آفتاب

دومین دوره «حراج ملی» مهرماه برگزار می‌شود

دومین دوره «حراج ملی» مهرماه برگزار می‌شود

دومین دوره حراج ملی 17 مهرماه در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، زهرا محمودوند - مدیر حراج ملی - در این‌باره گفت: «حراج ملی» به ارائه هنرهای اصیل ایرانی می‌پردازد و در این رویداد هنری، آثار هنری در زمینه‌های نقاشی، نقاشی‌خط، تذهیب، خوشنویسی، مینیاتور، صنایع‌ دستی، فرش دستباف و سوخت چرم به مجموعه‌داران و هنردوستان عرضه می‌شود.

او ادامه داد: میزان فروشی که در اولین دوره حراج ملی به ثبت رسید، در جای خود یک رکورد بود. سال گذشته 44 اثر هنری در زمانی کمتر از سه ساعت با مبلغی بیش از 6 میلیارد تومان به علاقه‌مندان عرضه شد. تابلو پرتره دکتر تولوزان اثر استاد کمال‌الملک با قیمت 575 میلیون تومان، یکی از آثار فاخری بود که سال گذشته در حراج ملی به فروش رسید.

محمودوند اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در حراج امسال، رکورد فروش آثار هنری در برخی زمینه‌های هنری جابه‌جا شود و آثار فاخری در زمینه‌های خوشنویسی، نقاشی‌خط، مینیاتور و تذهیب با قیمت‌های چشم‌گیری عرضه شود. به‌عنوان مثال، یک اثر از استاد محمود فرشچیان، خط میرعماد و میرعلی هروی و همچنین آثاری از آیدین آغداشلو و کمال‌الدین بهزاد از مهم‌ترین آثاری هستند که هنردوستان و مجموعه‌داران می‌توانند برای خریدن آن‌ها رقابت کنند.

مدیر حراج ملی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی هنرهای ملی ایران تأکید کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر، حضور آثار هنرمندان ایرانی در بازارهای جهانی رونق زیادی داشته و مجموعه‌داران بزرگ منطقه و جهان، توجه خاصی به این دسته از آثار هنری دارند. درخشش آثار هنرمندان ایرانی در حراج کریستی دبی نشان‌دهنده این حضور پرقدرت است. حراج ملی در تلاش است اثرهای هنری را که در زمینه‌های هنر ایرانی سرآمد هستند، به بازارهای جهانی معرفی و عرضه کند. از این رو، از مجموعه‌داران اروپایی و آسیایی نیز برای حضور در حراج ملی دعوت شده است.

وی افزود: در دومین دوره این حراج، بیش از 60 مهمان خارجی حضور دارند تا هم با هنر ایرانی بیشتر آشنا شوند و هم به‌ سفیر معرفی این شاخه اصیل از هنر کشور تبدیل شوند. در چشم‌انداز برگزارکنندگان این رویداد، جهانی کردن هنر ایرانی یک مأموریت جدی است. در همین راستا با برگزارکنندگان حراج‌های معتبر جهان مذاکره‌های جدی شده تا آن‌ها نسبت به آثار هنری عرضه‌شده در این حراج مطلع شوند.

محمودوند گفت: حراج ملی علاوه بر تهران، قرار است در برخی کشورهای اروپایی، برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات و قطر و همچنین برخی شهرهای ایران برگزار شود. تا با برگزاری این رویداد فرهنگی در سایر شهرها، ضمن پاسخگویی به تمایل حضور مجموعه‌داران، پیوند بیشتری بین اقتصاد و هنر برقرار کند.

او اضافه کرد: امیدواریم 17 مهرماه در مرکز همایش رایزن در کنار عرضه آثار هنرمندان صاحب‌نام بتوانیم زمینه‌ای را هم فراهم کنیم تا هنرمندان جوان و بااستعداد نیز مجالی برای معرفی خود و آثارشان داشته باشند.

سال گذشته چکش حراج نخستین دوره این حراج در دست بهرام رادان بود.

انتهای پیام

کد N975264

وبگردی