامعه‎ای به موافقان و مخالفان دولت اجازه صحبت داده شود آن جامعه به سمت پیشرفت و توسعه حرکت خواهد کرد، بر همین اساس ما نیز باید همه سلایق را در جامعه لحاظ کنیم.

وی همچنین مسئولیت برقراری امنیت را بر عهده فرمانداران و استانداران دانست و تصریح کرد: سایر دستگاه‌ها نیز باید به فرمانداران و استانداران در راستای برگزاری انتخابات سالم و رقابتی کمک کنند و هیچ فرمانداری نیز نباید سخنی غیرحقوقی و غیرفنی بزند که لازمه آن تسلط کامل آنان از مسائل حقوقی است. فرماندان لازم است با مراجع چهارگانه ثبت احوال، وزارت اطلاعات، دستگاه قضا و نیروی انتظامی ارتباط مطلوبی داشته باشند تا با کم‎ترین مشکلات در برگزاری انتخابت مواجه شوند. ایجاد شور و نشاط سیاسی از مهم‎ترین وظایف فرمانداران است که لازمه آن میدان دادن به فعالان سیاسی در چارچوب قانون است؛ همچنین باید معتمدان خداشناس و خداترس که مقید به حقوق مردم هستند برای صیانت از آرای مردم انتخاب شوند.

قائم مقام وزیر کشور از تهیه منشور وفاق به منظور ایجاد همدلی و رقابت در عین رفاقت میان احزاب در برخی از استان‎ها خبرداد و گفت: فعالان سیاسی از احزاب مختلف این منشور را امضا کرده و از آن در برگزاری انتخابات تبعیت می‌کنند. منشور اخلاقی انتخابات نیز تهیه و به استان‎ها داده شده است که باید به منظور برگزاری انتخابات شکوهمند نصب‌العین همه قرار گیرد.

وی همچنین از تلاش برای ایجاد زیرساخت برگزاری انتخابات الکترونیکی خبرداد و اظهارکرد: از 24 روند انتخاباتی، 23 مورد انجام شده است.

وی در پایان حفاظت از تعرفه‎ها، آمادگی لازم در زمان برگزاری انتخابات توسط مجریان و اجتناب از ارائه آمار غیرمعتبر، جلوگیری از امنیتی شدن مسائل انتخاباتی، تذکر صریح و سریع به تخلفات را از استانداران و فرمانداران در برگزاری انتخابات خواستار شد.

انتهای پیام

کد N976596

وبگردی