آفتاب

مبارزه "بن تن" و "شکرستان" در بازار نوشت افزار

مبارزه "بن تن" و "شکرستان" در بازار نوشت افزار

خیابان‌های شهر هنوز پر از جنب و جوش است، جنب و جوش‌هایی از جنس خریدن کفش، لباس و کتاب، خریدهایی برای شروع سال تحصیلی جدید بچه‌ها، بچه‌هایی که حتما باید همراه با پدر و مادرهایشان برای خرید به بازار بروند.

بچه‌هایی که دوست دارند خودشان لوازم خودشان را انتخاب کنند؛ پدر و مادرهایی که برخی در جست و جوی کالای ارزان قیمت‌تر هستند و برخی درگیر نوستالژی، نوستالژی‌هایی با بوی دفتر و کتاب و صابون کاغذی و جنب و جوش‌های داخل مدرسه.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌، منطقه اصفهان، اگر ذوق و شوق بچه‌ها به خصوص کلاس اولی‌ها را کنار بگذاریم، ذوق و شوق پدر و مادرها نیز جالب توجه است. شاید زمان خرید وسایل مدرسه برای فرزندان، یاد دوران مدرسه خود می‌افتند. شاید یاد کلاس اولی شدن خودشان، شاید یاد خرید دفتر و مدادهایی می‌افتند که با چه دردسری به دستشان می‌رسید، شاید یاد این می‌افتند که چه قندی توی دلشان آب می‌شد که از مدرسه به خانه برسند و کلمات جدیدی را که یاد گرفته‌اند، با مداد قرمز بنویسند. شاید یاد آن دورانی می‌افتند که سرِ نقاشی کردن با مداد شمعی چه دعوایی با خواهر و برادر هم سن و سال خود در خانه به پا می‌کردند.

حالا اما تنوع محصول و البته تک فرزند بودن، آن قضایا را فقط به یک خاطره و نوستالژی تبدیل کرده است. حالا انواع مداد، پاک کن، تراش، دفتر و دفترچه در شکل‌ها و ابعاد مختلف به بازار آمده و باعث سخت شدن انتخاب برای خرید شده است.

اگر می‌خواهید این جنب و جوش، و شوق و ذوق را از نزدیک لمس کنید کافی است به بازارهای شهر سری بزنید؛ یکی از این بازارها، بازار لوازم التحریر کوچه مسجد سرخی اصفهان (کنار کنسولگری روسیه در اصفهان) است. در ابتدای ورود به این کوچه، حرکت چرخ دستی‌ها توجه‌ها را به خود جلب می‌کند، چرخ دستی‌هایی که بارشان کاغذ، دفتر، کتاب و نوشت افزار است.

در این راسته بازار، مردمی دیده می‌شوند که یا با دست پر از دفتر، کتاب، مداد و خودکار در حال ترک بازار هستند و یا تازه وارد بازار شده‌اند و فعلا در حال رصد کیفیت و قیمت محصولات هستند. بچه‌ها همراه پدر و مادرشان آمده‌اند، بچه‌هایی که چشمانشان برق می‌زند و دل توی دلشان نیست تا همه وسایل موجود در مغازه‌ها را مال خود کنند.

حمید قادری، فروشنده‌ای که با خنده و شوخی در حال راه انداختن مشتری‌هایش است، در مورد قیمت‌ها به خبرنگار ایسنا می‌گوید: قیمت‌ها نسبت به سال گذشته، افزایش یا کاهش محسوسی نداشته است. به عنوان نمونه قیمت یک نوع پاک کن نسبت به سال گذشته 500 تومان افزایش یافته و یک نوع چسب دو سانتی نسبت به سال گذشته 600 تومان کاهش قیمت داشته است و تقریبا بقیه لوازم التحریر تغییر قیمتی نداشته‌اند.

او ادامه می‌دهد: با توجه به وضعیت اقتصادی مردم متاسفانه امسال نسبت به سال گذشته مشتری کمتری داریم و فروشمان کمتر شده است. ما به صورت عمده‌ای، لوازم التحریر را به فروش می‌رسانیم و معمولا خانواده‌ها با وضعیت اقتصادی پایین، حدود 30 تا 40 هزار تومان و خانواده‌های مرفه‌تر حدود 120 تا 150 هزار تومان لوازم التحریر خرید می‌کنند.

