آفتاب

‌سالانه 300 نفر در بردسکن حیوان‌گزیده می‌شوند

‌سالانه 300 نفر در بردسکن حیوان‌گزیده می‌شوند

‌مدیر شبکه بهداشت و درمان بردسکن گفت: سالانه بیش از 300 نفر در بردسکن دچار حیوان‌گزیدگی می‌شوند.

‌به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، به مناسبت روز جهانی هاری جلسه هماهنگی با حضور ادرات شهرستان از جمله دامپزشکی، شهرداری، محیط زیست، بخشداری‌های مرکزی انابد و شهرآباد، آموزش و پرورش، مدیر شبکه بهداشت و درمان و کارشناسان ستادی مرکز بهداشت در سالن اجتماعات مرکز بهداشت این شهرستان برگزار شد.

در این جلسه، دکتر محمد حسین‌زاده مدیر شبکه بهداشت و درمان بردسکن ضمن ارائه عملکرد واحد مبارزه با بیماری‌ها گفت: در شهرستان بردسکن سالانه به طور میانگین بیش از 300 مورد حیوان‌گزیدگی اتفاق می‌افتد که برای تمامی آنان واکسیناسیون صورت می‌گیرد و با توجه به اقداماتی نظیر شستشوی زخم ، تزریق واکسن هاری و در بعضی موارد تزریق سرم هاری که هزینه بسیار بالایی را در بر دارد، می‌طلبد به خاطر کاهش میزان گزش، تصمیماتی در سطح ادارات درگیر با این موضوع اتخاذ گردد و اطلاع‌رسانی وسیع و گسترده و آموزش‌های لازم به جمعیت در معرض خطر داده شود.

‌وی با تاکید بر اینکه انجام واکسیناسیون هاری برای تمام افراد گزیده شده توسط هر حیوانی الزامی است، گفت: عدم انجام واکسیناسیون هاری به تصور سالم بودن حیوان می‌تواند، تبعات جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.

‌حسین‌زاده ادامه داد: آموزش این مطلب که کلیه حیوانات وحشی مثل گرگ، شغال، روباه و کلیه حیوانات اهلی مثل سگ، گربه، الاغ، گاو، گوسفند، شتر و… می‌تواند بیماری را منتقل نماید، بسیار مهم است.

‌وی توصیه کرد: پس ضروری است در اولین فرصت پس از گزش، محل جراحت فرد حیوان گزیده با آب و صابون به مدت 15 تا 20 دقیقه شستشو داده شود و به مرکز بهداشت شهرستان جهت واکسیناسیون رایگان ارجاع داده شود.

‌حسین‌زاده تصریح کرد: توصیه می‌گردد تا حد امکان روی زخم حیوان‌گزیده را نبندید و پانسمان نکنید.

آموزش بیشتر برای تمامی افراد جامعه توسط کارکنان بهداشتی، برگزاری جلسات ویژه برای دامداران با همکاری دامپزشکی و جهاد کشاورزی در هفته دوم مهر، چاب بنر و نصب آن در سطح شهر و ادرات شهرستان، ‌توزیع تراکت و پمفلت آموزشی، انجام واکسیناسیون هاری جهت سگ‌های صاحبدار توسط دامپزشکی، ارسال انمیشن هاری به آموزش و پرورش و ادرات جهت نمایش برای کارکنان و دانش آموزان، پیگیری مجدد بحث هاری و کنترل حیوانات ناقل بیماری و اهمیت آن در کارگروه شهرستان و استفاده از توان جامعه روحانیت در توضیح بحث نجاست سگ‌ها بر اساس آموزه‌های دینی از موارد مطرح شده در این نشست مشترک بود.

‌در پایان مقرر شد صاحبان سگ که سگ‌های آن‌ها چندین‌بار افراد را مورد گزش قرار داده‌اند، مطابق ماده 688 به مقامات قضایی معرفی گردند.

انتهای پیام

کد N975994

وبگردی