آفتاب

وزارت خارجه آمریکا: برخی از سران داعش تحریم شدند

وزارت خارجه آمریکا: برخی از سران داعش تحریم شدند

واحد مرکزی خبر نوشت: وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای از تحریم برخی از سران و فرماندهان داعش خبر داد.

دراین بیانیه آمده است: به عنوان بخشی از تلاش ها برای مقابله با تهدیداتی که از سوی ستیزه جویان تروریستی خارجی بر آمریکا تحمیل می شود، وزارت خارجه این کشور،‌ده نفر از شخصیت ها و پنج گروه را تعیین کرده است و نام دو گروه تروریستی دیگر را که در قانون اجرایی 13224 به آن اشاره شده است را اصلاح می کند. در آن قانون این دو گروه تحریم شده و مجازات هایی برای تروریست ها و آنهایی که از این گروه ها حمایت می کنند،‌در نظر گرفته شد. همچنین امروز، وزارت خزانه داری آمریکا نیز با انتشار بیانیه ای اسامی پانزده گروه و افراد وابسته به گروه تروریستی دولت اسلامی در عراق و شام(گروه تکفیری صهیونیستی داعش) را بر مبنای قانون اجرایی 13224 اعلام کرد و در مجموع،‌امروز 35 اسم جدید وابسته به گروه های تروریستی اعلام شده است.

در نتیجه معرفی این افراد، همه اموال این افراد یا گروه ها، مسدود می شود و اتباع آمریکا به طور کلی از هر گونه تعامل و تبادل تجاری با این گروه ها یا به نفع آنها منع می شوند.
آن افرادی که امروز توسط وزارت خارجه تعیین شده اند و همچنین آنهایی که وزارت خزانه داری اعلام کرده است، مسئله چالشی را که جامعه بین الملل از سوی ستیزه جویان تروریست خارجی متحمل می شود، برجسته می سازد.

همزمان، این تحریم های آمریکایی همچنین تاکیدی بر راه حل های ما برای مقابله با تهدیداتی است که توسط ستیزه جویان تروریست خارجی بر صلح ثبات بین المللی اعمال می شود. ائتلاف ضد گروه دولت اسلامی، گام هایی برای مد نظر قرار دادن جریان ستیزه جویان تروریست خارجی، اتخاذ کرده است، ولی کاملا روشن است که کارهای بسیار زیادی برای انجام دادن باقی مانده است.

گزارش های معتبری که اخیرا در موضوع ستیزه جویان تروریست خارجی در سوریه و عراق منتشر شده است، منابع دست اولی درباره اقدامات خشونت آمیز پوچ گرایانه، بی عدالتیها و خشونت هایی است که گروه داعش مرتکب آن شده است و توسط افرادی گزارش شده است که از دست داعش فرار کرده اند. آمریکا به همکاری بسیار نزدیک خود با شرکا و هیئت های چندجانبه ادامه می دهد. تا بتواند این تحریم ها را علیه استبداد خشونت آمیز و سرکوبگرانه داعش اعمال کند.

- گروه تروریستی داعش شاخه استان قفقاز، جدید ترین گروه منطقه ای است که در 23 ژوئن سال 2015 اعلام موجودیت کرد. در آن زمان ابوبکر البغدادی یک پیام صوتی منتشر کرد و در ان بیعت چهار گروه ستیزه جو در مناطقی در قفقاز یعنی داغستان، چچن، اینگوش و کاباردینو بالکاریا را اعلام کرد. در این اعلامیه، همچنین رستم آسلدروف (Rustam Aselderov) به عنوان امیر استان قفقاز در دولت اسلامی شام و عراق تعیین شده بود. در دوم سپتامبر 2015، شاخه قفقاز داعش مسئولیت حمله به یک پایگاه نظامی روسیه در ماگارامکنت (Magaramkent) در جنوب داغستان را به عهده گرفت؛ حمله ای که به کشته و مجروح شدن تعدادی از شهروندان روسی منجر شده بود.

