آفتاب

تاکید «مشکوری» بر نهادینه‌کردن اقامه نماز عید غدیر

تاکید «مشکوری» بر نهادینه‌کردن اقامه نماز عید غدیر

مدیر کانون خورشید گفت: برای ترویج فرهنگ غدیر، نماز این عید به جماعت خوانده شود.

مدیر کانون خورشید گفت: برای ترویج فرهنگ غدیر، نماز این عید به جماعت خوانده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین مشکوری در مراسم رونمایی از دو درگاه اطلاع‌رسانی اکمال و ابلاغ، با اشاره به دغدغه رهبری مبنی بر مهجور بودن کتاب الغدیر، گفت: کانون خورشید از سال 91 تصمیم گرفت اولاً برای ترویج معارف غدیر و ثانیاً به خاطر فرمایش رهبر انقلاب اقدامی پژوهشی برای کتاب علامه امینی و معارف غدیر انجام دهد. از سال 91 تا به امروز معاونت پژوهشی کانون خورشید را موظف کردیم کتاب الغدیر را مطالعه کند. حاصل آن 11 هزار فیش رسانه‌ای بود. با این رویکرد کتاب را فیش‌برداری کردیم. لاجرم کتاب الغدیر امروزه در قالب این فیش‌ها در سایت اکمال در دسترس است.

وی با اشاره به تأیید فرزند علامه امینی گفت: وقتی سایت اکمال مراحل نهایی خود را طی می‌کرد خبر کار ما به گوش فرزند علامه امینی رسید که در نجف مستقر هستند. ایشان که نمایندگی بیت علامه امینی را بر عهده دارند کار ما را تأیید کتبی و رسمی کردند. بنابراین کار علمی و پژوهشی ما از تأییدیه کتبی کتابخانه علامه امینی در نجف برخوردار است و آمادگی آن را دارد که توده مردم کشور بتوانند از این سایت استفاه کنند.

مشکوری با بیان این‌که «سایت اکمال به دنبال رفع مهجوریت کتاب الغدیر بود» افزود: قصد داریم فیش‌های رسانه‌ای‌مان را به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه کنیم که به ترتیب زبان‌های عربی، اردو، انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی مدنظرمان است.

وی با اشاره به وبسایت دیگر درباره غدیر یعنی سایت ابلاغ،‌ گفت: این وبسایت عمدتاً تولیدات رسانه‌ای کانون خورشید را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. تولیداتی که از قبل کار پژوهشی بر روی کتاب الغدیر انجام داده است. ما امروز موفق شدیم کاری فراتر و مهم در ارتباط با غدیر انجام دهیم. در سایت ابلاغ فیلم‌های دو دقیقه‌ای با مضامین اجتماعی قرار داده‌ایم که مشتمل بر مفاهیم غدیر است.

به گزارش ایسنا، مدیر کانون خورشید در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عید غدیر و برپایی نماز این عید در روز جمعه، گفت: از همه می‌خواهیم روز جمعه که مصادف با عید غدیر است برای ترویج فرهنگ غدیر، نماز این عید را بخوانند. درخواست ما از خبرنگاران این است که این موضوع یعنی نماز جماعت عید غدیر را پوشش خبری دهند تا این نماز نهادینه شود.

وی در پایان سخنانش گفت: هفته آینده نیز در روز 17 مهر که مصادف با روز تکریم خانواده است از کتابی به عنوان «خانواده خورشید» رونمایی خواهیم کرد. این کتاب مباحث خانواده است که آن را از کتاب الغدیر علامه امینی استخراج کرده‌ایم و در اختیار عموم قرار خواهیم داد.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام عینلو معاونت پژوهشی کانون خورشید با اشاره به این‌که «جایگاه اهمیت غدیر خم بر کسی پوشیده نیست» گفت: متأسفانه دشمنان اسلام با تمام قوا درصدد تحریف و فراموشی واقعه مهم غدیر خم هستند. تحریف و کتمان واقعه غدیر نگفتن اصل و اساس این حادثه عظیم است. لذا می‌طلبد که ما نیز با تمام وجود برای ترویج فرهنگ غدیر خم تلاش کنیم.

وی در ارتباط با سایت اکمال گفت: عمده‌ترین هدفی که باعث شد به این سمت برویم دغدغه مقام معظم رهبری بود.

عینلو با بیان ویژگی‌هایی از کتاب الغدیر افزود: علامه امینی می‌فرماید که 10 هزار جلد کتاب را از اول تا آخر خوانده و به 100 هزار کتاب مراجعه مکرر داشته است. حاصل 40،50 سال تلاش علامه امینی و حاصل سفر به مناطق مختلف جهان اسلام کتاب الغدیر شد. علامه در این کتاب نام 120 نفر از صحابه، 83 نفر از تابعین و 360 تن از عالمان برجسته اهل تسنن را بیان برده که واقعه غدیر را ذکر کرده‌اند. همچنین 16 کتاب که اتهاماتی علیه شیعه زده‌اند را نقل کرده و به آنها پاسخ داده است. همچنین از 105 شاعر غدیری و 30 مولف که مستقلاً کتابی درباره غدیر نوشته‌اند نام برده است. پس کتاب علامه امینی یک دائرةالمعارف بسیار بزرگ در رابطه با غدیر است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به متن عربی کتاب الغدیر و دسترسی به آن گفت: کتاب الغدیر در 11 جلد به عربی نوشته شده و ممکن است که قابل دسترس جوانان ما نباشد. کانون خورشید این 11 جلد را به دقت مطالعه و تحقیق کرده و حاصل زحمات آنها در سایت اکمال آورده شده است. 11 هزار فیش رسانه‌ای که در سایت اکمال وجود دارد کل کتاب الغدیر را به 7 محور اصلی چون غدیر خم، آیات و روایات درباره امامت و ولایت، سیره پیغمبر اکرم (ص)، خلفا، پاسخ به شبهات ادبی و هنری و بخش اعلام و واژگان تقسیم کرده است.

وی در پایان گفت: کار ما هیچ موازی‌کاری با نرم افزارهای دیگر ندارد و ویژگی‌های خاص خود را داراست.

بر اساس این گزارش، به مناسبت فرارسیدن دهه امامت و ولایت و در آستانۀ عید اتمام نعمت الهی و اکمال دین، عید سعید غدیر خم، از دو سایت «اکمال»(بزرگترین دایرة المعارف رسانه‌ای - دیجیتال از کتاب الغدیر علامه امینی) و سایت «ابلاغ» (اولین سامانه جامع رسانه‌ای معارف غدیر) توسط فعالان عرصۀ غدیر شناسی و غدیرپژوهی رونمایی شد.

انتهای پیام

کد N975099

وبگردی