نگار نیکخواه که‌ به کلاس اول رفته است، دفتری را انتخاب کرده که مانند رنگ چشم‌های زیبایش آبی است. او می‌گوید: دوست دارم همه وسایل مدرسه‌ام آبی باشد و در حالی که کیفش را نشان می‌دهد، می‌گوید کیفم هم به رنگ آبی خریده‌ام.

وقتی خبرنگار ایسنا از نگار می‌پرسد که آیا قیمت کیف و دفتر و جامدادی برایت مهم است یا نه، او پاسخ می‌دهد "بابام پولش را می‌دهد و برای من مهم شکل و قیافه وسایل مدرسه‌ام است."

پدر و مادر نگار نیز لیستی بلند بالا از وسایل مدرسه در دست دارند و هر زمان که وسیله‌ای را انتخاب می‌کنند با یکدیگر و با نگار برای خریدن یا نخریدن آن مشورت می‌کنند.

سجاد نیکخواه، پدر نگار که مرد خوش برخوردی است، از قیمت‌ها راضی است و می‌گوید: قیمت‌ها با توجه به کیفیت محصولات مناسب است و هر کسی با توجه به کیفیت و قیمتی که در نظر دارد، می‌تواند خرید خود را انجام دهد.

او که حدود 35 سال سن دارد، ادامه می‌دهد: زمان ما که این گونه نبود. ما 10 خواهر و برادر بودیم و در روستا زندگی می‌کردیم. مادرمان هر سال از شهر به صورت جینی دفتر کاهی و مداد و خودکار برایمان می‌خرید، همیشه من و خواهر کوچکترم که اختلاف سن کمی داشتیم، سر دفترها با هم دعوا می‌کردیم و به واسطه پدرم که طرفدار خواهرم بود، دفترهای خوب نصیب خواهرم می‌شد.

آرمین رضاییان نیز که فروشنده یکی از مراکز پخش و فروش نوشت افزار اصفهان است با بیان اینکه قیمت نوشت‌افزار در مقایسه با سال گذشته تغییر محسوسی نداشته است، پیرامون کیفیت محصولات می‌گوید: همه نوع کیفیتی وجود دارد. هر چه کیفیت بالاتر باشد، قیمت نیز افزایش می‌یابد، اما در این روزها، بیشتر برای دفترهای دولتی با قیمت به نسبت پایین‌تر و با کیفیت تقریبا خوب متقاضی وجود دارد، اما هستند معدود افرادی که محصولات خارجی با کیفیت بالاتر مانند دفترهای فانتزی را خریداری می‌کنند.

این فروشنده ادامه می‌دهد: طرح‌های داخلی و خارجی وجود دارد، اما خریداران همواره از کیفیت ضعیف طرح‌های ایرانی صحبت می‌کنند، اما با توجه به اینکه این طرح‌ها قیمت ارزانتری دارند، آن را خریداری می‌کنند. خانواده‌های پولدارتر نیز طرح‌های خارجی را خریداری می‌کنند.

کوروش که کلاس سوم است در حالی که به مادرش تاکید می‌کند که حتما باید دفتر و جامدادی‌اش، طرح "بن تن" داشته باشد، می‌گوید: باید مدادهایم سرمدادی داشته باشند.

مادر کوروش می‌گوید: از مدرسه به ما اعلام کرده‌اند که روی جلد دفترها و جامدادی‌ها و کیف بچه‌ها نباید از طرح‌های غربی و خارجی استفاده شده باشد، در حالی که طرح‌های غربی مانند "بن تن" و "اسپایدرمن" و ... برای بچه‌ها جذاب‌تر است. حتی از مدرسه گفته‌اند نمره انضباط را کم خواهند کرد، به نظرم این راه درستی نیست؛ پسرم می‌گوید وقتی از دفترهایی با این طرح‌ها استفاده می‌کنم، بهتر می‌توانم درس بخوانم و درس را بهتر متوجه می‌شوم.

