آفتاب
با اشاره به سفرش به تهران

وزیر خارجه برزیل: بار دیگر مسیر گسترده‌ای از همکاری میان ایران و برزیل گشوده شده است

وزیر خارجه برزیل: بار دیگر مسیر گسترده‌ای از همکاری میان ایران و برزیل گشوده شده است

وزیر روابط خارجی برزیل در پی سفر اخیر خود به ایران با انتشار یادداشتی در جراید کشور متبوع خود اظهار داشت: برزیل به پیشنهاد ایران در رابطه با تشکیل یک ساز و کار سازمان یافته پیرامون موضوع حقوق بشر پاسخ مثبت داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا ) متن کامل یادداشت «مائورو وییرا » 64 ساله به شرح زیر است:

بهترین راه دستیابی به صلح

برزیل با افزایش گفت‌وگوهای خود با ایران و دیگر شرکای خاورمیانه، در راستای داشتن جهانی مرفه تر، عادلانه تر و امن‌تر گام برمی‌دارد.

مسیر گسترده‌ای از همکاری میان ایران و برزیل بار دیگر گشوده شده است؛ و این ره آورد سفر رسمی ده روز پیش من به تهران می باشد.

ایران هم اکنون در حال گذر از مرحله ی است تا سریعاً بار دیگر به سایر کشورهای جهان بپیوندد. توافق هسته ای که ایران در ماه ژوئیه با گروه متشکل از پنج عضو ثابت شورای امنیت ملل متحد و آلمان امضا کرد، نشان از این عصر جدید می باشد. توافقی که موجب گسترش فعالیت دیپلماتیک و نیز بازدیدهای متوالی در سطوح بالا از این کشور گردیده است؛ پل های دیپلماتیک هم اکنون در حال ساخت و یا بازسازی هستند.

برزیل این توافق را جشن می‌گیرد. تفاهم حاصله، پیروزی گفت‌وگو بر مجادله و رویارویی را رقم زد و این همان هدف دیرینه و گرایش همیشگی برزیل در سیاست خارجی خود بوده است. بیش از نیم قرن پیش، سن تیاگو دانتاس وزیر امور خارجه وقت برزیل دردفاع ازسرگیری روابط با اتحادجماهیرشوروی می گفت: "اگر صلح به بهای عزلت و کناره گیری باشد هرگز پایدار نخواهد بود".

این روحیه ای بود که در سال 2010 میلادی ما را در مشارکت با ترکیه جهت مذاکرات درباره بیانیه تهران ترغیب نمود و در پی آن ایران پذیرفت برنامه هسته ای خود را محدود نماید. بدنبال راهی برای دستیابی به تفاهم عملی پیچیده و دشوار بود اما بهای توقف در بن بست - همانگونه که بر همگان ثابت شد - گزاف تر بود.

به طور نمونه، دور باطل تحریم ها، تهدیدها و عملیات نظامی در عراق و لیبی قویاً نشان داده است که روریارویی به عنوان یک جایگزین می تواند عواقب فاجعه باری در راه برقراری نظم بین المللی داشته باشد. بحران مهاجرت های حاصله از جنگ های داخلی، فرقه گرایی، ضعف سازمانی و فقر بارزترین مصداق بی ثباتی است که در نقاط مختلف جهان دیده می شود.

نتیجه این توافق موجبات اعتماد سازی میان طرفین و نیز پیشبرد صلح و ثبات در خاورمیانه را فراهم خواهد کرد و در این سناریوی مطلوب به تهران سفر کردم که البته فرصت هایی برای کشور برزیل پدید می آورد.

ایران بزرگترین شریک تجاری ما در منطقه است و فرصت های فراوانی وجود دارند که شرکت های برزیلی می توانند در زمینه تجارت محصولات کشاورزی، انرژی، معدن و زیر ساختها مدّنظر قرار دهند که با برداشته شدن تحریم ها توسط شورای امنیت، چشم اندازهای تجارت و سرمایه گذاری همچنان امیدبخش تر و مساعدتر خواهد گردید.

به عنوان مثال، پیش از آنکه مبادلات تجاری میان دو کشور به سبب اعمال تحریم ها به 1.4 میلیارد دلار در سال قبل میلادی کاهش پیدا کند و این در حالی است که رقم این مبادلات در سال 2011 معادل 2.3 میلیارد دلار بوده است.

همچنین، بر آن هستیم تا گفتمان بدور از تعارفات و صادقانه خود را که همانا ویژگی همیشگی و بارز در تعاملات سیاسی ما با ایران بوده است، تقویت شود و در این میان، حامل پیام تزلزل ناپذیر هراهی و همنوایی دولت برزیل در راستای دستیابی به راه حلی مسالمت آمیز برای حل و فصل مناقشات منطقه ای بودم.

برزیل به پیشنهاد ایران در رابطه با تشکیل یک ساز و کار سازمان یافته پیرامون موضوع حقوق بشر پاسخ مثبت داده است. ما همواره به چشم خود مبنی بر احترام کامل به جهان شمول بودن، اصل یکپارچگی و جدایی ناپذیری حقوق بشر وفادار خواهیم ماند.

سفر من به تهران نقطه آغازی بود برای سفرهای بلندپایه آتی میان دو کشور که به همکاری در بخش های مختلف را گسترش خواهد داد. تعامل با شرکای متنوع و تقویت حضورمان در خاورمیانه بخشی از رویکرد سیاست خارجی دولت دیلما روسف می باشد.

گفتنی است، طی روزهای گذشته، رییس جمهور دیلما روسف با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در نیویورک ملاقات و هر دو طرف برای انجام سفر های دو جانبه موافقت نمودند.

پیوند همبستگی ما چند روز گذشته نمود ویژه ای پیدا کرد، یعنی زمانی که یک فروند ناو نیروی دریایی برزیل که عازم محل انجام ماموریت سازمان ملل متحد در حرکت بود، تا با تغییر مسیر به سوی لبنان برای نجات 220 نفر از پناهندگانی که در دریای مدیترانه سرگردان بودند، به یاری آنان بشتابد و این حرکت افتخاری برای نیروی دریایی ما و کشور ما است.

برزیل با گسترش گفت‌وگوها و تعامل با سایر کشورها در خاورمیانه، جهت دستیابی به راه حلی برای موضوعات منطقه و نیز ساخت جهانی مرفه تر، عادلانه تر و امن تر در راستای مسئولیتی عمل می نماید که با دیگران سهیم گشته است.

مائورو وییرا 64 ساله، وزیر امور خارجه فعلی برزیل است. وی در سالهای 2010 تا 2014 سفیر برزیل در ایالات متحده بوده و بین سالهای 2004 تا 2010 به عنوان سفیر برزیل در آرژانتین فعالیت نموده است.

انتهای پیام

کد N976559

وبگردی