- دولت اسلامی در عراق و شام شاخه خراسان است. این گروه در دهم ژانویه 2015 با انتشار یک ویدئو موجودیت خود را اعلام کرد. این گروه که توسط حافظ سعید خان، فرمانده سابق تحریک طالبان هدایت می شد، شامل فرماندهان شاخه طالبان در افغانستان و پاکستان است که با ابوبکر البغدادی بیعت کردند. ابومحمد العدنانی، سخنگوی این گروه در بیست و ششم ژانویه 2015 اعلام کرد داعش را در منطقه خراسان گسترش خواهد داد و خبر داد که بغدادی این تعهد او را پذیرفته و او را به عنوان فرماندار خراسان تعیین کرده است.

- رستم آسلدورف، فرمانده پیشین گروه تندروی امارت قفقاز در شمال این منطقه و رهبر فعلی داعش در قفقاز یکی از افرادی است که در فهرست تحریم قرار دارد. آسلدروف از گروه امارات قفقاز خارج شده است و در اوایل ماه دسامبر 2014 با ابوبکر البغدادی بیعت کرد. سخنگوی البغدادی اعلام کرد که رهبر داعش بیعت او را پذیرفته است و آسلدروف را به عنوان امیر دولت اسلامی در استان قفقاز منصوب کرده است. این گروه اولین حمله خود را در سپتامبر 2015 انجام داد که در نتیجه آن ده ها شهروند روسی کشته شدند.

- امیلی کونیگ (Emilie Konig )، شهروند فرانسوی در سال 2012 به سوریه سفر کرد تا به گروه داعش پیوندد و در صفوف آنها مبارزه کند. کونیگ در سوریه برخی افراد در فرانسه را فرماندهی کرد تا به موسسات دولتی فرانسه حمله کنند. کانیگ در ویدئویی که در 31 ماه می 2013 به اشتراک گذاشت، تصاویری از آموزش اعضای داعش برای استفاده از تسلیحات را نمایش داد.
پیتر شریف، شهروند فرانسوی، یکی دیگر از ستیزه جویان خارجی و عضو گروه القاعده در شبه جزیره عربی موسوم به اکاپ(AQAP) است. در سال 2004، او در حال مبارزه با گروه القاعده در عراق در نزیدیکی فلوجه دستگیر شد. او در ژوئیه 220 در بغداد به اتهام عبور غیرقانوی از مرز محاکمه و به پانزده سال زندان محکوم شد. او در ماه مارس 2007 بعد از حمله یک گروه شورشی به زندان و شکسته شدن درب های آن فرار و به سوریه رفت. او بعدها در سوریه بازداشت شد و به فرانسه مسترد شد. او هجده ماه در زندانی در فرانسه بود. او بعد از مدتی در حالت در انتظار محاکمه به صورت موقت آزاد شد. شریف از این فرصت استفاده کرده و به یمن گریخت. بعد از آن او در دادگاهی در فرانسه به صورت غیابی به پانزده سال زندان به جرم عضویت در یک سازمان تروریستی محکوم شد.

- بوباکر حکیم(Boubaker Hakim )، یک ستیزه جوی خارجی عضو داعش، اولین بار در یک ویدئوی مربوط به گروه دولت اسلامی ظاهر شد که در آن مسئولیت ترور دو رهبر سیاسی در تونس در سال 2013 را برعهده گرفته بود. پیش از آن گزارش شده بود که حکیم با گروه انصار الشریعه تونس روابطی دارد و با ترور دیپلمات های غربی در شرق آفریقا ارتباط دارد.

- ماکسیم هوشارد(Maxime Hauchard ) یکی دیگر از اتباع فرانسه است که در اوت سال 2013 به سوریه سفر کرد تا به گروه دولت اسلامی در عراق و شام بپیوندد. هوشارد در ماه نوامبر 2014 در یک ویدئوی اختصاصی که در آن سربریدن تعدادی از سربازان سوری به تصویر کشیده شده بود و همچنین در سربریدن یک گروگان آمریکایی، نشان داده شد.