او اضافه می‌کند: طرح‌های ایرانی مانند طرح کارتون شکرستان و دارا و سارا، خیلی ساده هستند و جذابیتی برای بچه‌ها ندارند. اگر کیفیت کارها (هم کارتون‌ها و هم طرح نوشت افزارها) بالاتر رود، حتما بچه‌ها خودشان به این طرح‌ها علاقه پیدا می‌کنند.

مادر کوروش پیرامون تاثیر وسایل تزیینی مانند سرمدادی، مدادهای با چندین رنگ، جلدهای چسبان رنگی بر روند تحصیلی کوروش، می‌گوید: زمانی که به مدرسه می‌رفتم، همکلاسی داشتم که شاگرد زرنگ کلاس بود و دفتری با طرح رنگی و مقوایی داشت، اما دفتر من ساده بود و همیشه آرزوی این را داشتم که چنین دفتری داشته باشم. آن زمان‌ها همیشه خیال می‌کردم که چون دفتر او طرح و رنگ قشنگ دارد، درس او خوب است!

او می‌گوید: به طور قطع استفاده از طرح و رنگ زیبا و جذاب و هم‌چنین وسایل تزیینی در تحصیل و درس خواندن پسرم بی‌تاثیر نیست و حتما این نوع تجهیزات از نظر روانی می‌تواند تاثیر بسزایی در آموزش او داشته باشد و علاقه فرزندم را به درس خواندن بیشتر خواهد کرد.

خانم میانسالی نیز مایحتاج نوشت افزاری خود را از حفظ به فروشنده می‌گوید و فروشنده یکی یکی در اختیار او قرار می‌دهد. او می‌گوید: وضعیت مالی ما ضعیف است و همواره باید حواسمان به حقوق اندکی که همسرم دریافت می‌کند، باشد به خصوص در این زمان که سال تحصیلی شروع شده و باید بچه‌هایمان با وسایل نو به مدرسه بروند.

او در حالی که از گرانی لوازم التحریر گلایه می‌کند و در حال چانه زدن با فروشنده برای تخفیف است، می‌گوید: به تنهایی برای خرید آمده‌ام چون بچه‌هایم چیزهایی می‌خواهند که گران قیمت هستند و ما قدرت خرید آن را نداریم.

این مادر ابتدا از ممتاز بودن بچه‌هایش در مدرسه می‌گوید و ادامه می‌دهد: پسرم کلاس ششم است و هر دفتری برای او خریداری کنم، هیچ صحبتی نمی‌کند و برایش فرقی ندارد. اما دخترم که کلاس پنجم است، با اینکه از همین دفترها استفاده می‌کند اما بعضی وقت‌ها زمانی که به خانه می‌آید از کیف و تراش و نوشت افزار همکلاسی‌هایش حرف‌هایی می‌زند که نشان از نارضایتی‌اش از نوشت افزار خود دارد. من هم دوست دارم که لوازم التحریر گران قیمت و با کیفیت برای آنها بخرم اما چه کنم وسعم در همین حد است.

رضا یوسفیان، یکی دیگر از فروشندگان نوشت افزار در اصفهان، پیرامون طرح‌های غربی و ایرانی روی محصولات نوشت افزار می‌گوید: بیشتر خریداران لوازم تحریر، محصول با نمادهای سینمای خارجی را می‌خواهند و راغب به خرید آن هستند و کمتر فردی پیدا می‌شود که به خرید نوشت افزار با نماد ایرانی تمایل داشته باشد.

او ادامه می‌دهد: به عنوان نمونه زمانی که یک دفتر با نماد برنامه‌های خارجی مانند "بن تن"، "مرد عنکبوتی"، "باربی"، "سیندرلا" یا برنامه‌های ایرانی مانند "شکرستان"، "دارا و سارا"، "کلاه قرمزی" قرار داده می‌شود، بیشتر نوشت افزار با طرح‌ها و تصاویر خارجی برای خرید انتخاب می‌شود.

گزارش از: محمد فلاح، خبرنگار ایسنا، منطقه اصفهان

انتهای پیام

کد N975961

وبگردی