آفتاب
مدیر کانون خورشید:

پرداختن به مسئله غدیر مغایرتی با وحدت ندارد

پرداختن به مسئله غدیر مغایرتی با وحدت ندارد

مدیر کانون خورشید گفت: مرحوم علامه امینی از بیان اهل سنت نیز مسئله غدیر را اثبات کرده، پس پرداختن به موضوع غدیر مایه وحدت شیعه و سنی می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مشکوری در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا پرداختن به موضوع غدیر و مطرح کردن کتاب الغدیر علامه امینی مغایرتی با مساله وحدت ندارد؟ اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب پیرامون غدیر مطالب متعددی فرمودند، ایشان به عنوان کسی که پیشوای شیعیان جهان اسلام در مسائل اجتماعی - سیاسی هستند، عالمانه و آگاهانه غدیر را محور وحدت در جهان اسلام دانستند. حتی جالب اینجاست که کتاب الغدیر علامه امینی را محور وحدت دانستند.

وی تاکید کرد: موضوع غدیر و کتاب الغدیر علامه امینی محور وحدت است، چراکه غیر از بیان شیوای رهبر انقلاب در منابع اصیل اسلام نیز واقعه‌ای مثل غدیر در میان اهل سنت و شیعه به تواتر نقل شده است.

وی با بیان این‌که «احدی در جهان اسلام نخواهید یافت که بحث غدیر را اختلافی بداند و همه فرق و مذاهب متواترا ماجرای غدیر را نقل کرده‌اند» افزود: وقتی همه این موضوع را نقل کنند یعنی همه به بودن آن اذعان دارند و این خود نشانگر وحدت است.

مشکوری در ادامه با اشاره به این بخش از خطبه غدیر"من کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلی مَوْلاهُ" تصریح کرد: درباره این بخش خطبه تفاسیر مختلفی است که آیا معنای مولا دوست است یا معنای آن ولی است. مرحوم علامه امینی در الغدیر درصدد بیان این بخش برآمدند و 11 جلد کتاب الغدیر را در طول 40 سال زحمت و تلاش - با مطالعه از اول تا آخر 10 هزار جلد کتاب و مراجعه به 100 هزار کتاب به عنوان منبع- تالیف کردند تا غدیر را از منظر علمای عامه اثبات کنند.

وی با بیان این‌که «از نظر شیعه، بدون تردید موضوع غدیر قابل اثبات است» با طرح این سوال که آیا از منظر علمای جهان اسلام هم موضوع غدیر قابل اثبات است یا نه؟ گفت: علامه امینی کاری که کردند در این ارتباط بود. لذا رهبر انقلاب می‌فرمایند که چون علامه امینی توانستند با منابع عامه و به تعبیر آقا مستحکم، ولایت را اثبات کنند، پس عملا عامل وحدت می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه وقتی دیدگاهی مثل نظر علامه امینی که به دنبال اثبات تفکر شیعی در باب مولا و قضیه غدیر است و ما نیز در دنیای امروز که جهان اسلام نیاز به وحدت دارد، بر غدیر پافشاری می‌کنیم آیا این مسئله بر هم زننده وحدت نیست؟ گفت: چون نظر علامه امینی علی المبنی گفته شده است و استدلالات، استدلالاتی منطقی، عقلی و مقبول همه فریقین است، عملا نمی‌تواند عامل افتراق شود. بله اگر اینطور می‌بود که فقط شیعه نقل کرده باشد، این عامل اختلاف است.

مدیر کانون خورشید تاکید کرد: بنابراین مطلبی که همه به روی آن اشتراک دارند و به آن اذعان دارند، نمی‌تواند افتراق ایجاد کند. اگر شما فرقه ضاله وهابیت را در نظر می‌گیرید که این گروه اصلا فرقه نیست. این گروه هیچ شعبه‌ای از اسلام نیست. قطعا مصنوع استکبار است و هیچ رابطه‌ای با اسلام ندارد. اگر بخواهیم درصدد ساکت کردن وهابیت باشیم، نمی‌توانیم و هر حرفی بزنیم آنها ان‌قلت می‌آورند. طرف ما اهل سنت منصف و علمای اهل سنت است. وقتی مرحوم علامه امینی از بیان آنها غدیر را اثبات کرده پس مایه وحدت می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امروز که علمای اهل سنت قائل به غدیر و مساله امامت هستند - گرچه در مصادیق اختلاف داریم- این حاکی از آن است که مساله خلافت، امامت و ولایت مساله وحدت و اشتراکی است.

مشکوری با بیان اینکه «کتاب الغدیر علامه امینی بین اهل سنت جایگاه مناسبی دارد» افزود: الغدیر به عنوان کتاب استنادی، معتبر و موثق شناخته می‌شود به طوری که رهبر انقلاب می‌فرمایند: «ببینید تقریظ‌های علمای مصر، شام، اردن و عراق را که بر کتاب علامه امینی نوشته‌اند»، این حاکی از آن است که اهل انصاف و اهل دقت نسبت به این کتاب توجه ویژه داشته‌اند.

انتهای پیام

کد N975929

وبگردی