- ترخان اسماعیلویج گازیف(Tarkhan Ismailovich Gaziyev ) یکی از ستیزه جویان خارجی در شمال قفقاز است که در برخی شورش ها در چچن در سال 2003 مشارکت داشت. گارزیف در سال 2010 از گروه خود جدا شد و بعدها از طریق ترکیه وارد سوریه شد و در حال حاضر فرمانده یک گروه وابسته به داعش به نام ترخان جماعت (Tarkhan Jamaat.) است.

- شامیل ایزمایلوف(Shamil Izmaylov )یک ستیزه جوی تروریست خارجی شناخته شده در سوریه است. ایزمایلوف، قبل از این که در سال 2012 وارد سوریه شود، در مصر آموزش های تروریستی داد و بعد از آن خودش به یک منبع آموزش تروریستی در مصر تبدیل شد. ایزمایلوف در اواسط سال 2013، شاخه زبان روسی داعش در رقه را تاسیس کرد. علاوه بر مشارکت وی در درگیری ها در سوریه، وی همچنین با گروه امارت قفقاز همکاری داشته است.

- ناصر موتانا(Nasser Muthana )، یک شهروند انگلیسی که در نوامبر 2013 از خانه اش در کاردیف انگلیس خارج شد تا به صفوف داعش بپیوندد.

- سالی جونز(Sally Jones )شهروند انگلیسی در سال 2013 از این کشور به سوریه مسافرت کرد تا به داعش بپیوندد و در کنار همسرش یعنی جنید حسین، هکر فوت شده داعش بپیوندد. جونز و حسین، پرسنل ارتش آمریکا را مورد هدف قرار داده و نام آنها را در فهرست افراد مد نظر قرار می دادند و پیروان داعش را به کشتن این افراد تشویق می کردند. جونز از شبکه های اجتماعی برای تشویق زمان به پیوستن به داعش استفاده می کرد. در اوت 2015، جونز برخی افراد را تحریک کرد تا حملاتی در انگلیس انجام دادند و به آنها درباره چگونگی ساخت بمب های خانگی و دستی، راهنمایی ها ارائه داد.

- گروه جند الخلیفه در الجزایر که در سیزدهم سپتامبر سال 2014 اعلام موجودیت کرد. در آن زمان فرماندهان ارشد القاعده در گروه موسوم به ارتش اسلامی مغرب از این گروه خارج شده و با داعش بیعت کردند. جندالخلیفه به دلیل اقدامات خود از جمله ربودن و سربریدن هرو گوردل(Herve Gourdel) یکی از اتباع فرانسه در سپتامبر 2014 شناخته شده است.

- گروه مجاهدین اندونزی تیمور موسوم به میت(MIT)، یک گروه تروریستی وابسته به داعش است که در اندونزی فعالیت می کند. اعضای میت با دیگر افرادی که در فهرست وزارت خارجه برای تحریم اعلام شده اند،‌از جمله گروه جماعة عن شروط التوحید (Jemmah Anshorut Tauhid) و جماعه اسلامیه ارتباط دارند. ابوورده سانتوسو (Abu Warda Santoso) رهبر گروه میت در ژویئه 2014 با داعش بیعت کرد. نقش میت به تدریج در حملات به نیروهای امنیتی با روش های تیزاندازی و انفجار مطرح و پررنگ شد.

-گولمورود خالیمف (Gulmurod Khalimov)سرهنگ سابق عملیات های ویژه در تاجیکستان و یک کارشناس نظامی که عضو گروه داعش مستقر در سوریه و واحد سربازگیری است. خالیموف، فرمانده یک واحد شبه نظامی ویژه در وزارت کشور تاجیکستان بود. او با انتشار یک ویدئوی تبلیغاتی اعلام کرد که در حال مبارزه در صفوف داعش است.

49261

کد N976279

وبگردی