آفتاب
وال استریت ژورنال با اشاره به برجام؛

آمریکا و غرب می‌گویند ایران به تعهداتش عمل می‌کند

آمریکا و غرب می‌گویند ایران به تعهداتش عمل می‌کند

روزنامه وال استریت‌ ژورنال در گزارشی نوشت: طرف‌های توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 برای اجرای این توافق تا اوایل سال 2016 مصمم هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه وال‌ استریت ژورنال، وزیران امور خارجه ایران و شش قدرت جهانی که برای دستیابی به توافق هسته‌ای ماه ژوییه با یکدیگر مذاکره کردند، عصر روز دوشنبه برای رایزنی درباره اجرای این توافق در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار کردند.

فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد این توافق در اوایل سال 2016 اجرایی شود.

با توجه به توافقی که یک قطعنامه سازمان ملل نیز در حال حاضر از آن حمایت می‌کند و با توجه به این که کنگره آمریکا نتوانست این توافق را مسدود کند، همتایان محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز دوشنبه درباره گام‌های بعدی برای اجرایی کردن توافق و موانع احتمالی پیش‌رو درباره آن گفت‌وگو کردند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، در صورتی که ایران همه محدودیت‌های تعیین شده برای برنامه هسته‌ای‌اش را رعایت کند، ‌تمام تحریم‌ها علیه این کشور برداشته خواهد شد.

دیدار یک ساعته وزیران خارجه گروه پنج به علاوه یک در روز دوشنبه، اولین دیدار آن‌ها از زمان به دست آمدن توافق چهاردم ژوییه در وین بود.

موگرینی پس از برگزاری این نشست، با بیان این که مساله سوریه نیز در این نشست مطرح شده است، گفت: گروه 1+5 می‌تواند در آینده به عنوان بخشی از دیپلماسی دو طرفه گسترده‌تر با ایران، درباره بحران سوریه گفت‌وگو کند تا خونریزی در این کشور پایان یابد.

او ادامه داد: ما در این نشست درباره امکان استفاده از این فرصت درباره مسایل منطقه‌ای مذاکره کردیم که در میان آن‌ها سوریه اولین و بحرانی‌ترین مساله پیش روی ماست.

وال استریت ژورنال در ادامه درباره اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نوشت: بسیاری از مقامات غربی گفته‌اند که احتمالا شش ماه یا بیش‌تر برای انجام همه اقدامات تعیین شده در توافق هسته‌ای زمان لازم است و اوایل سال آینده تحریم‌های ایران برداشته خواهد شد. مقامات ایرانی می‌گویند، امیدوارند هر چه سریع‌تر این اقدامات را انجام دهند.

بر اساس این توفق ایران در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی برنامه هسته‌ای‌اش را محدود خواهد کرد.

در هفته‌های اخیر، مخالفان توافق هسته‌ای در کنگره و بیرون از آن انتقادات خود را روی بررسی فعالیت‌های هسته‌ای ایران در گذشته توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ملل متمرکز کرده بودند. آن‌ها مدعی‌اند، آژانس نمی‌تواند ابعاد مهمی از فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران را پیدا کند.

هرچند، مقامات آمریکایی و دیگر کشورها تاکید کرده‌اند که ایران به اجرای توافق هسته‌ای،‌ پایبند خواهد بود، توافقی که نقطه اوج دیپلماسی در یک دهه گذشته محسوب می‌شود. آن‌ها هم‌چنین می‌گویند که ایران در حال همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در آخرین ساعات روز دوشنبه گفت:‌ طرف‌ها توافق کردند بحث‌های کنونی، از جمله در سطح کارشناسی را به منظور اطمینان از تونایی ایران برای اجرای الزامات فنی‌اش طبق توافق هسته‌ای ادامه دهند، هم‌چنین همه گروه‌ها بر سر ادامه همکاری با یکدیگر برای اجرای کامل این توافق تاکید کردند.

با وجود این، تنش‌ها به ویژه میان ایران و آمریکا هم‌چنان باقی است و همین مساله می‌تواند گام‌های بعدی برای اجرای توافق هسته‌ای را پیچیده کند.

به نوشته وال استریت ژورنال، تهران و واشنگتن به ویژه درخصوص مسایل منطقه‌یی اختلاف نظر زیادی با یکدیگر دارند.

انتهای پیام

کد N975290

وبگردی